Ministerie van Financiën
Antwoorden op kamervragen over het GOB-project Twente
Overig | 26-09-2007 | nr FIN07-500

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk

26 september 2007
Fin 2007-00500

Onderwerp

Beantwoording vragen kamerlid Duyvendak (nr 2060717410) over GOB project Twente

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u, mede namens de ministers van VROM en Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie, de antwoorden op de schriftelijke vragen van het kamerlid Duyvendak over Twente.

Hoogachtend,

De minister van Financiën,

Wouter Bos

Vraag 1: Bent u bekend met het artikel 'Alternatief luchthaven ook in beeld' 1

Antwoord
Ja

Vraag 2: Klopt het dat het Rijk met provincie en gemeente gaat participeren in een nieuwe ontwikkelingsmaatschappij voor het gebied, waarbij het Rijk de grond inbrengt?

Antwoord
Deze mogelijkheid wordt onderzocht. Mijn ambtsvoorganger heeft 17 januari jl. afgesproken deze mogelijkheden te onderzoeken in een gesprek met het College van B&W van de gemeente Enschede en Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel. Hierbij is aangeboden het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) in te zetten. Dat is inmiddels gebeurd.

Vraag 3: Welke bestemming voor de grond heeft u hierbij in gedachten?

Antwoord
In samenwerking met de regio wordt gewerkt aan een totaalplan voor het gebied, waarin de huidige militaire vliegbasis gelegen is, in lijn met de toezegging van de minister van Financiën in eerdergenoemd overleg (zie vraag 2). In dit kader wordt onder meer de haalbaarheid van een doorstart als burgerluchthaven onderzocht. Dit is de voorkeursoptie van de regio, waarbij wordt geanticipeerd op het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) dat bij Uw Kamer ligt. Daarin wordt voorgesteld dat de provincies bevoegdheden krijgen met betrekking tot de regionale en kleine luchthavens.
Andere functies die worden onderzocht zijn natuur, 'leisure', landschap, woningbouw en bedrijfsterrein.
Graag wil ik nog vermelden dat de minister van VenW in zijn brief van 25 juni ( V&W/DGTL-2007/9036) heeft aangegeven dat over de decentralisatie van de regionale luchthavens na overleg met uw kamer wordt beslist.

Vraag 4: Kent u de notitie 'Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente' van 23 mei 2007 waarin de Provinciale Statencommissie in Overijssel wordt geïnformeerd en waarin staat geschreven dat 'Tot eind 2007 is de openstelling van het vliegveld verzekerd. Thans wordt nagegaan hoe en op welke wijze de huidige beperkte openstelling verlengd kan worden totdat definitieve besluitvorming over een mogelijke doorstart van de burgerluchtvaart heeft plaatsgevonden'?
Houdt dit in dat Defensie het vliegveld zal openhouden?

Antwoord
De notitie is mij bekend. Om een evenwichtige keuze te kunnen maken tussen een gebiedsontwikkeling met en zonder luchthaven is het van belang dat het vliegveld , in ieder geval tot aan het moment waarop een definitief besluit hierover is genomen, als luchthaven kan blijven functioneren. Daarom worden de mogelijkheden voor een verlenging van een beperkte openstelling na 31 december 2007 inderdaad onderzocht.
Uiterlijk 31 december 2007 verlaat Defensie het vliegveld en wordt het vliegveld aan het ministerie van Financiën overgedragen. Wel is Defensie bereid om na te gaan of er mogelijkheden zijn om na 1 januari 2008 nog ondersteuning te bieden aan de nieuwe exploitant. Dat kan bijvoorbeeld door, in beginsel tegen betaling, materieel beschikbaar te stellen of door te bevorderen dat Defensiepersoneel dat de dienst verlaat vervolgens in dienst treedt van de eventuele nieuwe luchthaven.

Vraag 5: Bent u op de hoogte van het mogelijk openhouden van het vliegveld na 1 januari 2008?

Antwoord
Ja. Zie het antwoord op vraag 4

Vraag 6: Klopt het dat een dergelijke openstelling 4 tot 5 miljoen euro zal kosten. Zo neen, hoeveel kost dit wel?

Antwoord
Deze vraag kan op dit moment nog niet met zekerheid worden beantwoord. De kosten hangen namelijk sterk af van de wijze waarop een dergelijke openstelling vorm kan krijgen.

Vraag 7: Wie gaat deze kosten dragen?

Antwoord
Ook deze vraag maakt deel uit van het lopende onderzoek. Streven is dat de kosten voor het tijdelijk open houden van het vliegveld vanaf 1 januari 2008 worden gedekt uit inkomsten zoals de tijdelijke verhuur van opstallen.

Vraag 8: Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?

Antwoord
Op d.d. 4 juli 2007 is er een brief met verzoek om uitstel naar de Tweede Kamer gestuurd.