CDA

ies_.jpg&tabid=157&mid=1006] 28 september 2007 - Nieuws - 'Haast maken met de Wet Luchtkwaliteit'

Tweede Kamerlid Liesbeth Spies heeft in een overleg met minister Cramer (VROM) aandacht gevraagd voor de bureaucratische rompslomp waar ondernemers met innovatieve ideeën mee te maken krijgen. Zij bracht dit ter sprake tijdens een overleg met de minister over de voortgang van de Wet Luchtkwaliteit.

âDe CDA-fractie is niet tevreden over de voortgang van de Wet. Hij is een jaar geleden aangenomen in de Tweede Kamer en sindsdien is het oorverdovend stil geworden. Ik mis een gevoel van urgentie bij de betrokkenenâ, zei Spies. De Wet Luchtkwaliteit moet ervoor zorgen dat met behoud en verbetering van de luchtkwaliteit ook woningbouw en de aanleg van wegen en bedrijventerreinen veilig gesteld worden. 'We hebben een fors pakket maatregelen die ertoe leiden dat de lucht nog schoner wordt, denk aan de regeling voor roetfilters. Dat is prima. Maar nog steeds kunnen bouwprojecten niet doorgaan omdat de wet met bijbehorende regels niet in werking zijn getreden: dat kan niet!'

De ministers Cramer en Eurlings delen de zorgen van de CDA-fractie en zegden toe nog voor het einde van dit jaar met twee regelingen te komen: de eerste heeft betrekking op regels voor bijvoorbeeld scholen en kinderdagverblijven dichtbij snelwegen. De CDA-fractie sluit regelgeving niet uit, maar wil wel een stevige onderbouwing van mogelijke afstandsregels en oog voor praktische problemen waarmee steden als Rotterdam te maken kunnen krijgen. Afstandsgrenzen moeten er niet toe leiden dat er geen locaties overblijven waar nog nieuwe scholen gebouwd zouden kunnen worden. De tweede regeling vult in voor welke bouwprojecten geen toetsing aan luchtkwaliteitsnormen meer hoeft plaats te vinden, omdat deze projecten 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de luchtkwaliteit. Deze regeling moet ertoe leiden dat vrijwel alle woningbouwprojecten vlot getrokken worden.

Spies vroeg in het debat speciaal aandacht voor twee voorbeelden van innovatieve oplossingen voor luchtkwaliteit, die dreigen te stranden. âIn de eerste plaats E-traction: een klein bedrijf dat de technologie ontwikkeld heeft voor een ultrastille en zuinige bus die een meer dan forse reductie in uitstoot van zo ongeveer alle vervelende stoffen realiseert. Maar busbouwers reageren vooralsnog volgens het principe van "not invented here".â Het Kamerlid vroeg de minister of zij kon aangeven of dit project opgenomen kon worden binnen een subsidieprogramma van 10 miljoen voor het beproeven van innovatieve bussen dat het ministerie van Verkeer &Waterstaat heeft opgezet.

âIn de tweede plaats bestaat er een bouwbedrijf dat vergevorderd is met een techniek die eruit bestaat dat fijnstofdeeltjes elektrisch geladen worden en vervolgens gestuurd en afgevangen worden. Op laboratoriumschaal werkt alles, nu gaat het om een proeflocatie waar deze techniek daadwerkelijk kan worden toegepast en doorontwikkeld. Maar dan krijgen ze te horen dat er wellicht over 3 jaar een praktijkproef gedaan kan worden.â Spies vroeg de betrokken ministers dringen om met deze zaken onconventioneel aan de slag te gaan en op die manier doorbraken te helpen realiseren. CDA-minister Eurlings zegde toe actief met deze beide projecten aan de slag te gaan.