BMW Nederland

De nieuwe BMW HP2 Sport: Passie voor performance
28.09.2007

München/Rijswijk. Met de introductie van de nieuwe BMW HP2 Sport wordt vanaf begin 2008 de droom van veel motorliefhebbers werkelijkheid. Het derde model van de HP modelreeks is de sportiefste, krachtigste en lichtste boxermotor die BMW Motorrad ooit ontwikkelde. De nieuwkomer beantwoordt dan ook aan de wensen van de meest ambitieuze motorrijders, met tal van unieke details.
Voorbeelden daarvan zijn onder meer de zelfdragende, aerodynamisch gevormde kuip, de schakelassistent en een instrumentarium dat rechtsreeks afkomstig lijkt uit de MotoGP. Ook de velgen van gesmeed aluminium en het remsysteem met radiaal gemonteerde remklauwen geven een indicatie van de dynamiek van de BMW HP2 Sport. Geavanceerde racetechnologie maakt deze nieuwe machine tot een ware atleet die zowel op de openbare weg als op het circuit uitnodigende rijeigenschappen aan de dag legt.
Op basis van het fameuze concept van de boxermotor ontwikkelde BMW Motorrad een krachtbron voor een pure wegracer met een onmiskenbaar talent voor het circuit. De cijfers van de BMW HP2 Sport mogen er dan ook zijn: de tweecilinder ontwikkelt bij 8.750 toeren per minuut een vermogen van 98 kW/133 pk, terwijl het maximum koppel van 115 Nm beschikbaar is bij 6.000 tpm. Het maximale toerental bedraagt 9.500 tpm.
De technische basis voor de BMW HP2 Sport wordt gevormd door de BMW R 1200 S. Deze is echter tot in detail aangepast om te voldoen aan de eisen van sportief ingestelde motorrijders.
De belangrijkste technische wijzigingen die voor de BMW HP2 Sport werden toegepast zijn onder meer nieuwe cilinderkoppen met grotere in- en uitlaatkleppen dan bij de BMW R 1200 S. Ook de zuigers en drijfstangen werden gewijzigd om hogere toerentallen, en daarmee meer vermogen te kunnen ontwikkelen. Uniek voor BMW Motorrad is bovendien het onder het motorblok aangebrachte uitlaatsysteem van roestvrij staal. Daardoor is het lagere gedeelte van het motorblok uiterst slank, terwijl de bestuurder optimale bewegingsvrijheid heeft om in een bocht naast zijn machine te kunnen 'hangen'. De aanwezigheid van een motorspoiler draagt bovendien bij aan betere aerodynamische eigenschappen.
Als eerste in serie geproduceerde motorfiets beschikt de nieuwe BMW HP2 Sport over een quickshift. In combinatie met de nauwkeurige overbrengingsverhoudingen van de zes versnellingsbak maakt deze snellere schakelovergangen mogelijk, zonder dat de bestuurder de koppeling hoeft te bedienen, of het gas los moet laten.
Net als de aandrijflijn is ook het frame van de BMW HP2 Sport volledig geënt op dynamisch rijden, met onder meer volledig instelbare Öhlins sportvering en een Brembo remsysteem met op de voorwielen radiaal geplaatste remklauwen met vier zuigers. Het instrumentarium is rechtstreeks afgeleid van machines uit de MotoGP en verschaft de bestuurder essentiële informatie. Behalve de gebruikelijke gegevens kan de bestuurder ook rondetijden en andere belangrijke racedata oproepen.
Voor de BMW HP2 Sport is vooral veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van zoveel mogelijk lichtgewicht componenten. Behalve de zelfdragende voorkuip en het achterspatbord van carbonfiber betreft dat wielen van gesmeed aluminium. Minder in het oog springende details zijn onder meer een uit de racesport afkomstige lichtgewicht dynamo. Mede door deze componenten is het rijklaar gewicht van de BMW HP2 Sport beperkt gebleven tot slechts 199 kilo, terwijl het droog gewicht een al even bescheiden 178 kilo bedraagt. De combinatie met een laag zwaartepunt staat vervolgens garant voor superieure rijeigenschappen.

De complete tekst van deze persmap kan worden gedownload als .rtf (zowel voor Apple als Windows) of als .doc bestand. Extra foto's zijn op te vragen in het foto-archief van de PressClub.

[ 28.09.2007 | | Diederik Reitsma | Tel: +31-70-4133-106 | pr@bmw.nl