Nieuw management en strategie om potentieel ten volle te benutten

AMSTERDAM - 1-10-2007

Zelfstandigheid Corporate Express beste optie voor creatie aandeelhouderswaarde

HOOGTEPUNTEN


· Uitkomst strategische oriëntatie: na bestudering van alle mogelijkheden, is doorgaan
als zelfstandige wereldwijde speler de beste optie


· Peter Ventress wordt met onmiddellijke ingang benoemd tot CEO, om transformatie te leiden
naar een meer operationeel gerichte en verkoopgedreven organisatie


· Frank Meysman wordt de nieuwe Voorzitter Raad van Commissarissen


· De focus op verkoopactiviteiten wordt weerspiegeld in de strategische prioriteiten:


· Vergroten aandeel in bestedingen bij grote klanten en groei marktaandeel


· Verbetering van het assortiment


· Groei van de positie in het middenbedrijf zowel in de VS als Europa


· Versterken van geografische dekking


· Vorming van één mondiaal management team om de operationele uitvoering significant te
verbeteren


· Global Office Products: doelstelling van gemiddelde jaarlijkse autonome omzetgroei van 6%
voor periode 2008-2010; business model ondersteunt EBITDA-marge van tenminste 7%

Amsterdam, 1 oktober 2007 - Een zelfstandige positie als een wereldwijde B2B speler in de markt voor kantoorartikelen is de beste optie voor Corporate Express. Deze optie biedt uitstekende mogelijkheden om groei en aandeelhouderswaarde te creëren. Om dit potentieel ten volle te benutten, zijn een verscherpte focus en sterk verbeterde uitvoering noodzakelijk. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de strategische oriëntatie die Corporate Express in maart begon en waarbij zij werd ondersteund door externe adviseurs waaronder Deutsche Bank, JPMorgan en strategie-consultants.

Een breed palet van strategische opties is overwogen, inclusief verkoop-, splitsings- en fusiescenario's. De conclusie is dat het scenario om zelfstandig door te gaan het beste is voor onze aandeelhouders en andere belanghebbenden.

Op basis van de conclusies van de strategische oriëntatie, kondigt Corporate Express vandaag een reeks strategische initiatieven en organisatorische veranderingen aan. Deze hebben tot doel de onderneming om te vormen naar een meer operationeel gerichte en verkoopgedreven organisatie.

"FOCUS. EXECUTE. DELIVER."

Peter Ventress, de nieuwe CEO: "De conclusies van onze strategische oriëntatie zijn zeer duidelijk: de strategie om te focussen op en verder te bouwen aan onze positie als wereldwijde B2B speler in de kantoorartikelenmarkt is de best te volgen route. Zij biedt de beste mogelijkheden qua waardecreatie en groei. Wij zijn actief in een attractieve markt, waarin wij een leidende positie hebben. Wij zijn ervan overtuigd, dat Corporate Express uitstekend is gepositioneerd om beter te presteren dan de markt, dankzij onze uitstekende eCommerce- en logistieke systemen, schaal, leidende posities in de B2B-markt en onze werknemers. Wij zullen echter onze operationele uitvoering en performance drastisch moeten verbeteren om deze positie optimaal te benutten. Alles draait om Focus. Execute. Deliver."

PETER VENTRESS BENOEMD TOT NIEUWE CEO OM TRANSFORMATIE TE LEIDEN

Om deze transformatie naar een meer operationeel gerichte en verkoopgedreven organisatie te leiden, is Peter Ventress - tot vandaag President Corporate Express Europa - met onmiddellijke ingang benoemd tot Chief Executive Officer. "Bij onze zoektocht naar een opvolger van Frans Koffrie als CEO hebben wij unaniem geconcludeerd dat Peter de beste man is voor deze functie. Hij heeft een zeer goede staat van dienst als het gaat om het behalen van resultaten zowel in Europa als Canada, hij kent onze bedrijfstak en onze onderneming. Dat alles geeft hem een vliegende start om de veranderingen door te voeren, die wij vandaag aankondigen," aldus Frank Meysman, de nieuwe Voorzitter van de Raad van Commissarissen.

Frans Koffrie is met onmiddellijke ingang teruggetreden als lid van de Raad van Bestuur. George Dean zal, zoals gepland, met pensioen gaan na de aandeelhoudersvergadering in april 2008. Vanaf dan zal de Raad van Bestuur bestaan uit Peter Ventress (CEO) en Floris Waller (CFO).

Paul van den Hoek heeft besloten na vandaag terug te treden als Voorzitter van de Raad van Commissarissen. Hij zal worden opgevolgd door Frank Meysman, die sinds april 2006 lid is van de Raad van Commissarissen. De vorige functie van de heer Meysman was voorzitter van het bestuur van Sara Lee/DE en bestuurslid van Sara Lee Corporation.

Paul van den Hoek licht toe: "Naar mijn mening is de onderneming zeer goed gepositioneerd om haar beloften te vervullen. Ik sta volledig achter de gekozen richting, de strategie en de veranderingen. Om het nieuwe management de kans te geven zich volledig te richten op de toekomst heb ik besloten om per het einde van vandaag terug te treden en niet - zoals oorspronkelijk gepland - na de
aandeelhoudersvergadering in april 2008."

Frank Meysman: "Wij respecteren Frans' besluit om terug te treden en willen hem graag hartelijk danken voor de vele bijdragen die hij door de jaren heen heeft geleverd. Hij is de architect geweest van de transformatie van Corporate Express van een gediversifieerde holdingorganisatie naar een gefocuste kantoorartikelenleverancier met sterke marktposities. Ook willen we Paul op dit moment bedanken voor al zijn bijdragen door de jaren heen, niet alleen op het gebied van toezicht, maar ook voor het helpen vormgeven van de onderneming die er vandaag de dag staat."

STRATEGISCHE PRIORITEITEN

Corporate Express heeft vier strategische prioriteiten gekozen die zullen leiden tot winstgevende groei.

* Vergroten aandeel in bestedingen bij grote klanten. De oriëntatie toonde aan dat Corporate Express mogelijkheden heeft om het aandeel in bestedingen te vergroten bij haar grootste klanten en om haar marktaandeel verder uit te breiden.
* Verbetering van assortiment: Er is ruimte voor een betere afstemming van het productaanbod binnen Corporate Express, voor het volledig benutten van het eigenmerken programma en voor het rationaliseren van het assortiment. Nieuwe methoden voor categoriemanagement worden geïntroduceerd, alle met als doel de gewenste producten op een zo kostenefficiënte mogelijke manier aan onze klanten te leveren.

* Groeien van het MKB-segment: Op dit moment is slechts 20% van de omzet van Corporate Express afkomstig uit het MKB-segment. Met het oog op de bovengemiddelde brutomarges en de groei in deze markt, is de onderneming van mening dat het noodzakelijk en aantrekkelijk is om de benadering van het MKB-segment te versterken. In de VS en Europa zijn initiatieven genomen om het aantal klanten en de omzet te verhogen in deze markt en gelijktijdig de servicekosten te verlagen.

* Versterken van geografische dekking: Er zijn mogelijkheden om leidende posities te verkrijgen binnen Europa. Verder naar de toekomst kijkend zijn er ook goede mogelijkheden in snelgroeiende opkomende markten.

EEN WERELDWIJD MANAGEMENT TEAM

Om de vier strategische prioriteiten waar te maken en een verdere overgang van een holdingorganisatie naar een daadwerkelijk wereldwijd operationele onderneming te realiseren, zal een nieuwgevormde Executive Management Groep (EMG) de onderneming operationeel aansturen. Naast de leden van de Raad van Bestuur maken onze geografische en functionele topmanagers hiervan deel uit.

"Wij moeten onze managementstructuur ingrijpend veranderen, evenals ons vermogen om zaken goed uit te voeren. Wij moeten eenvoudigweg beter presteren aan de basis. Onze decentrale structuur is achterhaald. Onze organisatie moet nu onze unieke positie als een wereldwijde pure-play B2B-kantoorartikelenleverancier weerspiegelen, en zeker stellen dat wij onze strategische prioriteiten waarmaken" aldus CEO Peter Ventress.

"Er zullen veranderingen plaatsvinden in onze managementstructuur, die ons in staat stellen dichter bij de activiteiten te zitten en die ons een operationelere focus geven. Die structuur maakt het tevens mogelijk best practices te delen en om de kostenefficiëntie van onze business te verbeteren. Wij zijn ervan overtuigd, dat de vandaag aangekondigde veranderingen zullen resulteren in een hogere groei en een hogere marge en ten goede zullen komen aan aandeelhouders, klanten en werknemers."

Het nieuwe operationele management is al bezig op het gebied van het opnieuw verdelen van rollen in verkoop- en operationele activiteiten en het centraliseren van essentiële ondersteunende functies. Corporate Express zal haar inspanningen en middelen meer gaan concentreren op verkoopactiviteiten. Marketinginspanningen zullen zijn gericht op het optimaliseren van het aantal klantencontacten en op het leveren van gerichte verkoopondersteuning in alle segmenten van de markt. De EMG zal heldere en specifieke doelstellingen en `key performance indicators' introduceren ter bevordering van een sterk resultaatgerichte cultuur. Deze zullen worden toegepast in de gehele onderneming.

De EMG bestaat uit de leden van de Raad van Bestuur, te weten Peter Ventress (CEO), Floris Waller (CFO) en George Dean ( tot zijn pensionering). Verder zijn dit Jay Mutschler (President CE VS) en Peter Damman (President CE Europa), die vandaag in dienst is getreden bij Corporate Express. Tim Beauchamp (Logistiek), Ron Lalla (Merchandising) en Dick Dijkstra (IT) completeren de EMG, waarbij de functie van `People & Organisation' nog niet is vervuld.

FINANCIËLE DOELSTELLINGEN

Deze maatregelen zullen alle leiden tot een sterke verbetering van de operationele uitvoering. Als distributiebedrijf zal omzetgroei in combinatie met maatregelen voor kostenbeheersing resulteren in een duidelijke verbetering van het bedrijfsresultaat.

Corporate Express is ervan overtuigd, dat de aangekondigde veranderingen en initiatieven zullen resulteren in een gemiddelde jaarlijkse autonome omzetgroei van tenminste 6% voor Global Office Products in de periode 2008-2010. Onze Australische en Europese activiteiten laten al een gezond groeiprofiel zien. Ons Amerikaanse management heeft haar operationele activiteiten gestabiliseerd en toont een verbetering in autonome omzetgroei, zoals zichtbaar is in de vandaag gerapporteerde voorlopige autonome derdekwartaal-omzetgroei.

Peter Ventress: "Gezien ons businessmodel als gefocuste wereldwijde B2B-speler en de omzetdoelstellingen die we hebben bepaald, ben ik ervan overtuigd dat Corporate Express een EBITDA-marge van tenminste 7% kan realiseren voor Global Office Products business, inclusief overheadkosten. Vandaag de dag genereert circa een kwart van onze activiteiten al een EBITDA-marge van tenminste 7%, inclusief Australië, Scandinavië en Canada."

copyright Corporate Express 2007