Stichting Natuur en Milieu

8 oktober 2007 - Het Schipholplan pakt het grootste probleem, namelijk het vliegen zelf, niet aan. Dit zegt Stichting Natuur en Milieu in een reactie op het plan van de luchtvaartsector om van Schiphol de meest duurzame luchthaven te maken. 'Schiphol wil van alles verduurzamen, als het vliegverkeer maar met 20% mag groeien. Terwijl het vliegverkeer juist verantwoordelijk is voor 99% van alle milieu- en geluidsproblemen op Schiphol,' zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. 'Het is te bizar voor woorden om een duurzaamheidsplan te lanceren zonder ook maar één woord te wijden aan beperken van de groei van het vliegverkeer.'

De enige manier voor de luchtvaart om echt iets aan het klimaatprobleem te doen is de groei te beperken tot 1 procent of minder. Dat staat ongeveer gelijk aan de ontwikkeling van de techniek. Pas over 20 tot 25 jaar zijn de technische mogelijkheden er om de luchtvaart echt duurzamer te maken. En als men echt iets wil doen aan geluidsoverlast zorg er dan voor dat er tussen 6 en 7 uur minder gevlogen wordt. Geen woord hierover in de plannen.

De oplossingen waarmee de luchtvaartsector nu komt, staan in geen verhouding tot de uitstoot die wordt veroorzaakt door vliegen. Zo is het inzetten van hybride voertuigen om het grondverkeer op de luchthaven groener te maken op zich een goed idee. Dat geldt ook voor meer mensen van en naar Schiphol met de trein. Maar de uitstoot van broeikasgassen door vliegtuigen wordt hiermee niet minder. De luchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 10% van de Nederlandse uitstoot van broeikasgassen. De verwachting is dat dit bij ongewijzigd beleid naar 20% groeit in 2020.

Publicatiedatum: 09-10-2007