Bureau Jeugdzorg Gelderland

22-02-2006

"Als je wilt dat Jeugdzorg verbetert, zet je schouders er dan onder"

Zo verwoordde Guda Vaandrager, lid van de initiatiefgroep van de cliëntenraad van Bureau Jeugdzorg Gelderland, de uitdaging van deze raad in oprichting. "Je schouders eronder; alleen boos zijn als iets niet loopt heeft geen zin." Bezielde woorden die klonken tijdens de cliëntendag, afgelopen zaterdag in Burgers Zoo. Bij een aantal cliënten misten ze hun uitwerking niet; zij meldden zich ter plekke aan voor de cliëntenraad. Bovenal bleek zaterdag voor de 450 aanwezige cliënten, ouders én kinderen, een leuke en informatieve dag.

BJZ-Gelderland is - net als de andere bureaus Jeugdzorg - wettelijk verplicht een cliëntenraad in te stellen. Een initiatiefgroep van vier cliënten, begeleid door Geertje de Grip, beleidsmedewerker, gaf de eerste aanzet tot deze raad. Doel van de cliëntendag was de cliëntenraad uit te breiden met nieuwe leden. Daarnaast wilde BJZ-Gelderland haar cliënten eens in het zonnetje zetten en Burgers Zoo bleek een goede locatie het nuttige met het aangename te verenigen. Voor de kinderen onder de 12 jaar stonden de in totaal 60 medewerkers van Tempoteam klaar, om hen in groepjes door de dierentuin leidden. De kinderen vanaf 12 jaar en de volwassenen namen van half elf tot één deel aan een programma in het auditorium van de dierentuin.

Over jumpen en sladressing

In zijn welkomstwoord bedankte directeur Hans Lomans iedereen voor de grote opkomst en benadrukte hij het belang van een cliëntenraad nog eens. Vervolgens betrad Daphne Hok-Ahin, gedragswetenschapper, het podium. "Hallo, heb ik contact?", vroeg zij zich af in een tot de verbeelding sprekende presentatie over allerhande manieren waarop jongeren met elkaar in contact treden. Haar demonstratie van het `jumpen', de dans van dit moment, leidde daarbij tot hilariteit in de zaal.

"Twee lepels olie en één lepel azijn maken een goede sladressing", stelde Joost Vos, lid van de cliëntenraad in het volgende onderdeel. "Zo is het ook met een cliëntenraad: je moet aandacht hebben voor de positieve dingen van Bureau Jeugdzorg, maar ook voor de negatieve." Om de cliënten zelf die `olie' en de `azijn' te laten leveren, plaatste hij in twee flip-overs, die een `prijsmuur' en een `klaagmuur' verbeeldden. Hij nodigde iedereen uit deze in de koffiepauze met memo's met complimenten dan wel klachten te beplakken, die de komende tijd een belangrijke input van de cliëntenraad zullen vormen.

"Wij zijn geen criminelen"

De dressing bevatte, zo bleek na de pauze, in dit geval iets meer azijn dan olie, maar al met al was de smaak mooi uitgebalanceerd. Ook omdat enkele lepels azijn, zoals die van het bijna 18-jarige zwangere meisje dat niet wist waar straks nog hulp te krijgen, direct geneutraliseerd werd door de aangeboden hulp van één van de aanwezige BJZ-medewerkers. Daarna was het podium voor enkele jonge cliënten die zich voorstelden aan de hand van een DVD-presentatie van hun hiphop-song en clip `Wie ben jij'. Hans Lomans prees de jongeren om hun professionaliteit en stelde hen de vraag wat zij met hun clip hadden beoogd. "Een positiever beeld van jeugdzorg-jongeren", antwoordde één van hen. "Dit zijn wij. We zijn geen criminelen." Na een rap van enkele leden van de initiatiefgroep van de cliëntenraad sloot Hans Lomans de dag af en kregen alle cliënten een lunchpakket, waarna iedereen vrij was eventueel het park nog te bezoeken.

De dag was geslaagd, getuige de actieve en enthousiaste bijdrage van de cliënten. Getuige ook de reacties achteraf, zoals die van de cliënt die stelde te hebben genoten van een leuke dag die daarnaast "een heleboel informatie bood over dingen van jeugdzorg die ik eigenlijk helemaal niet wist". Een cliëntenbijeenkomst, in welke vorm dan ook in de toekomst, is dus zeker voor herhaling vatbaar.