SGP


26 - 09 - 07 | Slecht wetsvoorstel no-claim

Wijziging Zvw en Wzt â verplicht eigen risico (31094) B.J. van der Vlies (SGP)
26 september 2007

Voorzitter,
ât Is me wat. Je zult als minister maar de opdracht uit een regeerakkoord krijgen om de no-claimregeling snel even te vervangen door een verplicht eigen risico. De teneur van het wetsvoorstel is duidelijk: âWe leveren broddelwerk af, we weten het ook allemaal nog niet, het moet maar zo.â En dat allemaal omdat nu eenmaal afgesproken is door de coalitiepartijen dat de no-claimregeling per 1 januari aanstaande vervangen moet worden door een verplicht eigen risico. Met als mantra dat de verkiezingsprogrammaâs van de huidige coalitiepartijen er nu eenmaal om vragen. (blz. 10) Het spijt de SGP-fractie zeer dat het vandaag een hard oordeel moet vellen over dit wetsvoorstel. Het is onduidelijk en onvoldragen. Er is niet echt goed over nagedacht. Het voorstel wordt door niets anders ingegeven dan door een afspraak in het coalitieakkoord. Want als je er eerlijk naar kijkt, dan deugt er eigenlijk niet veel van het voorstel.

De SGP-fractie wil duidelijk zijn: wij zijn voorstander van de benadering die een eigen risico stelt voor de zorgkosten. Vanuit het perspectief van de eigen verantwoordelijkheid en kostenbewustzijn is het naar onze mening zeer goed dat mensen een deel van de kosten zelf zullen dragen. Wij verzetten ons dan ook bepaald niet tegen eigen betalingen. Ook ons verkiezingsprogramma is daar helder over.

In het verslag hebben wij er al de vinger bij gelegd dat de minister betrekkelijk gemakkelijk motiveert vanuit de gedachte van de onrust die er heerst in de samenleving vanwege de no-claimregeling. In de beantwoording geeft de minister er ook aandacht aan dat welke vorm van eigen betalingen we ook hebben, er altijd mensen zullen zijn die er niet blij mee zijn. Juist vanuit dat uitgangspunt vinden wij het bijzonder dat vanwege de onrust er zonder al te veel nadenken en overwegen wordt gekozen voor een eigen risico van 150 euro.

De door mijn fractie genoemde onvoldragenheid zit er ook in dat er niet erg veel gedaan lijkt met de onderzoeken die gedaan zijn naar alternatieven voor het eigen risico. Waarom wordt er zo recht-toe-recht-aan heen gepraat naar het voorstel dat nu voorligt? Waarom geen goede afweging van alternatieve vormen van eigen betalingen?

Onze vraag naar de zelfstandige motivering voor de hoogte van het bedrag van 150 euro is niet duidelijk beantwoord. Dat kan ook eigenlijk niet, omdat wij de stellige indruk hebben dat die zelfstandige motivering alleen ligt in de gedachte dat het vorige kabinet nu eenmaal een bepaald totaalbudget aan eigen betalingen heeft ingevoerd. Dat totaalbedrag is na wat rekenwerk omgezet in een verplicht eigen risico van 150 euro. Zoveel volgzaamheid zijn we niet gewend van de regering. De SGP-fractie zou toch nog eens willen vragen of dat nu wel zoân logisch bedrag is als âremgeldâ. Waarom geen 0, 100, 255 of 500 euro? Een antwoord dat uitgaat van de gedachte dat het op macro-schaal niet zou kloppen, gaat naar onze mening niet op. Een gelijktijdige verhoging of verlaging van de premie, kan het overschot of tekort immers volledig compenseren.

Amendement
De SGP-fractie is bezig met de voorbereiding van een amendement om voor het eigen risico slechts een deel van alle zorgkosten mee te laten tellen. In de beantwoording geeft de regering toe dat een algemeen eigen bijdragesysteem voor een vast percentage in vergelijking met een verplicht eigen risico inderdaad beter is omdat de remmende werking langer wordt gevoeld. De SGP-fractie is blij met de vaststelling, omdat wij de minister graag te hulp schieten met betere alternatieven om de werking van het systeem van eigen betalingen te laten beantwoorden aan de doelstelling. Even afgezien van het feit dat wij het wetsvoorstel nog veel te onvoldragen vinden om het per 1 januari 2008 in te laten gaan, komen wij in ons amendement tegemoet aan het door hem genoemde belangrijkste nadeel dat het niet meer mogelijk is om het per 2008 in te voeren. Het is nu bijna 1 oktober en wij begrijpen dat natuurlijk helemaal. Conclusie: eigenlijk is de regering het met ons eens. Wij zullen daarom een amendement indienen die deze mogelijkheid in de wet vastlegt per 1 januari 2009. Wij rekenen op een welwillende benadering van de minister.

Tijd declaraties
In het verslag heeft de SGP-fractie een vraag gesteld naar het gedragseffect als er pas aan het eind van het jaar door de zorgverzekeraar een declaratie wordt ingediend voor het betalen van het eigen risico. Wij vinden dit niet gewenst. Voor een goede werking van het systeem is het immers belangrijk dat een verzekerde goed zicht heeft op zijn kosten. Dat de verzekerde niet doorhad wat het effect was, was immers één van de nadelen die genoemd werden bij de no-claimregeling. Graag horen wij over dit thema alsnog een duidelijke stellingname van deze minister.

AMvBâs
De SGP-fractie vindt het storend dat in dit wetsvoorstel nog geen echte duidelijkheid wordt geboden over de inhoud van de AMvBâs. De minister wil met van alles gaan experimenteren, maar hij kan nog geen duidelijkheid bieden over de mate waarin en op welk terrein. Wij vinden dit ook een belangrijk teken dat het wetsvoorstel onvoldragen is.
De minister zegt in dit verband steeds dat de regelingen waarmee hij zal komen âoverzichtelijk en begrijpelijkâ zullen zijn. Dat moeten we maar geloven, maar ik kan daar nu nog niets mee als ik niets voor mij zie en de Kamer zelfs geen inzicht krijgt in de hoofdlijnen van het beleid op dit gebied.

Over de eerste AMvB â de kosten die buiten het verplicht eigen risico vallen (artikel 20, 23) â hebben wij in het verslag al aangegeven dat het vreemd is wanneer er een onderscheid wordt gemaakt tussen eigen bijdragen voor zaken die al langer een eigen bijdrage kennen en verrichtingen die ânieuwâ onder zoân systeem vallen. Bij de ene soort worden de eigen bijdragen wél meegeteld voor het verplicht eigen risico en bij de andere soort niet. Dit onderscheid werkt verwarring in de hand. Wij vragen van de minister om te komen met een eenvormige benadering.

In de andere AMvB zou verzekeraars een mogelijkheid worden geboden om te komen met een systeem waarbij bepaalde zorg via een bepaalde aanbieder buiten het eigen risico zou komen te vallen. Terecht hebben de collegaâs van de VVD (nr. 6, blz. 19) er de vinger bij gelegd dat een systeem van aangewezen aanbieders/preferred providers ook binnen de huidige regels al mogelijk is. De SGP-fractie vindt dat we het systeem van de Zorgverzekeringswet niet onnodig moeilijk moeten maken. Daarom ontvangen we graag nog een nadere toelichting over nut en noodzaak. Dat komt natuurlijk nog naast de eerdere genoemde onduidelijkheid over de reikwijdte.

Compensatie
De SGP-fractie vindt het positief dat er gekeken wordt naar de gevolgen van het eigen bijdragesysteem voor chronisch zieken en gehandicapten. De wijze waarop het geregeld wordt, getuigt opnieuw van onvoldragenheid. Er wordt aangesloten bij een systeem met de FKGâs, dat alleen betrekking heeft op medicijngebruik. Dit systeem is erg ingewikkeld en bovendien worden niet alle mensen met hoge zorgkosten die toch eigenlijk onder de definitie zouden moeten vallen, onder de regeling.
Wij vinden het dan ook erg jammer dat de minister een vraag van de SGP-fractie over een gecombineerd systeem (nr. 6, p. 23) eigenlijk helemaal heeft laten liggen. Wij hebben voorgesteld in het verslag om te komen tot een gecombineerd systeem waarbij enerzijds rekening wordt gehouden met de FKGâs en anderzijds ook met het enkele jaren achter elkaar het hebben van hoge zorgkosten. Graag ontvangen wij alsnog een reactie van de minister die verder gaat dan alleen melden dat dat niet per 1 januari a.s. kan worden geregeld.
Ook bij dit thema geldt weer dat er steeds wordt gemeld dat gezocht is naar de âmeest bruikbare oplossingâ, terwijl het in feite allemaal nog erg slecht is geregeld.

Het systeem van de FKGâs is voor de burgers ook niet goed uit te leggen. Er zal veel verwarring ontstaan over de vraag wie er nu wel of niet in aanmerking komen. Mensen die hoge zorgkosten hebben, maar niet veel medicijnen gebruiken, vallen buiten de boot, terwijl zij toch echt wel chronisch ziek of gehandicapt zijn. Graag horen wij daar de opinie van de minister over.

Ook het door onze fractie aangehaalde citaat van de Raad van State is in het verslag niet beantwoord. De regering gaat opnieuw â net als in het nader rapport â langs deze vraag heen. Hopelijk komt er nu wél een antwoord. De Raad schrijft: âEr zal altijd een inhoudelijke keuze nodig zijn om de groep te kunnen afbakenen. De wet geeft echter geen inhoudelijke (hoofd)criteria aan de hand waarvan deze keuze zal plaatsvinden.â Graag zouden de leden van de SGP-fractie alsnog een (begin van een) antwoord ontvangen. Op zijn minst zou het toch mogelijk moeten zijn om nu reeds een aantal afwegingspunten of criteria te benoemen. De huidige formulering in artikel 118a laat immers erg veel keuzeruimte bestaan.

Artikel II
Onze opmerking over regeling of ministeriële regeling kan weliswaar worden afgedaan met een verwijzing naar artikel 3 van de Wet op de zorgtoeslag. Maar naar onze opvatting is het ook in die wet al onduidelijk. Het toevoegen van het woord âministeriëleâ zou naar onze mening toch echt duidelijker zijn.

Concluderend
Het moet de SGP-fractie van het hart dat de beantwoording op onze schriftelijke inbreng behoorlijk vaak niet of onnauwkeurig is beantwoord. Dat kan voor een deel te liggen aan de haast waarmee het is gebeurd, maar het is wel kenmerkend dat bij dit onduidelijke en onvoldragen wetsvoorstel ook nogal onzorgvuldig is gereageerd op de inbreng uit de Kamer.
Onze conclusie is daarom: âMinister, bezint eer ge begintâ. Denk graag eerst nog eens goed na, voordat dit wetsvoorstel in grote haast tot wet verheven wordt en over een jaar alweer grondig aangepast moet.

Amendement
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL 2
Vergaderjaar 2007-2008

Wijziging van de Zorgverzekeringswet en de Wet op de zorgtoeslag houdende vervanging van de no-claimteruggave door een verplicht eigen risico

Nr. 17 AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER VLIES
Ontvangen 26 september 2007

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I
In artikel I, onderdeel D, komt het eerste lid van artikel 18a te luiden: 1. Iedere verzekerde van achttien jaar of ouder heeft een verplicht eigen risico van â¬150 per kalenderjaar. Dit bedrag wordt opgebouwd uit een bij ministeriële regeling vast te stellen percentage van de zorgkosten van de verzekerde.

II

Artikel XII komt te luiden:

ARTIKEL XII

Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari 2008, met uitzondering van de tweede volzin van artikel 18a, eerste lid, dat in werking treedt met ingang van 1 januari 2009.

Toelichting
Bij het door de regering voorgestelde eigen risico is de kans groot dat na één keer ziekenhuisbezoek of na één keer medicijngebruik het bedrag van het verplichte eigen risico al vol is. Hiermee is meteen de remmende werking uitgewerkt. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen, stelt de indiener van het amendement voor om het bedrag van het eigen risico op te laten bouwen uit een percentage van de zorgkosten. De hoogte van dat percentage kan worden vastgesteld bij ministeriële regeling om te komen tot een zo goed mogelijke balans tussen de remmende werking en de effectiviteit van de regeling.

Van der Vlies

Slecht wetsvoorstel no-claim