Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van donderdag 27 september 2007

Onderzoek brengt antennekijkers in kaart

Televisie via antenne vanaf eind 2008 volledig digitaal

Wie vandaag in Vlaanderen enkel met een antenne televisie kijkt, zonder decoder voor digitale ontvangst, doet dat meestal heel doelbewust. Zij of hij kan zich wel een alternatief veroorloven, maar kiest liever voor het beperkte aanbod van de openbare omroep, de enige omroep in Vlaanderen die analoog langs de ether uitzendt. Dat is de meest opmerkelijke bevinding van de onderzoeksgroep Media en ICT van de Universiteit Gent. Die ging in opdracht van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois op zoek naar de antennekijkers in Vlaanderen. 521 antennekijkers werden bevraagd over hun kijkgewoonten, hun kennis over de stopzetting van de analoge tv-uitzendingen en hun verwachtingen.

Profiel van de Vlaamse antennekijkers

Vandaag kijken in Vlaanderen ongeveer 60.000 gezinnen uitsluitend televisie via de antenne. Dat betekent ongeveer 2,5 % van de Vlaamse gezinnen, een beduidend kleine groep tegenover de 97% kabelabonnees. Een substantieel deel van deze zogenaamde 'primaire' antennekijkers blijken daar bewust voor te kiezen. Ze hebben voldoende aan het aanbod op Eén en Canvas en kijken gepland naar nieuws en actualiteit. Daarvoor raadplegen ze ook, meer dan gemiddelde bevolking, andere media, zoals internet en de radio. Digitale antenneontvangst blijkt het meest aanvaardbare alternatief voor deze kijkers.

Daarnaast zijn er 80.000 á 180.000 gezinnen die etherontvangst combineren met kabel of satelliet: met een binnen- of buitenantenne ontvangen ze ook televisie in de slaapkamer (secundaire kijkers) of in het buitenverblijf (nomadische kijkers). Zij kiezen voor de antenne als bijkomende ontvangstmogelijkheid omwille van de flexibiliteit en de kostprijs. De secundaire kijkers voelen zich niet aangesproken als 'antennekijkers'. De secundaire en nomadische kijkers zullen na de stopzetting van de analoge etheruitzendingen allicht ook liefst via de digitale ether blijven kijken, maar vermelden ook digitale satellietontvangst als aanvaardbare mogelijkheid.

Alle respondenten bleken weinig te weten over de afschakeling van analoge ethertelevisie en de alternatieve ontvangstmogelijkheden. Heel wat kijkers denken verplicht te worden om een kabelabonnement te nemen. "Dat klopt natuurlijk niet," zegt minister Bourgeois. "De VRT-kanalen zullen ook in de toekomst nog gratis met de antenne te bekijken zijn, mits de eenmalige aanschaf van een digitale decoder. Eenvoudige decoders vind je momenteel in het buitenland waar de omschakeling volop aan de gang is, al vanaf 40 euro. In heel wat nieuwe televisietoestellen worden ze al ingebouwd."

Het einde van analoge antennetelevisie

Eind 2008 stopt de analoge ethertelevisie in Vlaanderen. Net zoals al gebeurde voor de kabel en de satelliet, brak intussen ook voor de antenne het digitale tijdperk aan. De Europese landen spraken af om ten laatste in 2010-2012 de analoge uitzendingen stop te zetten. Op voorstel van Bourgeois wacht Vlaanderen niet tot dan.

De analoge signalen nemen erg veel ruimte in het spectrum in beslag en staan zo de ontwikkeling van nieuwe omroeptechnologieën via de ether in de weg. "Door sneller om te schakelen krijgen alle Vlamingen, en niet enkel de voorlopers, een evenwichtig en marktgedreven aanbod van verschillende vormen van digitale televisie. Ook komt er nu sneller ruimte in de ether voor experimenten met nieuwe vormen van mobiele digitale televisie," aldus minister Bourgeois. Daarenboven lopen landen die de analoge uitzendingen later stopzetten, steeds het risico dat die uitzendingen tijdelijk gestoord kunnen worden door opstartende digitale ethersignalen vanuit de buurlanden.

De voordelen van digitale ethertelevisie zullen enige nostalgie rond de analoge antenneontvangst snel doen vergeten: een zeer goede klank- en beeldkwaliteit, veel meer zenders mogelijk, de mogelijkheid om vlot het signaal via een tijdelijk geheugen later te bekijken, allerhande nieuwe mobiele toepassingen...

Nood aan duidelijke communicatie

Ondanks de duidelijke voordelen van digitale televisie, kan de afschakeling van de analoge etheruitzendingen voor heel wat onzekerheid en onbegrip zorgen bij de antennekijkers. Daarom wil minister Bourgeois met een communicatiecampagne de betrokken doelgroepen zo goed mogelijk informeren. De onderzoeksresultaten naar het profiel van de analoge antennekijker zullen daarbij als basis worden gebruikt.

Voor de uitwerking en realisatie van het communicatieplan trekt minister Bourgeois 350.000 euro uit. De administratie Media zoekt daarvoor een geschikt communicatiebureau, met behulp van een onderhandelingsprocedure met bekendmaking (gepubliceerd begin september).

Een belangrijke rol ziet hij weggelegd voor de elektrozaken: als eerste aanspreekpunt voor heel wat televisiekijkers moeten ze goed op de hoogte zijn van de afschakeling en de alternatieven voor de klanten. Rond het moment van de afschakeling zullen ook voldoende decoders voorradig moeten zijn. Ook hoopt hij op de hulp van het sociale verenigingen en alle Vlamingen om moeilijkere doelgroepen te detecteren en te helpen bij de nodige technische aanpassingen.

Grondige voorbereiding

Het wetenschappelijk onderzoek naar de antennekijkers is slechts een deel van de grondige voorbereidingen die Vlaanderen treft in de aanloop naar de stopzetting van analoge televisie en de succesvolle ontplooiing van de digitale ether. Zo volgt de Vlaamse overheid alle conferenties over frequentieplanning op de voet en haalde in 2006 op de belangrijke Radiocommunicatie Conferentie in Genève ruimte binnen voor tientallen digitale radio- en televisiezenders. De evolutie in de buurlanden wordt ook op de voet gevolgd. Zo wil Vlaanderen lessen trekken uit de afschakeling zoals deze plaatsvond in Nederland en Finland.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Marijke Verboven
Tel: 02 552 70 89
GSM: 0475 48 12 32
Email: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be

Url: http://publicatie-62.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1190860697946