Universiteit Twente

Hoogopgeleide immigranten te Nederlands beoordeeld

Als hoogopgeleide immigranten in Nederland hun beroep willen uitoefenen, worden ze door een opvallend nationale bril bekeken. Een diploma telt zwaarder dan werkervaring en Nederlands spreken blijkt een must. Dat stelt Nuffic-onderzoeker Astrid Scholten, die op vrijdag 28 september 2007 aan de Universiteit Twente promoveert op de kenmerken van portfolio voor hoogopgeleide immigranten.

Het contrast is groot: Nederlandse studenten, onderzoekers en werknemers worden gestimuleerd in het buitenland kennis en ervaring op te doen, ter bevordering van de mobiliteit. Maar andersom lopen immigranten tegen regels aan die typerend zijn voor onze nationale context en cultuur. Zo worden ze minder op relevante werkervaring beoordeeld dan op een diploma. En de brug naar passend werk is eerst en vooral hun beheersing van de Nederlandse taal.

A.M (Astrid) Scholten heeft de kenmerken onderzocht van een portfolio-instrument dat de erkenning van competenties voor hoogopgeleide buitenlanders mogelijk maakt. De Nederlandse Organisatie voor Internationale Samenwerking in het Hoger Onderwijs (Nuffic), waaraan zij verbonden is, vraagt al enkele jaren aandacht voor het waarderen van competenties, naast het waarderen van diploma's. Zo zijn in de periode 2000-2004 proefprojecten uitgevoerd, gericht op portfoliogebruik om de competenties van hoogopgeleide buitenlanders te herkennen, beoordelen en waarderen. Het ging daarbij om leraren in het voortgezet onderwijs, artsen en vluchtelingen waarvan Nederland de diploma's niet kan erkennen.

In het promotieonderzoek zijn de proefprojecten gebruikt voor een meervoudige verkennende casestudie. Om de leraren-, artsen- en vluchtelingencase onderling te kunnen vergelijken heeft Astrid Scholten in haar proefschrift `theoretische bouwstenen' aangedragen.

Noot voor de pers

Astrid M. Scholten promoveert op 28 september 2007 aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Het proefschrift is getiteld: Exploration of portfolio characteristics for the recogniton of prior learning: The identification, assessment and recognition of actual competencies of highly-skilled immigrants.

Contactpersoon Bureau Communicatie Universiteit Twente: drs. Berend Meijering, (053) 489 4385, b.meijering@utwente.nl.

Top
Laatst gewijzigd op 20-09-2007 12:22:41 door Webmaster