Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 27 september 2007 2 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/7957 - Onderwerp
Betuweroute en brandveiligheidsschermen

Geachte voorzitter,

In eerder algemeen overleg met uw Kamer en vragen van uw leden is het rapport over de veiligheid van de Betuweroute bij hoge geluidsschermen ter sprake gekomen. Deze week is het rapport gereed gekomen. Bijgaand bied ik uw Kamer het rapport en de bestuurlijke samenvatting ter informatie aan.

Uit het onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO blijkt dat het externe veiligheidsniveau van Betuweroute ook bij geluidsschermen hoger dan 2 meter voldoet aan de geldende normen. Bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute is de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds twee keer lager dan op het overig spoor in Nederland. Wel kan het effect van een zeer ernstig ongeval bij hoge geluidsschermen groter zijn dan elders langs de Betuweroute. Dit komt omdat hoge geluidsschermen bestrijding van dat ongeval lastiger maken. Dit blijkt uit het onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO.

Geluidsschermen worden langs het spoor geplaatst op basis van de wet geluidhinder. Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van treinincidenten echter altijd in bepaalde mate. In het onderzoek is vastgesteld dat bij een ongeval mogelijk een grotere spreiding van vrijgekomen brandbare vloeistoffen ontstaat, waardoor bij brand meer ketelwagens betrokken kunnen raken. De kans op een ernstig ongeval neemt hierdoor toe.

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/7957

Aandachtsgebieden
Mocht zich ondanks de kleine kans toch een ongeval voordoen, dan stelt het onderzoek dat het gewenst is dat alle aanwezige personen binnen een zone van 200 meter van de Betuweroute binnen 30 minuten kunnen worden geëvacueerd. Er zijn locaties langs de route die, vanwege het aantal woningen binnen een zone van 200 meter, moeilijk of zelfs onmogelijk binnen de gestelde tijd kunnen worden ontruimd. Het NIFV en TNO doen voor deze locaties de aanbeveling om te onderzoeken met welke in het onderzoeksrapport aangegeven maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd.

Bestuurlijk overleg
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal in goed onderling overleg met de gemeenten langs de Betuweroute de resultaten van het onderzoek bespreken. Eventuele maatregelen zullen landelijk worden afgewogen tegen andere investeringen in veiligheid langs het spoor en voor het eind van het jaar onderwerp zijn van bestuurlijk overleg tussen minister en burgemeesters. Deze afspraken zijn woensdag 26 september bevestigd in het overleg tussen minister Eurlings en coördinerend burgemeester Van Belzen van Barendrecht. Eerder hebben de burgemeesters van de gemeenten langs de Betuweroute al met de minister afgesproken dat de uitkomsten van het onderzoek geen beletsel vormen voor het gebruik van de Betuweroute.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---