* 700 jaar waterschap
Zwols baggerproject Thorbeckegracht en Achtergracht van start
Laatste wijziging: 27 september 2007
De waterbodems van de Achtergracht en Thorbeckegracht krijgen een
grote schoonmaakbeurt. Directeur Annet Augustein van Rijkswaterstaat,
gedeputeerde Rietkerk, wethouder van Dooremolen en dijkgraaf Schaap
stapten donderdagmiddag 26 september in een baggerbootje. Met een
baggerbeugel haalden ze in de Schuttevaerhaven de eerste bagger boven
water.
Baggeren noodzaak
Het besluit om te baggeren is genomen, omdat de Thorbeckegracht en
Achtergracht door afval, rioolstort en fabriekslozingen zijn vervuild
en door het bezonken slib te ondiep zijn geworden.
Vervuild slib is nadelig voor de natuur in en rondom het water, maar
vormt geen gevaar voor de gezondheid van mensen. Wethouder Van
Dooremolen: "Bij een prettige en gezonde woon- en werkomgeving hoort
een duurzaam schoon milieu. Ook al is de gezondheid van mensen niet in
het geding, we doen het wel degelijk voor de burgers en in het
bijzonder voor onze kinderen en kleinkinderen. We zijn hen een schone
toekomst verplicht. Inmiddels noemen ze mij de baggerwethouder en daar
ben ik best een beetje trots op. Maar de naam houdt ook een belofte
in: als wethouder milieu is een `vuile' klus te klaren. Maar dat doe
ik niet alleen. Vandaag hebben we daarin een nieuwe stap gezet." Op
twee bouwborden geplaatst op het Rodetorenplein en bij het
Noordereiland, prijkt een foto van een klein meisjes spelend in schoon
water, als symbool voor het doel van deze sanering.
Verontreiniging klasse 3 tot 4
In de Thorbecke- en Achtergracht bevindt zich ca. 70.000 m3 zwaar
verontreinigd slib, met name veroorzaakt door de voormalige
gasfabriek. De verontreiniging valt in klasse 3 tot 4: matig tot zwaar
verontreinigd slib met zware metalen zoals zink, koper en lood. In de
Achtergracht is ook olie en Pak (een teerachtige stof) aangetroffen.
Waterschap Groot Salland heeft voor beide grachten een saneringsplan
opgesteld. Dijkgraaf Sybe Schaap: "Via modellen en
laboratoriumproeven zijn op basis van een `worst case principe'
risico's berekend voor het ecosysteem en de waterkwaliteit. Daarnaast
is er door de scheepvaart en de soms sterke waterstromingen kans op
verdere verspreiding van de verontreiniging. Vanwege deze risico's
dienen de waterbodems te worden gesaneerd".
Opslag slib
De verontreinigde slib wordt vanaf een ponton in het water met een
kraan opgeschept en met boten afgevoerd. Schaap: "Vanwege de vaste
bruggen in de grachten wordt de bagger met kleine bootjes afgevoerd en
op een groot schip overgeslagen. Het schip vervoert het slib naar het
depot IJsseloog in het Ketelmeer. Daar wordt getracht zo veel mogelijk
zand uit de bagger te scheiden. Dit zand is naar verwachting licht
verontreinigd en herbruikbaar. Het verontreinigde slib wordt veilig in
het depot opgeslagen."
Samenwerking
Dit baggerproject gebeurt in samenwerking tussen de provincie
Overijssel, het waterschap Groot Salland en de gemeente Zwolle. De
provincie Overijssel is voor de regionale wateren eindverantwoordelijk
voor de sanering. Waterschap Groot Salland is de
waterkwaliteitsbeheerder voor de meeste stadswateren en
verantwoordelijk voor de uitvoering van waterbodemsaneringen. De
gemeente Zwolle is vaarwegbeheerder en is belast met de uitvoering van
het baggeronderhoud en dus de diepte van de grachten. Gedeputeerde
Theo Rietkerk: "Ik ben er trots op dat deze waterbodemsanering het
resultaat is van een nauwe samenwerking tussen waterschap, gemeente en
provincie. Deze samenwerking werd in 2006 gestart met een convenant
over de aanpak van de verontreiniging van de voormalige gasfabriek."
Directeur Annet Augustein van Rijkswaterstaat Noord Oost Nederland was
aanwezig bij de officiële start. Rietkerk benadrukte het belang van de
medewerking van rijkswaterstaat: "Een groot deel van het stedelijke
water van Zwolle staat in directe open verbinding met het Zwarte
Water, waar op dit moment door het rijk een extra waterbodemonderzoek
loopt. Ik verwacht dan ook dat onze samenwerking zich niet tot de
sanering van de waterbodemverontreiniging in de Achter- en
Thorbeckegracht zal beperken." Schaap: "Op basis van de resultaten van
verder onderzoek naar de kwaliteiten van de overige stadswateren gaan
we eind 2007 na welke locaties hierna voor sanering in aanmerking
komen. De komende periode zullen we de mogelijkheden bespreken om ook
daarin samen te werken met Rijkswaterstaat, maar de verwachting is
groot."
Muzikale bijdrage aan de stad
Op het moment dat de eerste baggerhandeling verrichtten, bracht Het
Tibor Elferink Collectief een zogenaamde baggeraubade als eerbetoon
aan het water en het milieu. De stadsbeiaardier Roy Kroezen klom na
afloop speciaal voor alle bezoekers en inwoners van de binnenstad in
de Peperbustoren en speelde een aantal bekende waterliedjes.
Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 |
Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl
Waterschap Groot Salland