Algemene Onderwijsbond

'Advies profielcommissies tast positie vakdocenten aan'

Vakdocenten de dupe

27 september 2007

Utrecht - De Algemene Onderwijsbond is van mening dat de profielcommissies natuur en maatschappij in hun gemeenschappelijk eindrapport voorstellen hebben gedaan die de positie en de inhoud van verschillende vakken aantasten. Als de plannen worden doorgevoerd, betekent dit dat docenten in de natuurwetenschappelijke vakken, Nederlands, de moderne vreemde talen, de klassieke talen en geschiedenis de dupe zijn van nieuw sleutelwerk aan de tweede fase havo en vwo.

Net op het moment dat de scholen zijn begonnen met de aanpassingen van de tweede fase liggen er al weer voorstellen tot ingrijpende veranderingen. De profielcommissies stellen voor dat alle leerlingen één breed vak cultuur en kunst krijgen. Daarnaast krijgen de leerlingen van het natuurprofiel het grote vak maatschappijkennis en de leerlingen met het maatschappijprofiel het nieuwe vak natuurkennis. Nuttige en interessante vakken uiteraard, maar ze gaan ten koste van de tweede moderne vreemde taal of een klassieke taal in het vwo en van Nederlands en Engels (met een reductie van 10 à 20%) in de havo. Om de leerlingen in het maatschappijprofiel toch ook maatschappijkennis bij te brengen wordt voor hen het vak geschiedenis verbreed. Met allerlei onderdelen uit aardrijkskunde, economie, maatschappijleer en filosofie dreigt het nieuwe examenprogramma geschiedenis behoorlijk ondergesneeuwd te raken.

In het nieuw voorgestelde natuurprofiel gaan de leerlingen binnen het profieldeel een vak extra doen. Naast wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie komt het 'vak' keuzemodulen. Om dat mogelijk te maken, blijft van de natuurwetenschappelijke vakken slechts een kern over. Dat zijn de vakken die bij de laatste wijzigingen ook al uren hebben moeten inleveren. Daarnaast wordt twijfel gezaaid over de positie, vorm en inhoud van het nieuwe vak natuur, leven en technologie, waaraan veel docenten inmiddels enthousiast werken.

De AOb vindt de voorstellen voor een nieuwe structuur van de tweede fase geen vereenvoudiging. De twee natuurprofielen worden wel geïntegreerd tot één, maar het ene maatschappijprofiel valt meteen weer uiteen in drie varianten voor de richtingen economie, gedrag en taal en cultuur. Zo ontstaat er zelfs opnieuw een onbalans.


----------
AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl



Algemene Onderwijsbond