GroenLinks

GroenLinks wil onmiddellijk extra investeringen in spoor


1 oktober 2007

De NS en ProRail ruziën over de verdeling van de schaarste op het spoor. Het echte probleem is dat het spoor volledig overbelast is. De overheid moet eindelijk investeren en voorkomen dat reizigers opnieuw de dupe worden.

GroenLinks kamerlid Wijnand Duyvendak heeft kamervragen gesteld aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de capaciteit van het spoor. Aanleiding vormt het bericht van spoorbeheerder Prorail dat de grenzen van het spoorwegnetwerk zijn bereikt. Hierdoor kunnen wekelijks 200 treinen van de NS niet rijden. Naar verwachting zullen 10.000 reizigers daarvan de dupe zijn; zij moeten langer reizen, eerder van huis of langer wachten bij het overstappen. GroenLinks vindt dit onacceptabel en eist van minister Eurlings dat hij onmiddellijk maatregelen neemt.

Vandaag werd bekend dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) formeel bezwaar maken tegen de wijze waarop spoorbeheerder Prorail de capaciteit op het spoor volgend jaar zal verdelen. Door het intensieve gebruik van het spoor is meer onderhoud nodig. Prorail heeft laten weten dat door het extra onderhoudswerk niet alle aanvragen van de NS kunnen worden gehonoreerd. De NS heeft al eerder de noodklok geluid over het spoor, zij acht een investering van 8 miljard euro noodzakelijk. Het kabinet trekt tot dusverre echter geen geld uit om het spoorwegennet uit te breiden.

Kamerlid Duyvendak stelt dat met het volle spoornet de ambitie van het kabinet om 5 % reizigersgroei per jaar in de trein te realiseren in gevaar komt. Verder constateert hij dat reizigers steeds vaker worden geconfronteerd met overvolle treinen en gevaarlijke situaties. Het Nederlandse spoorwegstelsel vormt nu al het meest intensief bereden net van Europa. GroenLinks wil dat minister Eurlings op korte termijn geld vrijmaakt om het spoorwegennet uit te bouwen. Hierdoor kunnen niet alleen meer treinen rijden, maar wordt het spoor ook betrouwbaarder.

Kamervragen van het lid Duyvendak aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de verdeling van de capaciteit op het spoor in 2008


1. Bent u bekend met het artikel "Treinreiziger wordt dupe van onderhoud" en het persbericht van ProRail "Ruim 7 procent meer treinen in 2008" ?


2. Is het juist dat het steeds intensievere gebruik van het spoor leidt tot extra onderhoud?


3. Is het correct dat hierdoor wekelijks 200 treinen van de NS worden getroffen door de nieuwe verdeling? Kunnen hiervan 100 treinen rijden als ProRail het onderhoud gedurende de nacht doet? Zo ja, bent u bereid ervoor zorg de dragen dat dit onderhoud in de nacht zal plaatsvinden?


4. Deelt u de mening van ProRail dat "de grenzen van het spoornetwerk zijn bereikt"? Zo nee, waarom niet?


5. Komt hiermee de ambitie van het kabinet, 5% reizigersgroei per jaar op het spoor, in gevaar? Zo nee, waarom niet?


6. Welke maatregelen gaat u treffen om ervoor zorg te dragen dat het spoorwegnetwerk wordt uitgebreid?