Algemene Onderwijsbond

Algemene Onderwijsbond: "Topdocent Giebels moet je juist koesteren"

'Maak schorsing docent direct ongedaan'

27 september 2007

Utrecht ­ De Algemene Onderwijsbond is boos over de schorsing van geschiedenisdocent Giebels van het Commanderij College in Gemert. Het getuigt van onmacht om een kritische docent op non-actief te stellen. Walter Dresscher, voorzitter van de AOb: "Ik roep de raad van toezicht en het college van bestuur op de schorsing direct ongedaan te maken. Het onderwijs en de school is niet gebaat bij zoveel onrust."

De enorme hoeveelheid reacties van ouders, leerlingen en collega's - veelal bijval voor het moedige optreden van Giebels - duidt erop dat er een gevoelige snaar is geraakt ongeacht de inhoud van het conflict en de vraag wie er nu gelijk heeft. Toch is de Algemene Onderwijsbond niet verrast. Het is een veel gehoorde klacht in het onderwijs. Naast de hoge werkdruk, de vele oneigenlijke onderwijstaken en het gebrek aan zeggenschap, klagen docenten over de verregaande bemoeienis van 'diverse' lagen managers. Dit schiet soms door in een feodale opstelling van managers ten opzichte van het onderwijspersoneel: Ik ben hier de manager en ik zal jou eens vertellen wat goed voor je is en waag het niet het oneens met mij te zijn. De situatie op het Commanderij College is exemplarisch. Het antwoord op kritiek is schorsing. Dresscher: "Het zou het Commanderij College sieren als het de normale communicatie met hun docenten weer herstelt. De aanklacht van Giebels betekent ook dat hij zich niet gehoord voelt door het bestuur en schoolleiding. Een slimme bestuurder luistert naar de geluiden van de werkvloer en weet te voorkomen dat via de media ongenoegen op straat belandt. Dit muilkorven werkt averechts, blijkt nu wel. Bovendien maakt het andere collega's angstig. Mijn raad aan het bestuur in deze crisis: Maak de schorsing ongedaan en geef de docenten werkelijk zeggenschap. Koester je docenten, ook de kritische, want zij bepalen uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs en dus van de school." Onlangs adviseerde de commissie-Rinnooy Kan in het rapport LeerKracht minister Plasterk het lerarenkorps meer autonomie te geven. In plaats van dat allerlei onderwijsveranderingen van boven worden opgelegd, is het van belang de man en vrouw voor de klas te betrekken bij onderwijszaken. Zij geven immers het primaire proces vorm. Minister Plasterk had vóór het verschijnen van het rapport al geconstateerd dat de positie van de leerkracht in disbalans is. De school moet ook weer het domein worden van de leraar.

Dresscher: "Hopelijk pakt het college van bestuur de handschoen op. We moeten van manage is macht terug naar kennis is macht. Giebels is nu een held voor de leerlingen en collega's omdat hij zegt wat hij denkt. Leerlingen willen geen jaknikkers voor de klas omdat ze zelf ook zelfstandige mondige burgers willen worden in een democratische, veilige omgeving."


----------
AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl