Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 11 oktober 2007

Bereik dagbladen dagelijks 71%

Met een totaalbereik van 96% leest bijna iedere Nederlander (13+) wel eens een dagblad. Ruim zeven op de tien Nederlanders doen dat dagelijks. Dat zijn in totaal 9,6 miljoen lezers. Dat blijkt uit zojuist gepubliceerde cijfers van de vernieuwde NOM Printmonitor. De betaalde dagbladen blijken goed voor een dagelijks bereik van 63%. Met de gratis titels erbij komt het bereik van dagbladen uit op 71%.

Hoewel de NOM Printmonitor vanaf oktober 2006 is overgestapt op een andere onderzoeksmethode is het bereikspercentage van 71% in lijn met eerdere metingen van dagbladen. De oorzaak van die stabiliteit is het hoge percentage dagbladabonnementen in Nederland. Maar liefst 86% van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd, een aandeel dat uniek is in de wereld. Verder is de hoge frequentie van het mediumtype van invloed evenals de dagelijkse routine van miljoenen Nederlandse krantenlezers.

Landelijk, regionaal en gratis
De regionale en de landelijke dagbladen hebben een lezerskring met een vergelijkbare omvang. Met resp. 36% en 37% hebben beide groepen dagelijks een bereik van ca. 5 miljoen Nederlanders. De grootste titel is De Telegraaf met een bereik per gemiddeld nummer van 16%. Het AD komt in de nieuwe NOM-cijfers uit op 12%. De Gelderlander is met 4% de grootste regionale krant. De gratis titel met het hoogste bereik is Metro die uitkomt op een gemiddeld dagbereik van 14,4%.

Primeurs
Ondanks het stabiele beeld bij dagbladen zijn er toch diverse primeurs te melden. Voor het in 2006 gelanceerde nrc.next is voor het eerst een NOM-bereikscijfer beschikbaar. De titel blijkt anderhalf jaar na de lancering dagelijks 2,3% ofwel 311.000 Nederlanders aan zich te binden. Ook de groei onder de gratis titels is in de NOM-cijfers terug te vinden. Los van de actuele cijfers van Metro en Sp!ts, is er nu ook een bereikcijfer bekend voor De Pers (5,2%). Dag is door de recente lancering nog niet in de NOM-cijfers terug te vinden.

Hoewel het vernieuwde NOM-onderzoek hetzelfde kengetal voortbrengt, is de Printmonitor ingrijpend veranderd. Met de nummerbereiksmethode keert NOM terug naar de oorsprong van de bereiksmeting, waarbij het vertonen van covers centraal staat. Voor de meting van dagbladen blijken logo's te volstaan. Dankzij het gebruik van beeldmateriaal worden geheugenproblemen bij de respondent teruggedrongen. Ook de onderzoeksopzet van de Printmonitor is ingrijpend veranderd. De verse steekproef, die goed over Nederland is verspreid, is voor dagbladen een grote stap voorwaarts.

Meer dagbladcijfers
Nieuw voor dagbladen is meting van de dageditie (vrijdageditie, zaterdageditie etc.). Daarbij is de lezer gevraagd naar het lezen van de krant van een specifieke dag in plaats het lezen op die dag. Dit geeft een zuiverder beeld van de prestatie van de specifieke dageditie. Door deze vernieuwde opzet kan NOM naast het bereik per gemiddeld nummer ook het bereik per dageditie rapporteren.

Voor adverteerders en mediabureaus biedt de aanvullende informatie over dagbereik mogelijkheden in hun mediaplan te anticiperen op het bereik op een specifieke dag van de week.

De rapportage van het dagbereik wordt binnenkort door NOM beschikbaar gesteld, met aanvullend ook kwalitatieve gegevens als de leesintensiteit van dagbladen. In de bijlage van dit persbericht treft u een overzicht aan van het gemiddeld bereik uitgesplitst per titel en dagbladcombinatie. Voor nadere rapportages uit NOM verwijzen wij graag naar www.Cebuco.nl of www.NOMmedia.nl.