Gemeente Venlo


Roestflat wordt gesloopt

10-10-2007

De gemeente heeft op 9 oktober 2007 haar voorgenomen besluit om de Flat Roermondsepoort, in de volksmond Roestflat genoemd, te slopen bevestigd. De sloop van de flat zal in het 1e kwartaal van 2008 plaatsvinden. Na de sloop van het flatgebouw zal er ter plaatse géén nieuwe woningbouw plaatsvinden.

Waar zich nu de flat bevindt zal in het kader van het Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan Venlo (GVVP) de voorbereiding van de nieuwe ontsluiting van Venlo-Zuid worden gestart. De kleine overhoek die ontstaat zal als flankerend groen worden ingericht.

Wethouder Twan Beurskens, Verkeer en Vervoer, is verheugd over de beslissing. De locatie is het centrum van de nieuwe ontsluiting Venlo-Zuid. Door de nieuwe ontsluiting komt niet alleen Venlo-Zuid subjectief gezien dichter bij de binnenstad te liggen, maar worden ook maatregelen om het verkeer beter te laten doorstromen mogelijk.

Inmiddels is de zogenaamde Roestflat in zijn geheel eigendom van de gemeente. De verwerving is eind 2003 gestart om met name de drugsoverlast vanuit de flat aan banden te leggen.

In de loop der tijd gingen daarnaast de volgende redenen om tot aankoop over te gaan een rol spelen:

- sanering van de flat in het kader van de Wet Geluidhinder (railverkeerslawaai);

- sanering van de flat in het kader van de externe veiligheid ten einde de geplande verdichting in het bestemmingsplan Maaswaard te kunnen realiseren:

- sanering van de flat in het kader van de uitvoering van het GVVP (nieuwe ontsluiting Venlo-Zuid).

Op 5 november 2003 en 6 juli 2004 zijn door het College al richtinggevende uitspraken gedaan over de toekomst van de Roestflat, waarbij werd uitgegaan van sloop. Mede naar aanleiding van vragen door de fractie van Groen Links heeft de gemeente de cultuur-historische waarde van het gebouw nogmaals afgezet tegen bovengenoemde argumenten om het gebouw te slopen. Dit leidde niet tot andere inzichten.

Daarnaast stelt het ministerie van VROM bij brief van 26 juli 2007 in het kader van het railverkeerslawaai en externe veiligheid in totaal maximaal EUR 1.706.167,50 subsidie aan de gemeente Venlo ter beschikking voor de sloop van de flat. Geluidisolerende maatregelen zijn volgens VROM niet mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van naleving van de bouwvoorschriften (zoals ventilatie). Handhaving of reconstructie van de flat is volgens VROM daarom niet aan de orde, zodat de subsidie uitsluitend beschikbaar wordt gesteld voor verwerving en sloop.

Ook wethouder Herman Janssen, Ruimtelijke Ordening, is verheugd over de definitieve beslissing, en onderschrijft de argumenten van de minister. De flatwoningen worden rondom omgeven door rail- en wegverkeerslawaai. Afschermende maatregelen zijn niet mogelijk vanwege de ligging, en gevelisolatie zou leiden tot geluid- en luchtdichte woningen. Dat is in het kader van de gezondheid van bewoners niet wenselijk. En naast de geluidshinder speelt ook nog de onveiligheid van de locatie.

Met de subsidie van VROM zullen naar verwachting alle kosten met betrekking tot de verwerving en sloop gedekt kunnen worden. Inmiddels is reeds EUR 1.237.005,00 vanuit VROM ontvangen. Uiteindelijk wordt afgerekend op basis van werkelijke kosten.

Tot slot kunnen wij u meedelen dat in het kader van het onderzoeksrapport Gemeente Venlo: Architectuur en Stedenbouw 1940-1970, de flat voor het nageslacht voldoende is gedocumenteerd.

EINDE PERSBERICHT

Meer informatie:
Carina de Wijs
tel. 077-359 6317
mobiel 06-14404490