Ingezonden persbericht

Onder embargo - tot 13.00 uur, 26 september 2007

Persbericht

VSG en Cito leggen fundament voor gezonde leefstijl kinderen

Oosterbeek, 25 september 2007 - Vereniging Sport en Gemeenten heeft het initiatief genomen om de ontwikkeling van kinderen op het gebied van sport en bewegen gedurende de basisschool te volgen en te beïnvloeden middels een volgsysteem. Samen met Cito, de specialist in Nederland op dit gebied, is een uniek plan ontwikkeld waarmee het sport- en beweeggedrag, inclusief de zwemvaardigheid, van kinderen gevolgd kan worden. Zo kan een fundament gelegd worden voor een langdurige gezonde leef- en sportstijl.

VSG en Cito hebben het plan ontwikkeld om te komen tot optimale omstandigheden voor adequaat bewegingsonderwijs. Scholen wordt daarmee de mogelijkheid geboden een dossier aan te leggen en toetsen af te nemen die de ontwikkeling in bewegingsvaardigheid in kaart brengen. Indien nodig kan met behulp van bijvoorbeeld Remedial Teaching dat gedrag ook positief beïnvloed worden. Zo kunnen overgewicht en daaraan verwante aandoeningen zoals suikerziekte al in een vroeg stadium worden opgespoord.

Na afloop van de officiële eindtoets van groep 8 in februari 2008 wordt gestart met een pilot op een 100-tal basisscholen verspreid over de 31 grote gemeenten. Na drie dagen hard werken in de 'schoolbanken' kunnen kinderen zich dan sportief uitleven en leggen ze de sport en bewegingstoets af. In de vier jaar daarna zal de toets verder worden ontwikkeld en worden ingebed in het leerlingvolgsysteem voor alle groepen.

Cito zal zorg dragen voor het verstrekken van een certificaat van deelname, met daarop een aantal uitkomsten van de meting. De gegevens uit de eerste afname zullen vervolgens worden gebruikt als basis voor de verdere uitbouw van het volgsysteem.

OCW en VWS hebben enthousiast gereageerd op het plan, en zien tal van aanknopingspunten voor verdieping van bestaand beleid. Naast de betrokken scholen en ministeries zullen ook aanverwante sectoren worden benaderd om een rol te spelen in de organisatie en afname van de toets.