Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ministerie Van Verkeer en Waterstaat

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 26 september 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk V&W/DGTL-2007/10160 2060720730 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

De leden Haverkamp, Schreijer-Pierik en Omtzigt hebben vragen gesteld over de gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en omgeving. U treft hierbij de antwoorden aan.


1. Hebt u kennisgenomen van het recente besluit tot vaststelling van richtlijnen voor de milieueffectrapportage voor de gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en omgeving door Provinciale Staten van Overijssel?


1. Ja.


2. Bent u van mening dat Provinciale Staten hiermee een goed besluit hebben genomen, met het oog op het zo spoedig mogelijk tot stand brengen van een juridische grondslag voor burgerluchtvaart na de beoogde intrekking van de aanwijzing van de vliegbasis Twente als militair luchtvaartterrein?


2. Ik heb hierover geen formeel standpunt maar ga ervan uit dat de provincie met het volgen van deze procedure heeft willen anticiperen op het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) dat bij de Kamer in behandeling is. Hierin wordt immers voorgesteld dat provincies bevoegdheden krijgen met betrekking tot de besluitvorming over luchthavens. Dan is de door de provincie Overijssel ingezette procedure de meest geschikte om zo spoedig mogelijk te komen tot een juridische grondslag voor een burgerluchthaven in Twente. Overigens hecht Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 ­ 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 ­ 351 7895

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

V&W/DGTL-2007/10160

ik er aan hierbij te vermelden dat ik in mijn brief van 25 juni (V&W/DGTL-2007/9036) heb aangegeven dat ik over de decentralisatie van de regionale luchthavens na overleg met uw kamer beslis.


3. Bent u bereid om de door Provinciale Staten van Overijssel gevolgde procedure (milieueffectrapportage en voorbereiding van een luchthavenbesluit) onder uw verantwoordelijkheid en zonder vertraging voort te zetten, indien uit de discussie over de Luchthavennota de conclusie wordt getrokken dat de luchthaven Twente, na intrekking van de aanwijzing als militair luchtvaartterrein, beschouwd wordt als luchthaven van nationale betekenis, om daarmee negatieve effecten voor een gezonde ruimtelijk-economische ontwikkeling van Twente te voorkómen?

3. Op dit moment wil ik nog niet op de keuzes die onderdeel zijn van de Luchthavennota vooruit lopen. Het eventueel overnemen van deze procedure vereist in ieder geval een aparte afweging. Overigens kan ik u melden dat het Kabinet het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) van het Rijk heeft ingezet. Met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel wordt gewerkt aan een totaalplan voor het gebied waarin de huidige militaire vliegbasis gelegen is. De ruimtelijk- economische ontwikkeling van het gebied komt daarin aan bod. In dit kader wordt ook onder meer de haalbaarheid van een doorstart als burgerluchthaven onderzocht.
4. Kunt u bij uw beantwoording ook ingaan op andere scenario's zoals het scenario dat de luchthaven Twente na aanvaarding van de Luchthavennota alsnog een "provinciale luchthaven" zal worden, hoe wordt dan vertraging voorkomen?

4. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 is, indien het wetsvoorstel wordt aangenomen en Twente eventueel een "provinciale luchthaven" wordt, de door de provincie Overijssel ingezette procedure de meest geschikte om zo spoedig mogelijk te komen tot een juridische grondslag voor een burgerluchthaven in Twente. Zoals u reeds in uw vraagstelling constateert, onderneemt de provincie hiertoe de nodige stappen. De voortgang ervan ligt aldus in handen van de provincie. Het Rijk levert via, de bij vraag 3 beschreven inzet, haar bijdrage aan de ontwikkeling van het totaalplan. Tevens denken regio en Rijk na over de vraag of en op welke wijze de huidige beperkte openstelling verlengd kan worden totdat definitieve besluitvorming over de toekomst van het vliegveld heeft plaatsgevonden.


1) Twentsche Courant/ Tubantia, 28 juni 2007

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 ­ 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 ­ 351 7895

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

V&W/DGTL-2007/10160

Camiel Eurlings

Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 ­ 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 ­ 351 7895

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)