Antwoorden op kamervragen van Van Gerven over wantoestanden in het ziekenvervoer
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2794043
26 september 2007
Antwoorden van minister Klink en mede namens de Staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, op kamervragen van het Kamerlid Van
Gerven over wantoestanden in het ziekenvervoer (2060722500).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat het ziekenvervoer ver onder de
maat is?
Antwoord 1
Ik heb kennis genomen van het artikel in Trouw van 2 augustus jl. De
zorgverzekeraars (zittend ziekenvervoer binnen de Zorgverzekeringswet)
zijn verantwoordelijk voor de inkoop van zittend ziekenvervoer. Zij
bepalen op welke wijze zij dit vervoer inkopen en welke
(kwaliteits)eisen aan het vervoer gesteld worden. Het is ook aan de
zorgverzekeraars om de gecontracteerde vervoerders aan te spreken als
die de gemaakte afspraken niet nakomen.
Vraag 2
Erkent u dat de zorgplicht van zorgverzekeraars inhoudt dat zij
kwalitatief goed vervoer moeten inkopen voor hun verzekerden? Deelt u
de mening dat in geval van wanprestaties van de vervoerders de kosten
daarvan niet op verzekerden mogen worden verhaald? Zo neen, waarom
niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?
Vraag 3
Heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de meldingen van afgelopen
voorjaar al onderzocht? Zo ja, wat is daaruit de conclusie? Zo neen,
op welke termijn kan de Kamer deze verwachten ?
Antwoord 2 en 3
Ik ben met de NZa van mening dat de kwaliteit van het zittend
ziekenvervoer valt onder de zorgplicht van zorgverzekeraars. Wel
bestaat er een verschil in uitvoering. Bij een naturapolis is het aan
de zorgverzekeraar om voor zijn verzekerden vervoer van goede
kwaliteit te contracteren. In de contracten kan de zorgverzekeraar
eisen stellen aan de kwaliteit van het vervoer. Een verzekerde met een
restitutiepolis bepaalt in beginsel zelf welke vervoerder hij
inschakelt waarna hij de kosten van het vervoer van zijn
zorgverzekeraar vergoed krijgt. De verzekerde kan desgewenst de hulp
van zijn zorgverzekeraar inroepen om een goede vervoerder te vinden
(bemiddeling).
De NZa heeft in het kader van haar thematisch onderzoek `Zorgplicht;
hoe geven zorgverzekeraars invulling aan hun zorgplicht' onder meer
het zittend ziekenvervoer nader bekeken. Dit naar aanleiding van
meldingen waaraan in de vraagstelling wordt gerefereerd. De NZa geeft
aan dat meerdere zorgverzekeraars de geschetste problemen in het
zittend ziekenvervoer herkennen en dat zij maatregelen hebben genomen
om de kwaliteit van zorg weer voldoende te waarborgen. Op basis van
dit gegeven, ziet de NZa momenteel geen aanleiding om in te grijpen.
Wel gaat de NZa deze maatregelen monitoren.
Ik verwacht dat de problemen rond de kwaliteit van het vervoer langs
deze weg worden opgelost. Een aanvullende maatregel zoals in vraag 2
wordt gesuggereerd, acht ik daarom niet nodig. Een dergelijke
maatregel is qua uitvoering complex en levert de nodige
administratieve lasten op. Ik zal het rapport van de NZa, voorzien van
mijn standpunt, voor Prinsjesdag aan de Tweede Kamer zenden.
Vraag 4
Wat is uw reactie op de problemen in het op gemeenteniveau
georganiseerde vervoer voor ouderen, zieken en gehandicapten? Wat zijn
de oorzaken? Bent u bereid hier nader onderzoek naar te doen? Zo neen,
waarom niet? Bent u zo nodig bereid maatregelen te nemen zodat de
kwaliteit van het vervoer op orde is?
Antwoord 4
Zoals ik in antwoord op eerdere vragen van mevrouw Agema heb
aangegeven zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de inkoop van het
lokale vervoer voor ouderen, zieken en gehandicapten. Het is ook aan
hen om er op toe zien hoe het vervoer verloopt en de gecontracteerde
vervoerders zonodig aan te spreken op de uitvoering ervan. Ik ben niet
bereid onderzoek te doen naar de oorzaken van de gesignaleerde
problemen bij het vervoer dat door de gemeenten verzorgd wordt danwel
maatregelen te treffen omdat beide zaken tot de verantwoordelijkheden
van de gemeenten behoren.