ProRail
Persbericht
28-09-2007
Ruim 7 procent meer treinen in 2008
De capaciteit op het spoor voor 2008 is verdeeld en het
onderhoudsrooster is vastgesteld. Het aantal treinen zal in het
komende jaar toenemen tot 3 miljoen. Volgend jaar zullen er 200.000
treinen meer treinen rijden dan in 2007. Van de door de vervoerders
aangevraagde capaciteit is meer dan 99,5% gehonoreerd. Op enkele
trajecten is de infrastructuur overbelast en heeft ProRail bepaald
welke aanvragen wel en welke niet gehonoreerd kunnen worden. Dit is
gedaan aan de hand van het wettelijk kader dat de minister van Verkeer
en Waterstaat daarvoor heeft opgesteld. De grenzen van het
spoornetwerk zijn bereikt. Dit schrijft ProRail vandaag in een brief
aan de vervoerders waarin de definitieve verdeling wordt
bekendgemaakt.
Ieder jaar wordt de capaciteit op het spoor verdeeld onder de
reizigers- en goederenvervoerders en wordt tegelijkertijd het
onderhoud van het spoor gepland. Volgens Bert Klerk, voorzitter raad
van bestuur ProRail, was het "een megaklus om de beschikbaarheid van
het spoor en de wensen van de vervoerders met elkaar in
overeenstemming te brengen. Maar het is gelukt."
Het aantal treinen dat over het spoorwegnet gaat rijden neemt toe.
Volgend jaar rijden er 200 dui-zend treinen meer dan in 2007. Een half
procent van de verzoeken van de vervoerders kon niet worden
gehonoreerd. Enkele trajecten zijn overbelast verklaard. ProRail
voorziet voor 2009 en de jaren daarna een toenemende spanning tussen
de aanvragen van de vervoerders en de capaciteit van het spoorwegnet.
ProRail heeft de minister van Verkeer en Waterstaat hierover recent
geïn-formeerd.
De wens van de provincie Noord-Brabant om in de weekendnachten
capaciteit vrij te maken om treinen te laten rijden is gehonoreerd. De
vervoerder kan nu op donderdag- vrijdag- en zaterdag-nacht treinen
laten rijden die de stations van Breda, Tilburg, Den Bosch en
Eindhoven verbinden met Utrecht, Amsterdam, Leiden, Den Haag en
Rotterdam.
Voor de Valleilijn waren aanvragen van Connexxion en Railion die
samenvielen. Ondanks intensief overleg is het helaas niet gelukt
overeenstemming te bereiken over deze concurrerende aanvragen. ProRail
heeft ook hiervoor keuzes moeten maken. Dit baanvak is overbelast
verklaard en op doordeweekse dagen kunnen 6 van de 150 door Connexxion
aangevraagde treinen niet rijden.
Een intensiever gebruik van het spoor vraagt ook om meer onderhoud.
ProRail gebruikt minder dan vijf procent van de spoorcapaciteit voor
het onderhoud aan het spoor. Om treinhinder zoveel mogelijk te
beperken, streeft ProRail ernaar om in 2008 vaker âs nachts aan het
spoor te werken.
Sommige werkzaamheden kunnen alleen op de dag worden uitgevoerd
vanwege de aard van de werkzaamheden of mogelijke overlast voor
omwonenden. Daarnaast is de capaciteit bij aannemers in de nacht
onvoldoende om âs nachts meer mensen te laten werken. ProRail
investeert jaarlijks 15 tot 25 miljoen extra in innovaties en
nachtwerk om zoveel mogelijk treinverkeer mogelijk te maken.
Het werk aan het spoor wordt veiliger. Vanwege toegenomen
veiligheidseisen vindt 90 procent van de werkzaamheden aan het spoor
plaats terwijl het spoor buiten dienst is gesteld. Vorig jaar was dat
70 procent en de doelstelling om al het onderhoud in
buitendienststelling te doen is komend jaar nog niet gehaald. De
investeringen in innovaties werpen wel al vruchten af. In 2008 zullen
7 schouwtreinen en 4 mobiele werkplaatsen ingezet worden, waardoor
niet alleen de veiligheid van baanwerkers beter kan worden
gegarandeerd, maar waardoor ook de druk op de capaciteit vermindert.