Energiebewust consumentengedrag kan 27 miljard euro besparen

01/10/2007 15:53



LogicaCMG Nederland B.V.



Consumenten zien verband tussen energieverbruik en klimaatverandering en zouden meer aan besparing doen als ze kunnen beschikken over informatie omtrent hun verbruik.

Een grootschalig Europees onderzoek heeft onlangs uitgewezen dat consumenten denken gemiddeld 22 procent op hun energierekening te kunnen besparen door efficiënter met energie om te gaan. Dit komt neer op een besparing van 27 miljard Euro per jaar verdeeld over de 10 onderzochte landen. Het onderzoek van LogicaCMG, een toonaangevende internationale ICT-dienstverlener, spitste zich toe op de houding en het gedrag van consumenten ten opzichte van energieverbruik en klimaatverandering. In huishoudens kan toegang tot informatie over het actuele energieverbruik een belangrijke rol spelen in het stimuleren van energiebewust gedrag. Een voorbeeld van een technologisch hulpmiddel is een slimme energiemeter in huis.

Driekwart van de Europese consumenten legt een rechtstreeks verband tussen klimaatverandering en de eigen inspanningen om energie te besparen. Het merendeel (69 procent) zegt er veel aan te doen om het energieverbruik thuis omlaag te brengen. Er is echter een groot verschil tussen goede voornemens en toegepast gedrag. Volgens LogicaCMG is dit een van de grootste uitdagingen waarvoor men met betrekking tot klimaatverandering staat. Consumenten kunnen op veel meer manieren energie besparen dan ze nu doen. In de praktijk vertonen consumenten gemiddeld minder dan twee van de zes belangrijkste energiebesparende gedragingen uit de Eurobarometer. De voornaamste energiebesparende gedragingen zijn: minder vaak de verwarming en de airconditioning gebruiken, efficiënter gebruik van verlichting en huishoudelijke apparatuur, minder vaak de auto nemen, op het werk actie ondernemen om energie te besparen, een andere auto nemen die minder brandstof verbruikt en meer gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Het goede is nieuws dat betere informatie en de juiste technologie kan helpen om de kloof tussen goede voornemens en de uitvoering daarvan te overbruggen. Bijna tweederde (65 procent) van de consumenten zegt actief energie te zullen besparen als ze zich beter bewust zouden zijn van de energie die ze op elk moment verbruiken. En driekwart (75 procent) is van mening dat het een goed idee zou zijn om een slimme energiemeter in huis te hebben die dergelijke informatie kan leveren.

Daarentegen zegt bijna de helft van de Europese consumenten dat hun energiebesparend gedrag nu beperkt is omdat ze geen idee hebben van de hoeveelheid energie die ze verbruiken.

Ook is het belangrijk om te begrijpen waardoor energiebewust gedrag het beste wordt gestimuleerd. Hoewel zorg om het milieu veel invloed heeft op het gedrag van de consument (37 procent), heeft het onderzoek uitgewezen dat in alle landen behalve Denemarken geld besparen de grootste stimulans is om zuiniger met energie om te gaan (58 procent).

Jim Tapper, global managing director Energy and Utilities bij LogicaCMG: "De noodzaak om het gedrag van consumenten te veranderen is een belangrijke factor in energiebeleid en -wetgeving overal ter wereld. Consumenten hebben nu begrepen dat hun gedrag rechtstreeks van invloed is op klimaatverandering. Er is echter nog een aantal obstakels waardoor er niet zo veel energie wordt bespaard als wel mogelijk is, variërend van een gebrek aan stimulansen tot een gebrek aan informatie. De positieve uitkomst van dit grootschalige onderzoek is dat consumenten aangeven hun gedrag te veranderen als ze heldere informatie krijgen over de hoeveelheid geld en energie die ze kunnen besparen, en als ze hiervoor de beschikking krijgen over technologie die eenvoudig te gebruiken is."

Het volledige onderzoeksrapport "Turning concern into action: Energy efficiency and the European consumer" bevat een samenvatting per land en is te downloaden op de website van LogicaCMG (http://www.logicacmg.com/page/400008608).

Overzicht van de belangrijkste uitkomsten:

- Circa 80 procent van de consumenten is bezorgd over klimaatverandering en weet dat persoonlijk gedrag hier invloed op heeft (75 procent).
- Een duidelijke meerderheid (69 procent) zegt actie te ondernemen om energieverbruik thuis te verminderen. Toch lijkt er een gat te zijn tussen verwacht en toegepast gedrag. De gemiddelde Europeaan neemt minder dan twee van de zes energiebesparende maatregelen uit het Eurobarometer-onderzoek.
- Consumenten zijn veel eerder geneigd om het energieverbruik te verminderen uit financiële overwegingen (58 procent) dan vanuit het oogpunt van het milieu (37 procent).
- Gemiddeld denken consumenten circa 22 procent op hun energienota te kunnen besparen door energiezuinig gedrag.
- Onvoldoende besef van het eigen energieverbruik is een van de vier belangrijkste redenen waarom mensen niet meer actie ondernemen om hun energieverbruik terug te dringen. De andere drie zijn: onvoldoende stimulans vanuit de overheid, de benodigde financiële investeringen en een gevoel dat bij meer dan de helft van de consumenten leeft dat ze al genoeg doen om energie te besparen.
- Bijna tweederde (65 procent) van de consumenten zegt actief op energieverbruik te zullen besparen als ze zich beter bewust zouden zijn van de energie die ze op elk moment verbruiken.
- Driekwart (75 procent) is van mening dat slimme energiemeters, een van de technologieën die dergelijke informatie kunnen leveren, een goed idee zouden zijn.
- De steun voor slimme energiemeters is het grootst onder jonge mannen met een hoger inkomen, die daardoor deze nieuwe technologie al snel zouden toepassen.





http://www.logicacmg.com/page/400008608




LogicaCMG