Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB07-069
11 oktober 2007

Omzet supermarkten fors hoger

In augustus 2007 heeft de detailhandel 2,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de supermarkten hebben een fors hogere omzet gerealiseerd. De toename van de omzet komt vooral door een groter volume. De prijsstijgingen waren beperkt. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Foodsector zet flink meer om De foodsector boekte in augustus van dit jaar 6,6 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat is vooral toe te schrijven aan de supermarkten. Die realiseerden een omzetgroei van 7,2 procent. Ook in augustus vorig jaar boekten de supermarkten een flinke omzettoename. De omzet van de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen nam met 3,3 procent toe. De uitkomsten in de foodbranche zijn positief beïnvloed doordat augustus 2007 een gunstigere samenstelling van de koopdagen had dan augustus 2006. Na correctie voor het koopdageneffect resteert nog steeds een duidelijke omzetgroei van ongeveer 4 procent.

Omzet non-foodwinkels nagenoeg gelijk De omzet van de winkels in non-foodartikelen bleef in augustus nagenoeg gelijk in vergelijking met een jaar eerder. Een aantal branches zoals de textielsupermarkten en de winkels in bovenkleding hadden te maken met omzetverlies.

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in ln.... foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non- de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief sbc.... Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in 2006.
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn w echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. CBS Persbericht PB07-069 pagina 1 van 3

Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft augustus 2007 een vrijdag meer en een dinsdag minder dan augustus 2006. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over het tweede kwartaal van 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 14 augustus 2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB07-069 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006 aug jul jan t/m 2e kwar- jaar aug taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,6 4,1 4,0 3,3# 5,3 Prijs 0,7 1,9 1,5 1,7 0,8 Volume 1,8 2,1 2,4 1,5# 4,5 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 6,6 -0,9 3,2 2,1# 3,7 Prijs 0,4 1,4 1,1 1,2 1,3 Volume 6,2 -2,3 2,0 0,9# 2,3 Supermarkten
Omzet 7,2 -0,6 3,7 2,5 4,0 Prijs 0,5 1,5 1,1 1,2 1,5 Volume 6,7 -2,1 2,5 1,4# 2,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 3,3 -2,3 0,6 -0,2# 2,1 Non-foodwinkels
Omzet 0,1 6,8 4,4 4,0# 6,2 Prijs 1,0 2,3 1,7 2,1 0,4 Volume -0,9 4,5 2,7 1,9# 5,8 Omzet in:
Drogisterijen 1,1 -4,6 -0,2 -0,2# 2,4 Bovenkledingwinkels -3,0 9,4 6,7 5,4 7,0 Textielsupermarkten -6,6 -0,8 -1,3 1,2# 3,7 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -0,4 15,5 3,9 1,9 7,9 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 0,8 15,0 6,0 5,8# 7,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 1,2 2,3 3,1 2,8 6,7 Bouwmarkten 0,5 2,6 3,2 3,2# 6,4 Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-069 pagina 3 van 3


---- --