Miko


MIKO GENOMINEERD VOOR DE "AWARD VOOR DUURZAAM ONDERNEMEN"

Turnhout, 1 oktober 2007 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, werd door een gemengde jury van OVAM en van de organisatie van Open Bedrijvendag binnen de categorie van de grote ondernemingen verkozen tot één van de drie kanshebbers op de "award voor Duurzaam Ondernemen".

Miko draagt Duurzaam Ondernemen al enkele jaren hoog in het vaandel. In 2005 werd er een denktank opgericht die zich moest verdiepen over het thema "Duurzaam Ondernemen (DO)". Eén van de resultaten hiervan was om het thema "Duurzaam Ondernemen" ook in de corporate strategy op te nemen. Onder het thema "Ik doe iets voor DO." zet Miko de eigen organisatie ook aan om bij beslissingen een gezond evenwicht te bereiken tussen Profit, People en Planet. Aldus Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO van de Miko- groep: "Niet alles is gericht op winst maken alleen (Profit); ook de medemens (People) en de planeet (Planet) moeten er beter van worden."

Enkele gerealiseerde projecten zijn onder meer:

Een biowasser die de rookgassen van de koffiebrander neutraliseert. Dit leverde al een milieuprijs op van de stad Turnhout. Een warmterecuperatiesysteem, dat de door de luchtcompressorgroep opgewekte warmte aanwendt voor de verwarming van burelen en productieafdelingen. Een diversificatieplan voor personeel (o.m. allochtonen en 50-plussers). Enz..

In dit kader lanceerde Miko ook de "Puro koffie": "Op goede voet met de Aarde, op eerlijke voet met het Zuiden." Het betreft namelijk een concept dat alle klanten de kans zal geven om voortaan een koffie te kiezen die het fairtrade keurmerk draagt, zodat kleine en arme koffietelers in het zuiden een minimumprijs ontvangen voor de koffie, en zo een menswaardig bestaan kunnen opbouwen. Ook staat Puro 2 % van de omzet af voor aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador. Per einde 2007 zal Puro er al een oppervlakte regenwoud beschermd hebben ter grootte van een 1.000-tal voetbalvelden.

De twee overige genomineerden binnen de categorie van de grote ondernemingen zijn Ecover en Nike.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 540 mensen te werk en haalde in 2006 een omzet van 90,62 miljoen EUR. 44 % hiervan was voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 56 % werd gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE