Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 27 september 2007

Subsidieregeling roetfilters dreigt ten onder te gaan aan succes

Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) stellen vast dat de subsidieregeling voor roetfilters ten onder dreigt te gaan aan het eigen succes. Transportondernemers hebben massaal geïnvesteerd in de montage van roetfilters op vrachtauto's. Door het het succes van de subsidieregeling voor een retrofit van roetfilters is de subsidiepot van ¤ 70 miljoen voor 2007 bijna uitgeput. TLN, EVO en KNV dringen er bij het kabinet op aan om meer middelen vrij te maken voor de subsidieregeling. Temeer omdat dit één van de randvoorwaarden voor het bedrijfsleven was om in te stemmen met het convenant over de milieuzones.

Door het succes van de subsidieregeling slagen de transporteurs erin om hun wagenpark versneld schoner te maken. Maar door de uitputting van de subsidiepot, ontstaat een probleem voor veel vervoerders die de milieuzones inrijden. De roetfilters die op dit moment worden gemonteerd betreffen hoofdzakelijk één vrachtautomerk en de zwaarste vrachtautotypen. Die voertuigen komen veelal niet in stedelijk gebied, maar worden juist op de lange afstand ingezet. Het filteraanbod bij andere merken en de lichtere typen - die wel veel in de stedden komen - begint nu op gang te komen. Enn juist nu is de pot bijna leeg. Er is nog wel ¤ 47 miljoen euro extra voor volgend jaar, maar dat is naar verwachting in het voorjaar 2008 op. Veel vervoerders die de steden in moeten, lopen dus de kans de subsidie mis te lopen en grote kosten (¤ 7.000 tot ¤ 10.000 per voertuig) g) te moeten maken. Dat is vooral problematisch voor eigenaren van vrijwel nieuwe vrachtauto's die eigenlijk helemaal niet zo vervuilend zijn (Euro 3).

TLN, EVO en KNV hebben bij het convenant kunnen instemmen met de roetfiltereis voor Euro 3, onder de voorwaarde dat er voldoende subsidie zou zijn. Dat blijkt er nu dus niet te zijn. De organisaties dringen er bij het kabinet op aan om meer middelen vrij te maken voor de (succesvolle) subsidieregeling, zodat de economische gevolgen van de milieuzones voor de transportsector acceptabel zijn en het bedrijfsleven door kan gaan met het versneld aanpassen van het wagenpark aan strengere luchtkwaliteitseisen. Voor nadere informatie kunt u bellen met :

TLN, Esther Vorenkamp, T 079 3636115 of M 06 51806340 EVO, Mark Janssen, M 06 21642444 of perslijn, T 079 3467373

KNV, Arjen Boukema, T 070 3751749 of M 06 26134716