Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

------------

PUBLIEKE OMROEP STERK IN SEPTEMBER

De publieke omroep is het nieuwe televisieseizoen sterk begonnen. Het gemiddelde kijktijdaandeel in september bedroeg 34,1% (bron: SKO/ KLO I&A , leeftijd: 6+, tijdvak 18.00-24.00 uur). Dat is 1,6% meer dan september 2006. Dit positieve resultaat werd behaald ondanks het feit dat de programmering van Nederland 1, -2 en -3 pas sinds 17 september jl. op volle sterkte is.

Vooral Nederland 1 doet het, met een gemiddeld kijktijdaandeel van 19,7%, goed in september. Ondermeer Pauw & Witteman (VARA/NPS) dragen daar met dagelijks bijna 900.000 kijkers (Kta 6+: 25,2%) aan bij. Op Nederland 2 vormt het nieuwe middagmagazine Max & Loretta (Max) met gemiddeld 440.000 kijkers (Kta 6+: 13,9%) per aflevering een vaste waarde. Ook Netwerk (EO/NCRV) en het nieuwsuur (NOS 22.00 uur Journaal en Nova van VARA/NPS/NOS) zijn ankers in de programmering van Nederland 2. Op Nederland 3 draagt de sterke vrijdagavond bij aan het resultaat. Naar De Lama´s en Ranking the stars (beide BNN) keken gemiddeld circa 1 miljoen mensen (Kta 6+: 16,5 en 15,7%). Ook de zondagavond op 3 ontwikkelt zich naar behoren; zo trok Jan Smit, de zomer voorbij (TROS) gemiddeld 650.000 kijkers (Kta 6+: 9%).

Publieke jeugdtelevisie
Z@ppelin was in september marktleider in de doelgroep 3-5 jaar. Op Z@PP doet Spangas (NCRV) het goed met een gemiddeld kijktijdaandeel van 20% bij 6-12 jaar. Het Junior Songfestival (AVRO) behaalde op het nieuwe familiaire tijdslot op zaterdagavond 19.00 uur een kijktijdaandeel van 22% (6-12 jaar).