MKB massaal in offshoring, maar beslissingsinformatie ontbreekt

28/09/2007 10:18



RSM Erasmus University



Rotterdam, 28 september 2007 --- Onderzoekers van RSM Erasmus University hebben tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Strategic Business Plan Awards 2007 hun bevindingen gepresenteerd over de trend naar offshoring onder MKB-ondernemingen. De resultaten zijn mede gebaseerd op de informatie die vrijgekomen is bij het schrijven van strategische ondernemingsplannen die studenten van RSM voor ruim 220 ondernemingen geschreven hebben.

Onderzoek van het Offshoring Research Network ORN wijst uit dat ook het Nederlandse MKB massaal bedrijfsactiviteiten verplaatst naar Oost-Europa en China, of dit voornemens is. "Vergeleken met multinationals, die vooral kiezen voor offshoring uit efficiency overwegingen, valt op dat MKB-ondernemingen meer strategische motieven hanteren", aldus prof. Henk Volberda van RSM Erasmus University. "MKB-ondernemingen vinden bijvoorbeeld in ruim 75% van de gevallen de internationale strategie een belangrijk motief voor offshoring, tegenover 'slechts' 33% van de multinationals. Waar multinationals vooral kiezen voor het offshoren van administratieve en IT-functies, kiest het MKB voor offshoring van productontwikkeling: ruim 45% van de ondervraagde MKB-ers, tegen 22% van de multinationals. Ook toegang tot nieuwe markten wordt door MKB-ondernemingen vijf maal vaker als motief genoemd voor het verplaatsen van bedrijfsactiviteiten."

Logischerwijs verhoogt het verplaatsen van activiteiten naar het buitenland de complexiteit voor de onderneming. Daarmee neemt de noodzaak om tijdig en vooral juiste strategische beslissingsinformatie te verzamelen toe. Ook al kenmerken MKB-ondernemingen zich door de flexibiliteit van hun organisatie en kunnen zij vaak snel inspelen op veranderingen, zonder de schaalgrootte en scope van een multinational vormt het efficiënt verzamelen van business intelligence een probleem. Onderzoek met behulp van de Quick Scan Flexibiliteit onder ruim 4500 ondernemingen door Niels van der Weerdt, Ernst Verwaal en Henk Volberda van RSM Erasmus University toont aan dat zowel multinationals als MKB ondernemingen veelal onvoldoende zijn uitgerust om te concurreren in hypercompetitieve internationale markten. De onderzoekers stellen dat voor de MKB-ondernemingen die hun activiteiten naar het buitenland verplaatsen de uitdaging vooral ligt in het vermogen om business intelligence te verzamelen ter ondersteuning van strategische besluitvorming. Met de beperkte middelen en scope van een MKB-onderneming lijkt samenwerken met andere (MKB) ondernemingen daartoe een veelbelovende optie.

Een passende illustratie komt van één van de voor de Strategic Business Plan Award genomineerde studententeams. De studenten, die hun ondernemingsplan schreven voor leverancier van vers gesneden groenten VEZET BV uit Warmenhuizen, adviseerden een internationale expansiestrategie aan de ondernemer. Om de risico's van een internationale investering te beperken en markten op basis van actuele verkoopgegevens heel gericht te kunnen bewerken, stellen de studenten voor om hiervoor een alliantie met een bestaande supermarktketen aan te gaan en gebruik te maken van de internationale vestigingen van deze klant. VEZET behoudt volgens de studenten op die manier de voordelen van een kleine, flexibele onderneming terwijl zij wel relevante business intelligence kan verzamelen en haar slagingskansen daarmee aanzienlijk ziet toenemen.

RSM Erasmus University is een internationaal zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale zakelijk leiders. Het biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education programma's. RSM staat in de top 10 van Europese business schools. www.rsm.nl/newsroom

http://www.rsm.nl/portal/page/portal/RSM2/Faculty/Centres (underscore) of (underscore) Expertise/Erasmus%20Strategic%20Renewal%20Centre

https://offshoring.fuqua.duke.edu/community/index.jsp





http://www.rsm.nl