NMBS

Plaatsing van steunkolommen voor nieuwe luifel Gent-Sint-Pieters

26/09/2007

De NMBS-Holding is sinds begin dit jaar bezig met de bouw van een nieuwe glazen luifel boven de hoofdingang van het station Gent-Sint-Pieters. In het voorjaar van 2008 vinden de reizigers opnieuw beschutting onder een luifel. Het gaat om een investering van
1,4 miljoen euro.

De vorige luifel verkeerde in slechte staat en werd enkele maanden geleden afgebroken. Aan de zijde van de taxistandplaatsen is de nieuwe vloer al ver gevorderd. Nu kan er worden gestart met de plaatsing van de steunkolommen en in een latere fase ook het glas. Aan de kant van de Voskenslaantunnel zijn de grondwerken nog volop bezig. Wanneer deze klaar zijn, kan ook hier worden begonnen met de plaatsing van de steunkolommen. In totaal komen er 13 kolommen: 6 grote vooraan en 7 kleinere achteraan.

De nieuwe glazen luifel zal tweemaal zo breed zijn als de vorige. De metalen contructie weegt 34 ton, daar bovenop komt nog eens 30 ton glas. Het 23 mm dikke glas dekt een oppervlakte van maar liefst 550 m². De glazen platen zullen worden gelegd zoals een tegelvloer. Het zogeheten spider-glas geeft een zwevende indruk.

Waaiervormige constructie

De luifel vormt een imposante waaiervormige constructie. De grootte staat in verhouding tot de belangrijkheid van het station. Gent-Sint-Pieters is met dagelijks 44.000 instappende reizigers het belangrijkste station van Vlaanderen. Toch zal het geheel slank ogen. De steunkolommen zijn vervaardigd uit roestvrij staal en hebben een verschillende hoogte. De hoogste kolommen bevinden zich in het middengedeelte van de luifel en zullen 5 meter hoog zijn: 3 meter kolom, met daarop gebogen armen van 2 meter.

De bevloering bedekt een oppervlakte van 430 m². Er worden twee soorten graniet gebruikt: in het middengedeelte de rosa dante, afkomstig uit Spanje en aan de omtrek de rustenburg uit Zuid-Afrika. In de grond en bovenaan de steunkolommen komen LED-spots die zullen zorgen voor een sfeervolle verlichting. Ook de hoofdingang wordt volledig uitgelicht.

Open karakter

De nieuwe luifel zal de hoofdingang van het station een meer open karakter geven. Het oude stationsgebouw is vrij gesloten inzake architectuur. De nieuwe luifel stelt echter een uitnodigend gebaar. Het symboliseert de openheid van het station en biedt de treinreizigers een extra beschermende wacht- en ontmoetingsruimte.

Louis Cloquet, de architect die het Sint-Pietersstation in 1913 bouwde, zag het station als een moderne stadspoort. Met de nieuwe glazen luifel krijgt de toegang tot deze poort nog meer allure. De gerestaureerde gevel en de heropgebouwde uurwerktoren zullen dankzij de transparante glazen constructie nog beter tot hun recht komen. De gevel blijft volledig zichtbaar en dit zal het wachten onder de nieuwe luifel nog aangenamer maken.