Gemeente Tilburg

P E R S B E R I C H T

Theresia en De Spoorzone: een nieuwe wijk.
De bewoners spreken

TILBURG - Donderdag 11 oktober a.s. wordt door de Belangengroep Spoorzone van de bewoners van de wijk Theresia ( BST) in de Theresiakerk een boekwerkje met de titel "Theresia & De Spoorzone: een nieuwe wijk", aangeboden aan wethouder Aarts. In dit overzichtelijke boekwerkje spreken bewoners zich uit over hoe ze het 14 ha. grote Spoorzonegebied, dat een nieuw stuk wijk van Theresia zal worden, graag ingevuld zien. "Het cultuurcentrum van Brabantstad is het kernbegrip voor de invulling van de Spoorzone. Met ruimte voor ondernemersinitiatieven, goede architectuur, het busstation aan de zuidzijde en nieuwe woonvormen voor o.a. starters ." Dat zijn enkele opvallende uitspraken. In drie plattegronden geven de bewoners aan wat het inhoudelijk program moet zijn, waar de parkeergarages moeten komen en welke cultuurroutes vanuit een centraal opstappunt ( "de draaischijf van de wagenmakerij") naar de vier cultuur-kwartieren lopen. De Spoorzone is letterlijk het draaipunt van Tilburg ( station, busstation, tilburg -tram, loop/fietsroutes, cityring etc.).

De BST en de bewoners hopen met dit boekwerk een inhoudelijke bijdrage te leveren aan het binnenkort te verschijnen Ambitiedocument en het Masterplan Spoorzone, maar het zal tegelijkertijd een kritische toetssteen zijn voor de nieuwe plannen.
'Het is fantastisch, dat zoveel bewoners van de wijk geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de Spoorzone en er goede ideeën over hebben. De Spoorzone (het oude Nedtrain-bedrijfsterrein is 14 ha groot) is immers een feitelijke uitbreiding van de wijk Theresia. De bewoners van de wijk hebben er groot belang bij dat de Spoorzone goed wordt ontwikkeld en dat er een goede verbinding ontstaat tussen het nieuwe en het oorspronkelijk deel'. Dit vindt het bestuur van de BST. Het vernieuwde stadsdeel zal straks uit een deel met een 'woonwijks' karakter bestaan en uit een deel met een grootstedelijk karakter. Het is daarom van belang, dat het overgangsgebied aan de zuidkant van de Lange Nieuwstraat zorgvuldig en kritisch wordt bekeken voor het ontwikkeld wordt. Leidend principe moet zijn dat de wijk ook een rustige woonwijk blijft. Maar daarnaast komen er ook kansen voor de huidige wijk Theresia in de Spoorzone: extra wijkvoorzieningen, groen en ruimte, sociale veiligheid, cultuur- en sportvoorzieningen.

Daarom is het bestuur bij monde van BST-voorzitter Peter Vermijs verheugd, dat er in het (al 5e) buurtcafé op 21 juni in de Nijverstraat door zo'n 60 buurtbewoners intensief is gediscussieerd over wat de wijk aan wensen en eisen heeft t.a.v. de Spoorzone en wat minimaal in het Masterplan Spoorzone vastgelegd moet worden. Deze uitspraken en die van bewoners die hun mening via mailtjes kenbaar maakten zijn samen met de standpunten, visies en ideeën van een klankbordgroep en de BST vastgelegd in een officieel bewonersboekwerk "Theresia&De Spoorzone; een nieuwe wijk (zie ook website www.spoorzonetheresia.nl ).

De bewoners spreken.
De uitspraken van de bewoners spitsen zich toe op een zestal onderwerpen; economische activiteiten, cultuur, onderwijs/jongeren, sport en evenementen, wonen/sociale veiligheid/groen en verkeer en parkeren. De leidraad van de uitspraken over deze onderwerpen is de cultuurinvulling van het gehele gebied. Belangrijk is dat het industrieel deel/erfgoed van de Spoorzone (de oude werkplaats: d'n Atelier) zoveel mogelijk behouden blijft. Ook wordt uitgesproken, dat het wenselijk is, dat aan de kilometers lange rand met de "oude" wijk Theresia , t.w. de Lange Nieuwstraat, vooral (grondgebonden) woningbouw en zakelijke dienstverlening plaats gaat vinden. Zo ook dat kantoren (hoogbouw) zoveel mogelijk langs het spoor gesitueerd worden en dat er een aantrekkelijk ruimtelijk en groen binnengebied (tevens geschikt voor openbare kunst en wandelgebieden) wordt ontwikkeld. Dit binnengebied zou plaats bieden aan nieuwe cultuur- sport- en educatievoorzieningen, waarvan ook de wijkbewoners gebruik van kunnen maken. Het Muzima-museum, dat uit de wijk Theresia komt, kan dan weer terugkomen in het Spoorzonegebied. Aan de westelijke zijde van de Spoorzone kan een gebied (met huisvesting en voorzieningen) komen voor senioren en anderen (w.o het Joannes Zwijsencentrum). Er wordt voor gepleit dat een brede onbeperkte onderdoorgang (7x24 uur) onder het NS station wordt gecreëerd en dat het busstation aan de zuidzijde, om o.a. verkeersbelastende redenen, blijft. De taxistandplaats kan wel aan de noordzijde komen. Verder is als voorwaarde gesteld, dat er een groot ondergronds parkeerterrein(en) komt om o.a. te voorkomen dat in de woonwijk Theresia geparkeerd gaat worden.. Verheugd zijn de bewoners en dus ook de BST dat er een tweede extra onderdoorgang (ter hoogte van de Willem2 straat) definitief doorgang gaat vinden. De bovenstaande eisen en wensen en de andere uitspraken zijn met plattegronden, foto's en toelichting opgenomen in het boekwerkje dat gaat functioneren als het "spoorboekje" van de wijk Theresia bij het door de gemeente op te stellen Ambitiedocument en het Masterplan Spoorzone. Dit tezamen met de eerder ingenomen standpunten in de in 2005 verschenen brochure Theresia&de Spoorzone"

Bewonersparticipatie.
Een extra spooronderdoorgang bij de Willem2 straat en een brede onderdoorgang onder het station, geeft wel duidelijk aan dat de bewoners van Theresia open staan voor verbinding van de Spoorzone met het centrum van de stad. Het is een van de vele kansen die de ontwikkeling van de Spoorzone biedt voor onze wijk. Een voorbeeld daarvan is het standpunt over de inrichting van een cultureel dwaalgebied dat van de noordzijde van het station naar De Pont en het Nederlands Textielmuseum slingert. "In onze wijk bevinden zich nog veel meer prachtige aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de Spoorzone in samenhang met de wijk. Het zou toch zonde zijn dat de Spoorzone als eiland op zich ontwikkeld wordt, en dat men achteraf met spijt moet vaststellen dat er prachtige kansen gemist zijn", zegt voorzitter Peter Vermijs. Vandaar dat een actieve bewonersparticipatie niet gemist kan worden.
Wel vindt de belangengroep dat hun wijk eerst en vooral een woonwijk moet blijven. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat het merendeel van de bewoners met plezier in Theresia woont. En dat willen we graag zo houden" als Peter Vermijs.

Achtergrondinformatie BST
De stichting Belangengroep Spoorzone Theresia is opgericht in het laatste kwartaal van 2002 toen de gemeente Tilburg de 'visie spoorzone' (auteur rijksbouwmeester Jo Coenen) presenteerde. De groep bestaat uit ongeveer 30 personen, te weten een dagelijks bestuur en een zogeheten klankbordgroep. Het dagelijks bestuur van de BST organiseert periodiek een zogeheten 'buurtcafé', waar ze overlegt met de bewoners in haar werkgebied. De klankbordgroep is samengesteld uit bewoners van de wijk Theresia die betrokken zijn bij hun wijk. Zij kunnen de stichting gevraagd en ongevraagd adviseren over haar doelstelling en werkzaamheden. Middels de website: www.spoorzonetheresia.nl kunnen alle bewoners op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen.

De BST heeft haar doel als volgt geformuleerd: opkomen voor de belangen van de bewoners van de wijk Theresia. De stichting tracht dit doel onder meer te verwezenlijken door de belangen van de bewoners in de wijk Theresia te bundelen en te verbinden met het stedelijk belang van de gemeente Tilburg. Zij wil daarbij onder andere partner zijn van diezelfde gemeente en andere partijen in het ontwikkelingsproces van de Spoorzone en de wijk Theresia. Het woonklimaat in de wijk en de verbindingen met de (binnen)stad zijn daarbij toetsstenen.
*Bijgaand treft U ook het boekwerk digiataal aan.

N O O T V O O R D E R E D A C T I E:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Stichting Belangengroep Spoorzone Theresia ( BST)
met de voorzitter Peter Vermijs 06-22406274 /013-5430330 of met het Secretariaat:
Lange Nieuwstraat 159
5041 DB Tilburg

*Daar is tevens voor geinteresseerden het boekwerk te bestellen. e-mail: spoorzone@home.nl 013 - 5355618
website : www.spoorzonetheresia.nl
Dagelijks Bestuur.
Peter Vermijs (voorzitter)
Karin van der Velde (secretaris),
Ed de Roos (penningmeester),
Hans van de Muijsenberg (lid)
Carlijn Taminiau ( lid).