AutoRai

De BMW 1 Serie Cabrio: eerste premium cabriolet in compacte klasse

(10/1/2007)
Met de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio presenteert BMW als eerste premium merk een cabriolet in het compacte segment. Met deze belangrijke introductie is het gamma van de succesvolle BMW 1 Serie compleet.

Door de komst van de BMW 1 Serie Cabrio krijgt de ervaring van rijden in een cabriolet een geheel nieuwe dimensie. Als enig model in zijn segment weet de BMW 1 Serie Cabrio sportieve elegantie te koppelen aan de lichtvoetigheid van een auto met achterwielaandrijving. Een breed palet van vier efficiënte benzinemotoren en één dieselmotor voorziet daarbij in de rijdynamiek die van een BMW mag worden verwacht.

De BMW 1 Serie Cabrio is herkenbaar aan een even elegant als sportief design met de voor een BMW kenmerkende convexe en concave vormen en duidelijk geprononceerde wielkasten. De L-vormige achterlichtunits met daarin LED-technologie maken de nieuwe cabriolet ook in het donker herkenbaar als lid van de BMW-familie.

De BMW 1 Serie Cabrio is een vierzits cabriolet met een elektrisch bedienbare stoffen kap. Bij lage snelheden kan de kap zelfs tijdens het rijden worden bediend, waarbij openen en sluiten slechts 22 seconden in beslag neemt. Zoals kenmerkend voor cabriolets van BMW heeft de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio een scherp gesneden, volledig horizontale schouderlijn. Deze strekt zich uit vanaf de motorkap, en loopt via de A-stijl door tot aan het kofferdeksel.

Veelzijdig motorenpalet
Voor de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio zijn bij zijn introductie vier verschillende benzinemotoren beschikbaar, evenals één dieselmotor. Elke afzonderlijke krachtbron staat garant voor een uitgekiende combinatie van dynamiek, efficiency en rijcomfort. De motoren zijn ontwikkeld volgens de EfficientDynamics-filosofie, met tal van innovaties die bijdragen aan een lager brandstofverbruik en dito emissies. Voorbeelden daarvan zijn zowel VALVETRONIC als de High Precision Injection motoren, maar ook systemen als Brake Energy Regeneration en de automatische Start/Stop-functie maken de BMW 1 Serie Cabrio tot een uitzonderlijk efficiënt voertuig.

Topmodel binnen de reeks van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio is de BMW 135i Cabrio. Met enkele subtiele aerodynamische aanpassingen van BMW M GmbH onderscheidt deze extra sportieve variant zich van de overige uitvoeringen binnen de reeks van de BMW 1 Serie Cabrio. De BMW 135i Cabrio is voorzien van de krachtigste zes-in-lijn benzinemotor. Door een combinatie van twee turboâs en zeer nauwkeurige injectie ontwikkelt de 3,0 liter motor een vermogen van 225 kW/306 pk. Het maximum koppel bedraagt maar liefst 400 Nm en is beschikbaar tussen
1.300 en 5.000 tpm. Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt slechts 5,6 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid elektronisch werd begrensd op 250 km/u. Waarden op gebied van brandstofverbruik en emissies zijn vooralsnog nog niet bekend.

De BMW 125i Cabrio beschikt eveneens over een 3,0 liter zes-in-lijn motor. Met innovatieve technieken als dubbele VANOS en VALVETRONIC ontwikkelt deze een vermogen van 160 kW/218 pk, gecombineerd met een koppel van 270 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 6,8 seconden, tot een topsnelheid van 238 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze krachtbron bedraagt 8,2 l/100 km, met een CO2-emissie van 194 g/km.

De basis van het veelzijdige motorenpalet wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder benzinemotor van de BMW 118i Cabrio en de BMW 120i Cabrio. Voor het eerstgenoemde model levert deze krachtbron een vermogen van 105 kW/143 pk, met een topsnelheid van 209 km/u. De BMW 120i Cabrio beschikt over een vermogen van 125 kW/170 pk en een koppel van 210 Nm, cijfers die goed zijn voor een topsnelheid van 218 km/u. Ondanks deze sportieve prestaties bedraagt het brandstofverbruik van deze uitvoering slechts 6,5 l/100 km.

Dieselrijders komen aan hun trekken in de BMW 120d Cabrio, met onder de motorkap een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met een vermogen van 130 kW/177 pk. De over een hoog koppel beschikbare krachtbron genereert zijn maximale trekkracht van 350 Nm tussen 1.750 en 3.000 tpm. Met een topsnelheid van 223 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,0 seconden bewijst ook de BMW 120d Cabrio dat rijden met een innovatieve dieselmotor op geen enkele wijze afbreuk doet aan het rijplezier van een cabriolet.

Automatische transmissie met Steptronic
Afgezien van de handgeschakelde zesversnellingsbak kunnen alle uitvoeringen van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio optioneel worden uitgerust met een zestraps automatische transmissie. Door een vernuftige omvormer wordt het energieverlies in deze transmissie tot een minimum beperkt, terwijl de schakelovergangen zich aanzienlijk sneller en nauwkeuriger voltrekken. Met behulp van de Steptronic functie is de bestuurder bovendien in staat om handmatig te schakelen.

Daarvoor kan hij de transmissiehendel op de middenconsole bedienen, of schakelen met de paddles (standaard voor de BMW 135i Cabrio, optioneel voor de BMW 125i Cabrio) aan weerszijden van het stuurwiel.

Innovatief onderstel
Uiteraard is de nieuwe BMW 1 Serie een échte BMW. Dat betekent in de eerste plaats dat het motorvermogen via de achterwielen op de weg wordt overgebracht. Om de daarmee gepaard gaande dynamiek te kunnen weerstaan, bestaat de achterwielophanging uit vijf verschillende draagarmen, terwijl voor het differentieel nieuwe lagers werden ontwikkeld om de overbrenging nog soepeler te maken.

Ook de voorwielophanging is uniek binnen het segment van de BMW 1 Serie Cabrio. De constructie met veerpoten, trekstang en een stabilisatorstang bestaat hoofdzakelijk uit aluminium, waardoor een hoge mate van stijfheid wordt gecombineerd met een laag gewicht. De voorwielophanging levert dan ook een aanzienlijke bijdrage aan het dynamische en sportieve karakter van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio. Eveneens nieuw is de Servotronic stuurbekrachtiging die de mate van bekrachtiging afstemt op de rijsnelheid.

Veiligheid op hoog niveau
Alle uitvoeringen van de BMW 1 Serie Cabrio beschikken over een zeer complete standaarduitrusting die zowel het comfort als de veiligheid op een voor dit specifieke segment op een ongekend hoog niveau brengt.

Op gebied van actieve veiligheid wordt een ABS remsysteem bijvoorbeeld gecombineerd met Dynamic Stability Control (DSC). Beide systemen zijn volledig berekend op het dynamische potentieel van de nieuwe cabriolet. Ook systemen als Cornering Brake Control (CSC) en Dynamic Traction Control (DTC) zijn standaard aanwezig. Optimale passieve veiligheid wordt in de eerste plaats gegarandeerd door de uiterst robuuste carrosserie, gecombineerd met verstevigde voorstoelen, achter de achterste hoofdsteunen verborgen rolbeugels en vier airbags â frontairbags en zijairbags.