Puberteit heeft negatief effect op stotteren


WOERDEN, 20070928 -- Stotterende kinderen krijgen vaak meer last van hun haperende spraak als ze van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan. Een combinatie van een stormachtige lichamelijke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling is hiervan de oorzaak. Tijdens de Nationale Stotterweek 2007 (1-5 oktober 2007) wordt stilgestaan bij het thema `Stotteren in het voortgezet onderwijs'.

Kinderen die van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan, verlaten hun vertrouwde, vaak kleinschalige school. Als pubers komen ze in een brugklas van meestal een grote scholengemeenschap, met allemaal nieuwe kinderen. Hier moet een vriendenkring worden opgebouwd. De relatie met de leraren is veel minder persoonlijk dan op de basisschool. Voor kinderen die stotteren kan die overgang moeilijk zijn. Het stotteren maakt hen kwetsbaar voor negatieve opmerkingen. Stottertherapeut Leonoor Oonk: "Ze zijn dan op een leeftijd waarin acceptatie van de groep, het 'erbij horen' juist erg belangrijk wordt. Het is vaak in deze eerste jaren in het voortgezet onderwijs dat het verbergen van het stotteren (vermijdingsgedrag) zich gaat ontwikkelen. Kinderen worden stiller en zeggen weinig in de groep. Dit heeft gevolgen voor het sociale functioneren en het persoonlijk welbevinden. Leraren signaleren de problemen meestal niet: ze zien de stotterende leerling gewoon als een stil kind."

Volgens Leonoor Oonk is het belangrijk dat er een vangnet komt voor deze groep kinderen. "Ze moeten een plek hebben waar ze kunnen praten over het stotteren zodat de kans op het ontwikkelen van vermijdingsgedrag en sociale isolatie afneemt. Het doel van de stotterweek is dan ook dat er een platform komt voor en door stotterende jongeren, waar zij aandacht voor het stotteren vragen naast het uitwisselen van ervaring."
Niet bij elke puber verergert het niet-vloeiend spreken tot chronisch stotteren. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel grotendeels herstelt zonder professionele hulp. Factoren die aan het herstel bijdragen zijn aanpassingen in de manier van spreken, veranderde zelfbeeld, met opzet veel spreken, ontspannen, verandering van omgeving en een verandering van houding ten opzichte van stotteren.

De Nationale Stotterweek is een initiatief van de Nederlandse Federatie Stotteren (NFS). De NVLF ondersteunt deze week vanwege de betrokkenheid van de logopedisten als behandelaar van het stotteren.





Ingezonden persbericht