Gemeente Leeuwarden

NB: persbericht met symbool-foutjes!

PERSBERICHT

Datum: 9 oktober 2007

Gemeente Leeuwarden stemt in met de samenwerkingsovereenkomst Noordelijke Elfstedenvaarroute

Het college van Leeuwarden stemt in met de samenwerkingsovereenkomst tussen zeven partijen voor het bevaarbaar maken van de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Als alle partijen hebben ingestemd met de overeenkomt wordt groen licht gegeven voor de eerste aanbesteding: het verhogen van bruggen en de bouw van een deel van de aanlegvoorzieningen.

Omdat het om een belangrijk besluit gaat worden ook de gevoelens van de gemeenteraad gehoord. De gemeente Leeuwarden investeert ¤ 160.000 in de eerste fase van dit project. Hett project maakt deel uit van het Friese Merenproject.

De samenwerkingsovereenkomst regelt zaken zoals verantwoordelijkheid en de verdeling van de kosten. Daarnaast geeft het ook de ruimte aan waarbinnen de stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute besluiten kan nemen.

Het uitgangspunt van de overeenkomst is 'samen uit, samen thuis'. De gemeente Leeuwarderadeel vervult namens alle partijen het opdrachtgeverschap voor het project. Zij doet dit uit naam van de gemeenten het Bildt, Ferwerderadiel, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân. Deze gemeenten en de provincie blijven actief betrokken bij de voorbereiding, het rond krijgen van de financiering en het nemen van besluiten over de vervolgstappen.

De bruggen die nu aanbesteed worden liggen in de gemeenten het Bildt, Leeuwarderadeel en Tytsjerksteradiel. De aanlegvoorzieningen in de gemeenten Menaldumadeel, Ferwerderadiel, Tytsjerksteradiel en Leeuwarden.

De eerstvolgende aanbesteding betreft de bouw van de sluizen bij Wier en Oude Leije en daarna zal het verbreden en verdiepen van de vaarwegen volgen. Het aanbesteden van deze onderdelen wordt opnieuw aan de besturen van de gemeenten en provincie voorgelegd voor besluitvorming.

Dit project in Noord Fryslân maakt de hele Friese Elfstedenroute bevaarbaar voor pleziervaartuigen in de DM-klasse. Wanneer de werkzaamheden afgerond zijn kunnen boten met een maximale hoogte van 2.50 en diepgang van 1.30 meter ook het noordelijke deel van de route bevaren.


---