Gemeente Edam-Volendam

Burgemeester stuurt brief naar organisatoren van evenementen

Alle bij de gemeente bekende organisatoren van evenementen hebben een brief ontvangen van de burgemeester met het verzoek om vóór 1 november a.s. opgave te doen van de in 2008 te houden evenementen, voor vermelding op de evenementenkalender. Tevens is in de brief een toelichting opgenomen met betrekking tot het aanvragen van de benodigde evenementenvergunning.

Hieronder treft u de volledige tekst aan van de brief.

Geachte lezer,

Zoals u wellicht weet zijn in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van onze gemeente bepalingen opgenomen voor het houden van evenementen, feesten, optochten, wedstrijden en dergelijke. Om de bescherming van de openbare orde en veiligheid rondom evenementen e.d. zoveel mogelijk te kunnen waarborgen is een vergunningstelsel ingevoerd. Dit betekent dat een ieder te allen tijde gehouden is om voor een beoogd evenement een vergunning aan te vragen bij de burgemeester van Edam-Volendam, met dien verstande dat een vergunning voor een klein evenement (b.v. een braderie) 8 weken en een vergunning voor een groot evenement (b.v. Kermis en Waterdag) 6 maanden voor het beoogde evenement aangevraagd dient te worden.

Evenementenkalender

Vanaf 1 januari 2002 is een ieder gehouden, uiterlijk op 1 november voorafgaande aan het jaar waarin een evenement plaats moet vinden, de burgemeester van dat voornemen in kennis te stellen. Op basis van de kennisgevingen wordt telkens de evenementenkalender voor het komende kalenderjaar vastgesteld. De evenementenkalender zal niet alleen als algemeen toetsingskader worden gebruikt, maar dient ook voor het opstellen van dienstroosters van hulpdiensten, gemeentelijke (infrastructurele) projecten e.d. Echter, een vermelding op de evenementenkalender wil niet zeggen dat ook vergunning is/wordt verleend om het evenement te mogen organiseren/ houden.

De regeling in de APV

Vanaf 1 januari 2002 is het houden van een evenement etc. slechts toegestaan, indien daarvoor een vergunning door de burgemeester is verleend. Een ieder dient, afhankelijk van de omvang van het beoogde evenement, 8 weken respectievelijk 6 maanden voor het organiseren/houden van een evenement schriftelijk een aanvraag in te dienen voor het verkrijgen van een vergunning. Het aanvraagformulier kunt u vinden op onze website www.Edam-Volendam.nl.

In sommige gevallen is ook een tijdelijke gebruiksvergunning en/of een ontheffing voor het schenken van (zwak) alcoholische dranken vereist. Voor meer informatie verwijs ik u gemakshalve naar onze website www.Edam-Volendam.nl.

Uw opgave voor vermelding op de evenementenkalender 2008 zie ik gaarne tegemoet vóór 1 november aanstaande.

De opgave voor vermelding op de evenementenkalender dient gericht te worden aan:

De burgemeester van Edam-Volendam

t.a.v. de sectie Bestuursondersteuning

Postbus 180

1130 AD Volendam

Indien u twijfelt over de grootte van uw evenement of voor vragen over het bovenstaande kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met mevrouw M.M. Batenburg-Veuger van de sectie Bestuursondersteuning, telefoonnummer 0299-398 373.

Hoogachtend,

De burgemeester van Edam-Volendam

W.J.F.M. van Beek