Waterschap Groot Salland


* 700 jaar waterschap

Zwols baggerproject Thorbeckegracht en Achtergracht van start

Laatste wijziging: 27 september 2007

De waterbodems van de Achtergracht en Thorbeckegracht krijgen een grote schoonmaakbeurt. Directeur Annet Augustein van Rijkswaterstaat, gedeputeerde Rietkerk, wethouder van Dooremolen en dijkgraaf Schaap stapten donderdagmiddag 26 september in een baggerbootje. Met een baggerbeugel haalden ze in de Schuttevaerhaven de eerste bagger boven water.

Baggeren noodzaak

Het besluit om te baggeren is genomen, omdat de Thorbeckegracht en Achtergracht door afval, rioolstort en fabriekslozingen zijn vervuild en door het bezonken slib te ondiep zijn geworden.

Vervuild slib is nadelig voor de natuur in en rondom het water, maar vormt geen gevaar voor de gezondheid van mensen. Wethouder Van Dooremolen: "Bij een prettige en gezonde woon- en werkomgeving hoort een duurzaam schoon milieu. Ook al is de gezondheid van mensen niet in het geding, we doen het wel degelijk voor de burgers en in het bijzonder voor onze kinderen en kleinkinderen. We zijn hen een schone toekomst verplicht. Inmiddels noemen ze mij de baggerwethouder en daar ben ik best een beetje trots op. Maar de naam houdt ook een belofte in: als wethouder milieu is een `vuile' klus te klaren. Maar dat doe ik niet alleen. Vandaag hebben we daarin een nieuwe stap gezet." Op twee bouwborden geplaatst op het Rodetorenplein en bij het Noordereiland, prijkt een foto van een klein meisjes spelend in schoon water, als symbool voor het doel van deze sanering.

Verontreiniging klasse 3 tot 4

In de Thorbecke- en Achtergracht bevindt zich ca. 70.000 m3 zwaar verontreinigd slib, met name veroorzaakt door de voormalige gasfabriek. De verontreiniging valt in klasse 3 tot 4: matig tot zwaar verontreinigd slib met zware metalen zoals zink, koper en lood. In de Achtergracht is ook olie en Pak (een teerachtige stof) aangetroffen. Waterschap Groot Salland heeft voor beide grachten een saneringsplan opgesteld. Dijkgraaf Sybe Schaap: "Via modellen en laboratoriumproeven zijn op basis van een `worst case principe' risico's berekend voor het ecosysteem en de waterkwaliteit. Daarnaast is er door de scheepvaart en de soms sterke waterstromingen kans op verdere verspreiding van de verontreiniging. Vanwege deze risico's dienen de waterbodems te worden gesaneerd".

Opslag slib

De verontreinigde slib wordt vanaf een ponton in het water met een kraan opgeschept en met boten afgevoerd. Schaap: "Vanwege de vaste bruggen in de grachten wordt de bagger met kleine bootjes afgevoerd en op een groot schip overgeslagen. Het schip vervoert het slib naar het depot IJsseloog in het Ketelmeer. Daar wordt getracht zo veel mogelijk zand uit de bagger te scheiden. Dit zand is naar verwachting licht verontreinigd en herbruikbaar. Het verontreinigde slib wordt veilig in het depot opgeslagen."

Samenwerking

Dit baggerproject gebeurt in samenwerking tussen de provincie Overijssel, het waterschap Groot Salland en de gemeente Zwolle. De provincie Overijssel is voor de regionale wateren eindverantwoordelijk voor de sanering. Waterschap Groot Salland is de waterkwaliteitsbeheerder voor de meeste stadswateren en verantwoordelijk voor de uitvoering van waterbodemsaneringen. De gemeente Zwolle is vaarwegbeheerder en is belast met de uitvoering van het baggeronderhoud en dus de diepte van de grachten. Gedeputeerde Theo Rietkerk: "Ik ben er trots op dat deze waterbodemsanering het resultaat is van een nauwe samenwerking tussen waterschap, gemeente en provincie. Deze samenwerking werd in 2006 gestart met een convenant over de aanpak van de verontreiniging van de voormalige gasfabriek." Directeur Annet Augustein van Rijkswaterstaat Noord Oost Nederland was aanwezig bij de officiële start. Rietkerk benadrukte het belang van de medewerking van rijkswaterstaat: "Een groot deel van het stedelijke water van Zwolle staat in directe open verbinding met het Zwarte Water, waar op dit moment door het rijk een extra waterbodemonderzoek loopt. Ik verwacht dan ook dat onze samenwerking zich niet tot de sanering van de waterbodemverontreiniging in de Achter- en Thorbeckegracht zal beperken." Schaap: "Op basis van de resultaten van verder onderzoek naar de kwaliteiten van de overige stadswateren gaan we eind 2007 na welke locaties hierna voor sanering in aanmerking komen. De komende periode zullen we de mogelijkheden bespreken om ook daarin samen te werken met Rijkswaterstaat, maar de verwachting is groot."

Muzikale bijdrage aan de stad

Op het moment dat de eerste baggerhandeling verrichtten, bracht Het Tibor Elferink Collectief een zogenaamde baggeraubade als eerbetoon aan het water en het milieu. De stadsbeiaardier Roy Kroezen klom na afloop speciaal voor alle bezoekers en inwoners van de binnenstad in de Peperbustoren en speelde een aantal bekende waterliedjes.

Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 | Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl