RandstandRail


26-9-2007
Update september 2007

Om toestemming te krijgen voor de ingebruikname van de RandstadRaillijnen 3 en 4 in Zoetermeer wordt hard gewerkt aan de laatste zaken. Helaas is er nog geen startdatum noemen.

Sinds 22 juni jl. wordt op de Zoetermeerse Krakeling getest door te rijden met RandstadRailvoertuigen (het testbedrijf). Op 2 september jl. is op de Oosterheemlijn gestart met het proefbedrijf (het rijden van de dienstregeling, zonder passagiers). Het proefbedrijf op de Oosterheemlijn verloopt voorspoedig, net zoals het testbedrijf op de Krakeling. De technische problemen met de wissels en de schuinte (scheluwte) van de spoorbaan zijn onder controle. Toch laat de exploitatie op de Oosterheemlijn en het proefbedrijf op de Krakeling op zich wachten. Waar komt dat door? En waarom kan er wel op de Erasmuslijn van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein gereden worden?

Wissels

In de afgelopen maanden zijn de wissels op alle RandstadRail-trajecten streng gecontroleerd en waar nodig zijn onderdelen vervangen en nogmaals getest. Er is aangetoond dat de problemen met de wissels onder controle zijn. Vandaar dat begonnen is met het proefbedrijf en met de exploitatie op de Erasmuslijn. Voor vrijgave van de RandstadRaillijnen 3 en 4 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) de voorwaarde gesteld dat er een plan van aanpak moet komen waaruit blijkt dat ook in de toekomst mogelijke problemen met de wissels tijdig gesignaleerd en aangepakt worden. Deze voorwaarde wordt momenteel uitgewerkt.

Scheluwte

Alle railsystemen, in binnen- en buitenland, kennen dezelfde situatie waarbij de rails niet overal op gelijke hoogte liggen (scheluwte). Er kunnen afwijkingen van enkele millimeters voorkomen. Zolang deze binnen bepaalde grenzen blijven, rijdt het voertuig veilig. Scheluwte wordt daarom altijd zorgvuldig gecontroleerd en waar nodig tijdig hersteld. RandstadRail is een nieuwe en unieke vorm van lightrail in Nederland. Er is daarom bij RandstadRail tot nu toe gewerkt met de bestaande normen van normaal NS-spoor. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan het verder ontwikkelen van nieuwe speciale lightrail-normen voor de scheluwte. Na een welwillende gedachtewisseling met IVW hierover is besloten dat een `second opinion' van experts uit binnen- en buitenland de definitieve norm moet opleveren. Daaraan wordt nu gewerkt.

Erasmuslijn

De Erasmuslijn en de Zoetermeerse trajecten kennen verschillen in de verhoudingen tussen de voertuigen, wielprofielen en de baan. De Erasmuslijn maakt gebruik van bestaand spoor en al jaren in gebruik zijnde metrovoertuigen. Voor RandstadRail lijn 3 en 4 is nieuw spoor aangelegd en zijn nieuwe voertuigen aangekocht. Pas wanneer voor de nieuwe baan en de nieuwe voertuigen in Zoetermeer de norm voor de scheluwte kan worden vastgesteld, zal RandstadRail ook daar kunnen gaan rijden.

Het is zeer te betreuren dat de reiziger nog steeds wacht op de start van RandstadRail. Het is begrijpelijk dat voorbij rijdende, lege testvoertuigen tot frustratie bij reizigers kunnen leiden. U kunt er echter van op aan, dat alle betrokkenen bij dit project hun uiterste best doen om RandstadRail ook zo snel mogelijk te laten rijden op de trajecten in Zoetermeer.