Gemeente Schouwen-Duiveland


Publicatiedatum: 18 september 2007
Datum laatst gewijzigd: 18 september 2007


- PERSBERICHT -

Datum

vrijdag 14 september 2007

wethouder A.M. Verseput, tel: 0111 452 376 / 452 100

SCHOUWEN-DUIVELANDERS KUNNEN VOORTAAN DOCUMENTEN VIA HUN COMPUTER BESTELLEN

Thuis vanachter je computer een officieel bewijs bij de gemeente aanvragen, zonder dat je daarvoor naar het gemeentehuis moet. Dat is met ingang van maandag 1 oktober mogelijk voor een aantal documenten. De aanvrager moet hiervoor wel een persoonlijke DigiD-registratie hebben. Wethouder A.M. Verseput neemt deze nieuwe vorm van dienstverlening maandag 1 oktober om 13.30 uur in gebruik door als eerste een document digitaal aan te vragen. Dit doet hij in de hal van het gemeentehuis in Zierikzee.
Schouwen-Duivelanders met een computer èn een persoonlijke DigiD-registratie kunnen vanaf maandag 1 oktober bij de gemeente een aantal documenten via www.schouwen-duiveland.nl bestellen, zonder dat ze daarvoor naar het gemeentehuis moeten. Dat betekent dat ze hun bestelling kunnen doen op het moment dat het hun uitkomt!

Voorlopig is ditiaalbestellen alleen nog mogelijk voor:
* Uittreksel gemeentelijke basisadministratie.
* Gezinsuittreksel gemeentelijke basisadministratie.
* Bewijs van in leven zijn (attestatie de vitae).
* Bewijs van Nederlanderschap.

* Melding van verhuizing binnen de gemeente.

Dit is nog maar het begin, want het aantal documenten dat Schouwen-Duivelanders digitaal kunnen bestellen, wordt geleidelijk uitgebreid. Deze digitale dienstverlening beperkt zich niet alleen tot het aanvragen. Via Visa./Mastercard of Ideal kan men ook gelijk via de computer betalen. Na ontvangst van de betaling krijgt de aanvrager het document thuisgezonden. Ook daarvoor hoeft hij niet naar het gemeentehuis te komen.
Wie een document vanachter zijn computer heeft besteld kan via schouwen-duiveland.nl en met zijn Digid-registratie inloggen op zijn persoonlijke pagina en zien of zijn aanvraag al is afgehandeld. Thuis vanachter de computer (en met een DigiD registratie) een document aanvragen en betalen biedt veel voordelen. De aanvrager kan op een tijdstip dat hem het beste uitkomt zijn bestelling doen. Digitaal aanvragen en betalen biedt bovendien nog een ander voordeel: de klant heeft geen hinder van eventuele piekdrukte aan de balie! Wie digitaal wil bestellen heeft daarvoor een DigiD-registratie nodig. DigiD staat voor Digitale Identificatie en is vergelijkbaar met het sofi-nummer dat iedere Nederlander heeft. Met zo'n DigiD-registratie kan iemand met één inlogcode thuis via de computer verschillende overheidszaken regelen. Wie gebruik wil maken van deze DigiD registratie kan dit aanvragen via www.DigiD.nl