Port of Rotterdam

Schiedams bedrijf ontwikkelt nieuwe bergingsmethode

27-09-2007
In nood geraakte schepen bergen is iets waar Nederlandse bedrijven als Smit en het in het Deense Svitzer opgegane Wijsmuller een grote traditie in hebben opgebouwd.

Nieuwkomer Mammoet Salvage uit Schiedam voegt hier nu een dimensie aan toe: het lossen van schepen die dieper dan vijftig meter zijn gezonken. Dat is de diepte tot waar duikers nog eenvoudig met alleen een luchtmengsel kunnen werken. Zo haalde Mammoet Salvage afgelopen weken 4100 ton aluminium broodjes naar boven uit een wrak op 85/95 meter diepte van de Finse Golf. Het van oorsprong hijs- en zwaar transportbedrijf Mammoet kreeg de smaak van het bergen te pakken met het naar boven brengen van de Russische onderzeëer Kursk. Zo werd Mammoet Salvage geboren. De afgelopen zeventien maanden van het bedrijf heeft Mammoet Salvage veertien bergingsopdrachten succesvol afgerond. Een van de grote opdrachten was het bergen van het wrak van de Safmarine Agulhas, een op een havenpier te pletter geslagen vrachtschip, in Zuid-Afrika.

Het bergen van schepen is elke keer weer een unieke opgave omdat elke klus een aparte aanpak vergt. Zo ook de berging van de lading aluminium uit een vorig voorjaar gezonken Russisch schip, de voormalige Spliethof-kustvaarder Leliegracht. Dat was met 5300 ton aluminium vertrokken uit St.Petersburg naar Rotterdam. Het wrak lag zo diep dat het geen gevaar voor de scheepvaart vormde en nadat het merendeel van de olie eruit was gehaald, ook niet meer voor het milieu. Maar met de grote vraag naar grondstoffen was de lading waardevol genoeg om deze naar boven te halen.

Naast alle kranen die moederbedrijf Mammoet in veelvoud bezit, ontwikkelde Mammoet Salvage twee speciale onderwatergraafmachines. Daarmee ging Mammoet Salvage op 10 augustus aan de slag vanaf een groot drijvend ponton. De onderwatergraafmachines zijn uitgerust met graafarmen met speciale zuignappen waarmee de aluminium broodjes geborgen werden. Deze manier van bergen op grote diepte biedt volgens directeur Fokko Ringersma van Mammoet Salvage veel perspectief. ,,Wij verwachten dat er binnen de branche veel interesse zal zijn voor deze Mammoet-innovatie,'' aldus Ringersma.

Om bij de lading te komen zijn eerst dekkranen en luiken van het wrak verwijderd. Vervolgens is in het ruim met de graafmachines waaraan ook scharen waren bevestigd, ook nog eens een tussendek verwijderd. Zo kon 4311 van de in totaal 5300 ton naar boven worden gehaald, totdat het weer ter plekke te slecht werd om verder te kunnen werken. Binnenkort moet Mammoet Salvage in de Straat van Malakka een 240 meter lange bulkcarrier geladen met 93.000 ton ijzererts uit deze belangrijke scheepvaartroute verwijderen.