Socialistische Partij

Roemer: NS speelt smerig spel met Beneluxtrein

11-10-2007 * SP-Kamerlid Emile Roemer beschuldigt de NS van het spelen van een smerig spel om de Beneluxtrein te schrappen. Volgens het spoorwegbedrijf blijkt uit onderzoek dat deze treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel overbodig wordt als de Hoge SnelheidsLijn-Zuid tussen beide steden gaat rijden. Roemer: "De NS heeft zelf een onderzoekje laten doen met een zeer suggestieve vraag, op basis waarvan zij nu een goede treinverbinding wil schrappen om reizigers de dure HSL in te jagen."

De Beneluxtrein is al ruim vijftig jaar een relatief betaalbare verbinding tussen Amsterdam naar Antwerpen en Brussel, via Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Het lijkt er echter op dat de NS, teneinde de dure nieuwe HSL aantrekkelijk te maken, vooral inzet op een verslechtering van de dienstverlening rond de Beneluxtrein. Kwalitatief wordt de Beneluxtrein al langzaam maar zeker uitgekleed. Zo rijden slechts twee op de drie treinen op tijd, is er een grote uitval van treinen en worden er te korte treinen ingezet. Ook werd afgelopen zomer minder gereden en hoort op station Amsterdam Centraal deze trein niet meer tot de uurlijkse verbindingen naar Schiphol. Roemer: "De NS heeft de lijn eigenlijk al opgegeven en probeert de reizigers de HSL in te pesten. In het voorstel van de NS voor een nieuwe dienstregeling verdwijnt de Beneluxtrein vanaf oktober 2008."

Onder politieke druk mocht de NS de Beneluxtrein alleen schrappen indien de verbinding overbodig zou zijn. Volgens een onderzoek van een NS-reizigerspanel blijken de reizigers dolgraag de HSL in te willen. De SP heeft echter de vraagstelling van de NS in handen gekregen, en die blijkt zeer manipulatief te zijn:

De nieuwe Hogesnelheidstrein die straks van Amsterdam CS richting Brussel gaat rijden, biedt voordelen boven de huidige internationale trein naar Brussel. Deze voordelen zijn o.a.:


* U bent (veel) sneller op uw bestemming

* U heeft toegang tot internet in de trein
* De trein heeft een luxere en comfortabele inrichting dan de huidige internationale trein
* De catering aan boord heeft een uitgebreider assortiment
* U kunt een zitplaats reserveren

* U heeft toegang tot de 1e klas lounge

* Valet parking en verbeterde parkeerfaciliteiten op HSL stations
* Mogelijkheid dat er voor u een taxi gereserveerd wordt terwijl u in de trein zit
* Mogelijkheid om vanuit huis via internet een ticket te boeken en een zitplaats te reserveren

Als u dit zo leest, overweegt u dan om straks in plaats van met de Benelux te reizen om voor de Hogesnelheidstrein te kiezen?

Roemer: "De NS laat de nieuwe HSL wel erg goed klinken, maar spreekt met geen woord over de hogere tarieven en het verdwijnen van de haltes Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Daarmee is dit onderzoek verlakkerij. Dat de reacties op deze vraagstelling positief waren, is logisch, Maar met een eerlijkere vraagstelling krijg je een totaal ander resultaat."

De SP heeft minister Eurlings opgeroepen een onafhankelijk onderzoek te doen naar de consumentenvoorkeur aangaande de Beneluxtrein of de HSL. Hij heeft dit toegezegd op het moment dat de tarieven voor de HSL bekend gemaakt worden