Ingezonden persbericht

Sud de France, de nieuwe signatuur van de Languedoc-Roussillon

P E R S B E R I C H T

Rotterdam, 26 september 200

In de Languedoc-Roussillon, het grootste wijngebied van Frankrijk, is de afgelopen paar jaar veel gebeurd. Zowel op het gebied van de wijnproductie als op politiek vlak.

Meer en meer aandacht voor kwaliteit, terroir, nieuwe merken en concepten, eigenheid en identiteit. Op politiek strategisch terrein is er veel beweging geweest en het einde is nog niet in zicht. De toegenomen economische druk, lage prijzen, de sterker wordende concurrentie op de exportmarkten en een dalende wijnconsumptie in eigen land hebben uiteindelijk ertoe geleid, dat de vier verschillende wijnbouworganisaties in de Languedoc-Roussillon zich in juni 2006 verenigd hebben in de federatie "InterSud de France" . Men is met elkaar om de tafel gaan zitten om gezamenlijk de problemen in de wijnsector het hoofd te bieden.

Toekomstvisie

Tijdens de Vinexpo in juni jl. presenteerde InterSud de France de toekomststrategie voor de wijnstreek. Een ambitieuze strategie: binnen nu en tien jaar wil Sud de France één van de belangrijkste spelers op de wijnmarkt zijn. De focus ligt hierbij op forse versteviging van de positie in de zes belangrijkste exportmarkten: Duitsland, Benelux, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Canada en Japan. Men wil enerzijds een groei realiseren in volume, maar vooral ook in waarde, met wijnen in een hoger prijssegment. Daarbij streeft men naar een vergroting van de naamsbekendheid en een verbetering van het imago.

Sud de France, een sterk merk

Bewust is ervoor gekozen om op de exportmarkten te communiceren onder één gezamenlijke vlag: SUD DE FRANCE. De kernwaarden van dit nieuwe 'paraplu merk' zijn geformuleerd aan de hand van uitkomsten van verschillende onderzoeken, uitgevoerd door professionele onderzoeksbureaus waaronder Ernst & Young en Wine Intelligence. De uitkomsten vormen de basis voor alle communicatie: een breed en gevarieerd assortiment, kwaliteit, 400 jaar kennis, traditie en ervaring, toegankelijkheid en een mediterrane levenstijl. Het merk heeft een positieve connotatie bij de consument en zal een sleutel zijn tot een positief imago, naamsbekendheid en een positionering waarin innovatie, moderniteit, toegankelijkheid en vernieuwing een plaats hebben.

Van alle markten thuis

Het zuiden van Frankrijk heeft veel te bieden: fruitige cépagewijnen, stevige eetwijnen, complexe terroirwijnen, maar ook soepele, fruitige en toegankelijke wijnen die aansluiten bij de smaak van de consument van vandaag. Droog, zoet, wit, rosé, rood en bubbels. AOC's uit de Languedoc en de Roussillon, Vins de pays en Vins de pays d'Oc. Van wijnen voor iedere dag tot zeer exclusieve terroir toppers in het ultra-premium segment. Sud de France biedt het allemaal.

Helft Franse wijn in Nederland uit Languedoc-Roussillon

De Nederlandse wijnmarkt heeft de afgelopen jaren behoorlijke verschuivingen laten zien, waarbij de positie van Frankrijk het zwaar te verduren heeft gehad. Bekijken we het Franse aandeel in Nederland meer in detail, dan blijkt meer dan de helft van de Franse wijnen uit het zonnige zuiden te komen. Het aanbod Franse wijnen voor thuisconsumptie bestaat voor ongeveer 50% uit Vins de pays, waarvan de Vins de pays d'Oc het leeuwendeel vormen. Veelal moderne wijnen, die als cépagewijnen duidelijk herkenbaar zijn voor de consument. Daarnaast neemt de Languedoc-Roussillon binnen de AOC's met 40% marktaandeel een dominante plaats in.

Campagne Sud de France 2007-2008

Om de grote diversiteit van wijnen uit de Languedoc-Roussillon beter onder de aandacht te brengen van vakhandel en consument en het imago van de streek te verbeteren, wordt ook in Nederland fors geïnvesteerd in sales support en communicatie. De focus ligt op de wijnen uit de Languedoc-Roussillon in het iets hogere prijssegment. Tenslotte is iedereen in de sector, zowel in Sud de France als in Nederland, gebaat bij de verkoop van wijnen met een hogere gemiddelde prijs. Dit levert voor alle partijen een win-win situatie op.

De activiteiten zullen vanaf de tweede helft van dit jaar zichtbaar zijn en concentreren zich voornamelijk op promoties op de winkelvloer, een consumentenwedstrijd via halslabels, cursusavonden voor de vakhandel en persreizen en persinformatie.