Dexia Bank


België een ISO 9001-certificatie voor een geïntegreerd kwaliteitssysteem

OCMW Waregem behaalt als eerste openbaar bestuur in België een ISO 9001-certificatie voor een geïntegreerd kwaliteitssysteem

27/09/2007

Lokale besturen worden in toenemende mate geconfronteerd met uiteenlopende en complexe regelgeving, rapporteringen, bewijslasten, kwaliteitsdecreten, klachtenbehandeling, externe audits, inspecties enz. Bovendien zoeken ze steeds meer naar manieren om de werking van hun diensten grondig en permanent te verbeteren, met als uiteindelijk doel een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen garanderen aan hun cliënten, de burgers, die steeds veeleisender worden.

Om de lokale besturen hierin te ondersteunen en te begeleiden, heeft Dexia Bank onlangs een nieuwe dienstverlening opgestart : Dexia Performance. Deze service bestaat uit een gamma van adviesdiensten voor openbare besturen met als doel hen te begeleiden bij het ontwikkelen en implementeren van geïntegreerde kwaliteitssystemen en een geïntegreerd kwaliteitsbeheer binnen hun administratie.

Kwaliteit, veiligheid, milieu en ethiek

De dienstverlening van Dexia Performance is gebaseerd op internationale kwaliteitsstandaarden.


- Kwaliteit (ISO 9001): beoogt het permanent verbeteren van een organisatie met het oog op een maximale tevredenheid van haar "klanten"


- Veiligheid - Gezondheid (OHSAS 18001): beoogt het permanent verbeteren van de werkmethoden, met als doel de veiligheids- en gezondheidsrisico's van de medewerkers tijdens hun dagelijkse activiteiten te beperken


- Milieu (ISO 14001): beoogt het permanent verbeteren van de organisatie en de werkmethoden om de impact van de activiteiten op het milieu te verminderen


- Ethiek (SA 8000): beoogt het permanent verbeteren van de werkmethoden overeenkomstig de ethische regels, normen en waarden waar de organisatie voor staat

Bovenstaande kwaliteitsstandaarden kunnen apart of gecombineerd aangeboden worden, waarbij het uitgangspunt van Dexia Performance erin bestaat de organisatie certificeerbaar te maken, zodat ze op het einde van het begeleidingstraject voldoet aan alle eisen van de gekozen kwaliteitsnormen en dus een certificatieaudit kan aanvragen bij een erkend certificatiebureau.

Naast de globale kwaliteitsbenadering biedt Dexia Performance eveneens individuele diensten aan, zoals het uitschrijven van procedures, het verrichten van audits en risicoanalyses, het bepalen van doelstellingen en prestatiemetingen, het opstellen van zelfevaluaties enz. Zo kunnen organisaties op eigen tempo stap voor stap het kwaliteitsgebeuren gestalte geven.

OCMW Waregem, eerste ISO-gecertificeerde overheidsinstelling voor een geïntegreerd kwaliteitssysteem

In de loop van 2005 werd OCMW Waregem als testproject geselecteerd om in België een geïntegreerd kwaliteitssysteem (Kwaliteit, Veiligheid, Milieu en Ethiek) te implementeren binnen de hele organisatie. Na een ongeveer twee jaar intensieve samenwerking met zowel leidinggevenden als medewerkers volgde voor OCMW Waregem enkele weken geleden de bekroning met het behalen van de ISO 9001-certificatie.

Met Dexia Performance wenst Dexia Bank haar publieke cliënten te helpen bij de ontwikkeling van kwaliteitsbeheerssystemen op maat van hun behoeften, wensen en verwachtingen.

Op deze manier wil Dexia zich nog meer profileren als een duurzame partner voor de openbare besturen, m.a.w. als een partner die mee denkt en zoekt naar duurzame toegevoegde waarde voor de overheidsinstellingen en hun eindcliënten, de burgers.