Ingezonden persbericht


+0200"

+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=*

Plaats: ECP-NL Info
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=*

()

Nederlander heeft weinig weet van RFID-chip

Leidschendam, 27 september 2007 - Bijna tweederde (62%) van de Nederlanders weet niet wat een RFID-chip is. Dit terwijl zij in het dagelijks leven wel al gebruik maken van een van de toepassingen voorzien van een RFID- chip, denk aan het nieuwe paspoort, de OV chipcard en in toenemende mate de werknemerspas. Dit blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek van de Consumentenbond, het Rathenau Instituut en ECP.NL naar de bekendheid en acceptatie van RFID in Nederland.

Ondanks dat mensen de term RFID (Radio Frequency Identification) niet kennen, heerst een algemeen gevoel dat de ontwikkeling niet te stoppen is. Meer dan de helft van de respondenten denkt dat deze technologie, die het mogelijk maakt producten, mensen en dieren draadloos en uniek te identificeren, het leven gemakkelijker gaat maken zoals bij het afrekenen in de supermarkt en in het openbaar vervoer. Ook verwacht men dat het kan helpen bij het bestrijden van de criminaliteit. Een meerderheid vindt dat opsporingsinstanties pasfoto's/gelaatscans (56%) op de chip in het paspoort mogen raadplegen. Daarnaast ziet 80% van de consumenten de chip als een kans om af te komen van verschillende pasjes en kaarten die ze nu bij zich dragen. Beveiliging tegen misbruik staat daarbij voorop.

Naast de voordelen zien de respondenten ook nadelen. Men vreest dat fouten in het systeem moeilijk recht te zetten zijn. Daarnaast vertrouwt 37% er niet op dat de gegevens alleen gebruikt worden voor het doel waartoe ze worden verzameld. Met name het zorgvuldig en terughoudend omgaan met verzamelde persoonlijke gegevens door het bedrijfsleven wordt zeer klein geacht (50%). Zo maakt tweederde van de respondenten zich zorgen over de verkoop van gegevens aan bedrijven voor marketingdoeleinden. Ook de kans dat onbevoegden zich toegang tot de database kunnen verschaffen acht 57% aanwezig.

In de toekomst zullen we steeds meer te maken krijgen met RFID toepassingen in de samenleving. Wil de technologie worden geaccepteerd, dan moet de burger weten waar hij mee te maken heeft en kunnen bedrijfsleven en overheid rekening houden met de behoefte en wensen van de gebruikers. Om deze reden is het onderzoek RFID Bewustzijn van consumenten: Hoe denken Nederlanders over Radio Frequency Indentification uitgevoerd. Het gehele onderzoek is te vinden op http://www.ecp.nl/downloads/

Contactgegevens voor de redactie

Het Rathenau Instituut

Christian van 't Hof, senior onderzoeker

Telefoon (070) 3421542

c.vanthof@rathenau.nl

Het Rathenau Instituut laat de invloed van wetenschap en technologie op ons dagelijks leven zien en brengt de dynamiek ervan in kaart; door onafhankelijk onderzoek en debat.

Dit onderzoek is uit gevoerd door de afdeling Technology Assessment. Deze afdeling heeft als kerntaak om het maatschappelijk debat en politieke oordeelsvorming te stimuleren. Technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen roepen soms meer vragen op dan ze beantwoorden. Het Rathenau Instituut maakt zichtbaar welke betekenis deze ontwikkelingen hebben voor mens en maatschappij. Wat zijn de mogelijkheden, maar ook de risico's? In jargon heet dit Technology Assessment (TA). Het Rathenau Instituut doet vanaf 2004 onderzoek naar RFID.

De consumentenbond

Ewald van Kouwen, Woordvoerder Digitaal Thuis

Telefoon (070) 445 44 69, Mobiel 06 53 44 72 46

evkouwen@consumentenbond.nl

De Consumentenbond is dé vereniging in Nederland die opkomt voor de belangen van alle consumenten. Met als missie: consumenten in staat stellen beter en makkelijker keuzen te maken, met respect voor mens en milieu.

Consumentenbond, "dan weet je het": niet alleen op basis van allerlei vergelijkende onderzoeken en tests, maar ook dankzij producten zoals gidsen, boeken en cd-roms.

Naast eigen onderzoek is er ook onderzoek dat door de Consumentenbond wordt uitgevoerd (mede) in opdracht van derden. Als externe (mede)financier kunnen partijen optreden die niet op een of andere manier direct bij de levering van goederen of diensten aan de consument betrokken zijn. De onderzoeksvraagstelling moet relevant zijn voor consumenten en passen binnen het werk van de Consumentenbond. De conclusies zijn de volle verantwoordelijkheid van de Consumentenbond.

Platform voor eNederland

Mr. dr. Bart Schermer, adviseur RFID

Telefoon (070) 4190309, Mobiel 06 13433437

Bart.schermer@ecp.nl

ECP.NL is een onafhankelijk platform dat zich inzet voor de ontwikkeling van Nederland als informatiemaatschappij. Bij dit platform zijn zowel publieke als private instellingen aangesloten (inmiddels ruim 150) die kennis op het gebied van de ontwikkeling en toepassing van ICT bundelen en delen. In de vorm van expertgroepen en projecten worden actuele thema's opgepakt. Door deze samenwerking helpt ECP.NL de (internationale) concurrentiepositie van Nederland behouden en verbeteren.

Meer informatie over ECP.NL, haar deelnemers en haar activiteiten is te vinden op www.ecp.nl.