'Werknemers krijgen onterecht zwarte piet voor achterstallig spooronde

11/10/2007 11:16



CNV



CNV Railinfra ziet niets in het plan van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) om werknemers ouder dan 55 jaar 's nachts weer verplicht aan het spoor te laten werken. Met dit voorstel legt de minister de zwarte piet voor het achterstallig spooronderhoud eenzijdig bij de oudere werknemer. "Terwijl het werkelijke probleem in de politieke onwil ligt om buitendienststellingen te accepteren", stelt CNV-bestuurder Aart van den Brink.

Het (onder druk van het CDA gedane) voorstel van minister Eurlings lijkt volgens CNV Railinfra meer op symboolpolitiek, dan op een echte oplossing voor de problemen rond het onderhoud aan het spoorwegnetwerk. "De minister lijkt hiermee op een huisvrouw die haar woonkamer wil laten schilderen, maar vervolgens weigert om haar kamer voor de schilder uit te ruimen. Om daarna te roepen dat de inzet van de schilder zo gebrekkig is", vergelijkt Van den Brink van CNV Railinfra.

Het voorstel van de minister is volgens de CNV-bestuurder vooral een noodgreep voor het halen van de kabinetdoelstelling. Er moet immers in deze kabinetsperiode voor 2 miljard euro aan het spoor opgeknapt worden. "Deze doelstelling is op zich al onhaalbaar", zegt Van den Brink. "Neem nu het onderhoud voor 2008. Prorail heeft voor volgend jaar een budget van 380 miljoen euro. Daar is op dit moment pas 180 miljoen van aanbesteed. Prorail heeft grote moeite om de resterende 200 miljoen euro te spenderen, zonder buitendienststellingen buiten de nachtelijke uren en de weekenden om. De oplossing ligt dan echt niet in het inzetten van oudere werknemers in de nachtelijke uren."

Zorgen over veiligheid werknemers
CNV Railinfra vindt het wrang, dat juist in de Week van de Veilige Bouw een dergelijk plan wordt gepresenteerd. Van den Brink: "De werkdruk in de sector is momenteel al hoog. Er wordt steeds meer druk uitgeoefend om het onderhoud in de nacht en in de weekeinden uit te voeren. Voor werknemers is dit niet alleen fysiek zeer belastend, ook hun sociale leven heeft hier onder te lijden." CNV Railinfra maakt zich bovendien zorgen over de veiligheid van werknemers. "Werken aan het spoor is zondermeer al een gevaarlijke bezigheid. Verdere verplaatsing naar de nacht en de weekeinden draagt niet bij aan de veiligheid van werknemers", aldus Van den Brink die benadrukt dat veiligheid en gezondheid van werknemers niet alleen een verantwoordelijkheid is van de uitvoerder en betreffende werknemers, maar óók van de opdrachtgever. "In dit geval zijn dat Prorail en op de achtergrond de politiek. Maar helaas houden deze alleen rekening met de belangen van reizigers en vervoerders."

Geen kwestie van niet willen
Op dit moment kunnen werknemers van 55 jaar en ouder niet meer worden verplicht om 's nachts aan het spoor te werken. Daarvoor zijn goede redenen, benadrukt CNV Railinfra. "Nachtwerk is zeer belastend voor de lichamelijke conditie van werknemers. Werknemers die het nachtwerk niet meer aankunnen, hebben nu de mogelijkheid om ermee te stoppen. Dit neemt niet weg dat er werknemers ouder dan 55 jaar zijn, die wel 's nachts werken. Het is geen kwestie van niet willen."

Het voorstel druist ook in tegen de door de politiek geuite wens om oudere werknemers langer te laten doorwerken. "Het voorstel van minister Eurlings zal er eerder toe leiden dat oudere werknemers zo snel mogelijk zullen proberen te stoppen met werken", vreest Van den Brink.

Voor meer informatie: Aart van den Brink, sectorbestuurder CNV Railinfra, tel. 06 - 51 20 80 24.