Kamerbrief inzake geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe
Betrekkingen van 15 en 16 oktober 2007
08-10-2007 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bieden wij u hierbij de geannoteerde agenda aan van de Raad
Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 15 en 16 oktober 2007.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
(RAZEB) van 15 en 16 oktober 2007
Versterking EU disaster response
Op verzoek van Griekenland is de versterking van de EU disaster
response geagendeerd. Naar verwachting zal Griekenland, naast
financiele steun voor door de bosbranden getroffen boeren, pleiten
voor een communautisering van de Europese samenwerking op het gebied
van burgerbescherming en crisisbeheersing door middel van het opzetten
van een Europese reactiemacht voor civiele bescherming. Nederland is
hier geen voorstander van. Crisisbeheersing en civiele bescherming
moeten op een zo laag mogelijk niveau i.c. lokaal of nationaal worden
georganiseerd en zijn dus in principe een lokale of nationale
aangelegenheid. Verder is Nederland van mening dat juist de recente
Griekse bosbranden de bestaande Europese solidariteit hebben
aangetoond, alsmede de capaciteit van de EU om op een dergelijke ramp
te reageren.
WTO / Doha
Afhankelijk van ontwikkelingen in Genève, zal Commissaris Mandelson de
RAZEB mogelijk informeren over de stand van zaken in de WTO-Doha
besprekingen.
Nadat overleg in G4-verband tussen EU, VS, India en Brazilië eind juni
in Potsdam mislukte, heeft DG WTO Lamy het initiatief in de Doha
besprekingen naar zich toegetrokken. Concreet resultaat was de
presentatie op 17 juli van concept-onderhandelingsteksten van de
voorzitters van de onderhandelingsgroepen over non-agricultural market
access (NAMA) (Stephenson) en landbouw (Falconer). De teksten geven
bandbreedtes voor de modaliteiten die voor hoofdrolspelers in de
onderhandelingen doorslaggevend zullen zijn.
Beide teksten zijn de afgelopen weken in verschillende formaties in
Genève besproken, maar de vooruitgang in de onderhandelingen is
beperkt. Eind oktober worden nieuwe teksten voor landbouw en NAMA
verwacht; dan zal waarschijnlijk ook een tekst over diensten worden
gepresenteerd. De EU heeft benadrukt dat de onderhandelingen ook weer
over de volle breedte van de Doha-agenda moeten worden opgepakt.
Westelijke Balkan/Kosovo/Servië
De Raad zal spreken over de voortgang van de onderhandelingen die
worden geleid door de trojka van de Contactgroep tussen Belgrado en
Pristina over de status van Kosovo. De volgende bijeenkomst van de
onderhandelingstrojka met de partijen staat gepland op 14 oktober in
Brussel. Naar verwachting zal het EU-lid van de trojka, de heer
Ischinger, de Raad informeren over de uitkomsten van deze bijeenkomst.
Nederland zal in de discussie bepleiten al het mogelijke te doen om
deze onderhandelingen tot een succes te maken.
Verder zal de Raad kennisnemen van de stand van zaken omtrent de
onderhandelingen rond een Stabilisatie en Associatie Overeenkomst
(SAO) met Servië. De Europese Commissie verwacht op korte termijn de
technische onderhandelingen voor een SAO met Servië af te ronden.
De Hoofdaanklager van het Joegoslavië Tribunaal, Carla Del Ponte, zal
naar aanleiding van haar bezoek aan Belgrado van 20 en 21 september
jl. de Raad informeren over de vooruitgang van Servië bij de
samenwerking met het Tribunaal. Nederland zal de voorwaarde van
volledige samenwerking van Servië met het Tribunaal voor de
uiteindelijke afsluiting van de SAO-onderhandelingen blijven
benadrukken.
Voor het verslag van de besprekingen over Kosovo tijdens de AVVN
verwijs ik u graag naar de brief terzake die uw Kamer vóór het
Algemeen Overleg over de Razeb zal toegaan.
Voorbereiding EU Rusland top 26 oktober
De Raad zal vooruitblikken op de EU-Rusland-Top die op 26 oktober
plaatsvindt in Mafra (Portugal). Tijdens deze Top wil de EU met
Rusland spreken over onder meer de situatie in Rusland in de aanloop
naar de Doema- en presidentsverkiezingen en over de vooruitgang in de
samenwerking binnen de vier gemeenschappelijke ruimten (economie;
vrijheid, veiligheid en justitie; buitenlandse veiligheid; onderzoek
en onderwijs). Daarnaast zal tijdens de Top gesproken worden over de
aanstaande toetreding van Rusland tot de WTO en over actuele
internationaal-politieke onderwerpen zoals Kosovo, Iran, Afghanistan
en het Midden-Oosten.
Nederland hecht belang aan een goed verloop van de EU-Rusland Top,
mede gezien het toegenomen economische en politieke gewicht van
Rusland in de internationale gemeenschap. Tegelijkertijd blijven voor
Nederland met name mensenrechten en persvrijheid belangrijke punten in
de relaties met Rusland. Nederland is daarom voorstander van een
constructief-kritisch engagement met Rusland.
Libië
De Raad zal op verzoek van België spreken over de toekomstige relatie
van de EU met Libië na beëindiging van de detentie van de Bulgaarse
verpleegsters en de Palestijnse co-assistent. De EU wil de
betrekkingen met Libië aanhalen nu de verhoudingen verder zijn
genormaliseerd. Op termijn zal de EU bezien in hoeverre de
betrekkingen met Libië kunnen worden ingekaderd in het
Barcelona-proces en het Europese Nabuurschapsbeleid.
MOVP (Midden-Oosten Vredes Proces)
De Raad zal spreken over de recente ontwikkelingen in het
Midden-Oosten, zowel over de relatie Israël - Palestijnse Gebieden,
als over de politieke toestand in Libanon.
De relatie tussen Israël en de Palestijnse autoriteit staat in het
teken van de voorbereidingen van de aanstaande internationale
bijeenkomst over het M idden-Oosten die de VS in november willen
organiseren (waarschijnlijk in Annapolis) in aanwezigheid van onder
meer het Kwartet. Daarnaast worden de verhoudingen gedomineerd door de
aanhoudende spanning tussen enerzijds Israël en de Hamas-beweging in
Gaza, anderzijds tussen Palestijnen onderling (Hamas in Gaza versus de
Palestijnse Autoriteit op de Westelijke Jordaanoever).
Ook de politieke situatie in Libanon blijft onverminderd gespannen.
Saoedische en Franse bemiddeling heeft vooralsnog niet geleid tot een
doorbraak in de politieke impasse. De verkiezing van een nieuwe
President is uitgesteld en daarmee is het gewenste herstel van de
bestuurlijke eenheid van het land nog steeds onzeker.
Nederland is voorzichtig optimistisch over de voortgang van de
besprekingen tussen premier Olmert en president Abbas, en steunt de
actieve rol van de EU als lid van het Kwartet bij de voorbereidingen
van de november-bijeenkomst. Het is van belang al te hoge
verwachtingen te temperen. Tegelijkertijd dringt Nederland aan op
verbetering van de humanitaire situatie in Gaza. Daarnaast is ook
aandacht gewenst voor de stabilisering van de politieke en
veiligheidssituatie in Libanon.
Iran
De Raad zal de laatste stand van zaken ten aanzien van het Iraanse
nucleaire dossier bespreken. Op 28 september jl. gaven de ministers
van Buitenlandse Zaken van de permanente leden van de Veiligheidsraad
en Duitsland een gezamenlijke verklaring uit. Zij stelden hierin
overeengekomen te zijn de tekst voor een derde sanctieresolutie van de
Veiligheidsraad af te ronden en die in stemming te brengen ténzij
rapportages van HV Solana en DG IAEA El Baradei van november a.s. een
positief resultaat laten zien. Op 3 oktober jl. stuurde de Franse
minister Kouchner zijn EU-collega's een brief waarin hij ertoe oproept
om - parallel aan de lopende onderhandelingen in de Veiligheidsraad -
alvast de mogelijkheden voor voor nieuwe maatregelen in EU-verband na
te gaan.
Minister Kouchner stelt daarbij met name te denken aan mogelijke
maatregelen op economisch en financieel terrein. Minister Kouchner
argumenteert dat het van het grootste belang is dat de EU thans zijn
vastbeslotenheid toont en een voorbeeld stelt door het initiatief voor
krachtige maatregelen te nemen om de druk op Iran op te voeren.
De Nederlandse inzet is erop gericht om langs diplomatieke weg te
bevorderen dat Iran de VN-Veiligheidsraadsresoluties alsnog onverkort
en onverwijld uitvoert. Indien Iran in gebreke blijft, heeft Nederland
een voorkeur voor verdergaande sancties in VN-verband. Indien dat niet
kan, moet de Europese Unie kijken naar mogelijkheden om sancties aan
te scherpen, samen met de Verenigde Staten en andere gelijkgestemde
landen als Japan en Australië.
Conform het verzoek van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken zal
de Tweede Kamer voorafgaand aan het Algemeen Overleg Midden-Oosten een
separate brief ontvangen over de actuele ontwikkelingen ten aanzien
van Iran.
Irak
De Raad zal mogelijk tevens spreken over Irak. Het Voorzitterschap kan
daarbij verslag doen van de ontmoeting op hoog niveau die op 22
september jl. en marge van de AVVN plaatsvond. Aan de bijeenkomst
namen onder meer de buurlanden van Irak, de permanente leden van
Veiligheidsraad en de leden van de G-8 deel. De EU werd
vertegenwoordigd door het Portugese voorzitterschap, de Commissie en
SG/HV Solana. Er werd onder andere gesproken over de versterking van
de rol van de VN in Irak, de wijze waarop de internationale
gemeenschap de Iraakse regering kan ondersteunen en over de
problematiek van Iraakse vluchtelingen en intern ontheemden. Begin
november zal in Istanboel een `uitgebreide' buurlandenconferentie
plaatsvinden, waaraan min of meer dezelfde landen en organisaties
zullen deelnemen.
Nederland hecht grote waarde aan de inspanningen van de VN bij de
advisering en ondersteuning van de Iraakse regering. Dit betreft
terreinen als de politieke dialoog, humanitaire hulpverlening, het
bevorderen van mensenrechten en het versterken van de rechtstaat.
Nederland hoopt dat het recentelijk hernieuwde mandaat van de
VN-missie in Bagdad er toe zal leiden dat de VN deze rol kan
versterken ter bevordering van het politieke proces en nationale
verzoening.
Tsjaad/CAR
De Raad zal algehele situatie in Tsjaad en de Centraal-Afrikaanse
Republiek (CAR) bespreken, mede in het licht van de ontwikkelingen in
het naburige Darfur. In dit kader zal de Raad tevens spreken over de
voorgenomen militaire EVDB-operatie in Tsjaad/CAR voor de duur van één
jaar.
De beoogde EVDB-operatie, die gestoeld is op VNVR-resolutie 1778 van
25 september jl. heeft als doel om gedurende één jaar bij te dragen
aan: (i) de bescherming van burgers in onveiligheid (met name
vluchtelingen en ontheemden), humanitaire organisaties en VN-personeel
en (ii) de stabiliteit in de aan Darfur grenzende delen van Tsjaad en
de CAR. Deze missie zal nauw samenwerken met de tegelijkertijd op te
starten civiele VN-politiemissie MINURCAT in dit gebied en steeds
contact onderhouden met lokale autoriteiten. Nederland is voorstander
van deze missie, die een belangrijke bijdrage zal moeten vormen aan de
noodzakelijke regionale aanpak van het conflict in Darfur en
aangrenzende gebieden.
Birma/Myanmar
De Raad zal spreken over de recente ontwikkelingen in Birma en zal een
besluit nemen over aanscherping van Europese sancties inzake Birma.
Nederland heeft zich in EU-overleg, mede in lijn met de wensen van uw
Kamer, zeer nadrukkelijk ingezet voor een snelle implementatie van
aanvullende (sanctie-) maatregelen tegen Birma, nu het er naar uitziet
dat sanctiemaatregelen in VN-kader op korte termijn geen optie vormen,
zoals een VN-wapenembargo. Zoals tevens gemeld in de brief aan uw
Kamer op 4 oktober jl, heeft Nederland tijdens diverse bijeenkomsten
in EU-verband ingezet op zowel een uitbreiding van het bestaande
pakket aan sancties (visumlijst/bevriezing van tegoeden/
investeringsmaatregelen) als instelling van aanvullende sancties op
onder andere handels-economisch terrein. Hierbij is het Nederlandse
uitgangspunt dat sancties gericht moeten zijn tegen het militaire
regime en bevolking zo veel mogelijk moeten ontzien.
Verslechtering van de situatie in Zimbabwe
De Raad zal de verslechtering van de politieke en economische situatie
in Zimbabwe bespreken. Het Verenigd Koninkrijk zal mogelijk
voorstellen één van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken aan
te wijzen als speciaal gezant voor Zimbabwe. Hoewel Nederland het idee
van een dergelijke speciaal gezant graag wil overwegen, moet daarbij
een aantal punten zorgvuldig worden afgewogen. Met name politiek is er
een groot afbreukrisico, omdat de gezant zeer waarschijnlijk niet door
de Zimbabwaanse autoriteiten zal worden ontvangen (zelfs een gezant
van de Afrikaanse Unie is al eens de toegang geweigerd) en er niet in
zal slagen om vó ór de RAZEB van 19 november met een oplossing te
komen voor het probleem van de mogelijke aanwezigheid van president
Mugabe op de EU-Afrika top.
IGC
En marge van de RAZEB van 15-16 oktober zal de Intergouvernementele
Conferentie voor het eerst op het niveau van de ministers bijeen
komen. Een concept tekst van het Hervormingsverdrag zal voorliggen,
zoals opgesteld door de op 23 juli jl. aangevangen
Intergouvernementele Conferentie (IGC) op het niveau van de Juridische
Experts. Het voorzitterschap wil politieke overeenstemming bereiken
over het Hervormingsverdrag op de informele Europese Raad van 18-19
oktober. Doel van het nieuwe Hervormingsverdrag is het verbeteren van
de effectiviteit en de democratische legitimiteit van de uitgebreide
Unie en de samenhang van haar externe optreden. Het kabinet ziet het
als primaire inzet dat overeenstemming wordt bereikt over het
Hervormingsverdrag op de informele Europese Raad, in overeenstemming
met het gedetailleerde IGC-mandaat zoals vastgesteld tijdens de
Europese Raad van juni 2007.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken