KNMG

Tijdens KNMG Congres: Opleiden en taakherschikking

Tijdens het KNMG-congres 'Opleiden voor kwaliteit' op 11 oktober a.s. wordt een workshop over taakherschikking verzorgd. Opleiden en taakherschikking is dat een logische combinatie?

In de gezondheidszorg ontwikkelen zich de laatste jaren nieuwe beroepen, zoals de nurse practitioner (NP) en physician assistant (PA). Het onderscheid tussen NP en PA zit in de mate waarin medische taken worden overgenomen van artsen. De NP ontwikkelt zich vooral volgens het verpleegkundig model en specialiseert zich daarbij op specifieke (medische) deelvaardigheden. De PA verwerft over de volle breedte van het medische terrein basisvaardigheden en ondersteunt de arts door een aantal medische taken te verrichten. De PA krijgt deze taken van de arts gedelegeerd.

Voor zowel de NP als de PA geldt dat het functies in ontwikkeling zijn. Uit de verschillende onderzoeksresultaten die de afgelopen tijd beschikbaar zijn gekomen, blijkt dat zowel de NP's als de PA's een duidelijk positief effect hebben op de kwaliteit van de zorg. NP's spelen een grote rol in de coördinatie van het zorgproces, deskundigheidsbevordering, begeleiding en informatievoorziening. De NP's zijn de continue factor binnen het zorgproces, gezien vanuit het oogpunt van de patiënt. De kwaliteitsverbetering die PA's bieden liggen met name op het gebied van continuïteit in de organisatie van de zorg: de PA's zijn de continue factor binnen de afdeling en bouwen veel routine op doordat zij veel dezelfde handelingen uitvoeren (1).

Taakherschikking kan dus bijdragen aan de toegankelijkheid én kwaliteit van de zorgsector. Taakherschikking is echter geen doel op zich zelf. Steeds dient de zorgvraag van de patiënt als uitgangspunt te worden genomen en te worden nagegaan welke beroepsbeoefenaren met welke competenties die zorgvraag het beste kunnen beantwoorden. Taakherschikking in de zorg gaat over de vraag wie, wat, waar doet.

Voor de patiënt is hierbij van belang dat er duidelijkheid bestaat over wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is in het zorgproces en de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van verschillende beroepsbeoefenaren op elkaar zijn afgestemd. Opleiding (voorbereiden op taakherschikking) en protocollering (vastleggen van afspraken, verantwoordelijkheden en voorwaarden met betrekking tot taakherschikking) zijn hierbij belangrijke middelen.

Duidelijkheid over competenties en deskundigheidsgebieden en de daaraan gekoppelde bevoegdheden van alle professionals, is noodzakelijk. Een adequate opleiding, een systeem van (her)registratie en protocollering zijn de middelen die deze duidelijkheid kunnen geven.

Heeft u interesse in taakherschikking en de gevolgen, kansen en mogelijkehden daarvan voor u in de praktijk? Woont u dan de workshop 'Taakherschikking met andere beroepsgroepen' bij tijdens het KNMG-Congres 'Opleiden voor kwaliteit'. Surft u snel naar: www.knmgcongres.nl voor meer informatie, het complete programma, accreditatie, de kosten en online aanmeldingen.

Arno van Rooijen, beleidsmedewerker

(1) Kenbeek, J en J. Rademakers (2006).Overeenkomsten en verschillen in taken, verantwoordelijkheden en competenties van Nurse Practitioners en Physician Assistants in ziekenhuizen, nu en in de toekomst. Onderzoek in opdracht van de stuurgroep MOBG, uitgevoerd door UMC Consult in samenwerking met Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht.