Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van dinsdag 9 oktober 2007

Consolidatie oorlogsmonumenten langs Frontzate gaat van start

De provincie West-Vlaanderen start op 15 oktober met de consolidatie van oorlogsrestanten langs de Frontzate in Nieuwpoort. Het gaat om bakstenen en betonnen restanten van schuilplaatsen en bunkers uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog die dringend aan onderhoud toe zijn. De werkzaamheden moeten verder verval verhinderen en de monumenten toegankelijk maken voor rondleidingen.

In de Eerste Wereldoorlog, toen de IJzervlakte onder water werd gezet, was de spoorwegberm de grens van het ondergelopen gebied. Het Belgische leger trok zich achter de spoorlijn terug en trok er een doorlopende linie van schuilplaatsen en bunkers op. Het merendeel van die schuilplaatsen is opgebouwd uit baksteen en grotendeels ingegraven in de spoorwegberm. Sommige werden in de loop van de Eerste Wereldoorlog vervangen door betonnen bunkers. Het beton werd vaak aangebracht onder vijandelijk vuur, wat de kwaliteit van de bouwwerken niet ten goede kwam. In de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers enkele mitrailleursposten langs de spoorwegbedding.

Vandaag zijn vandalisme, insijpelend regenwater en vorstschade de voornaamste oorzaken van verval. Bunkers, mitrailleurposten, schuilplaatsen en het oude stationsgebouw van Ramskapelle krijgen nu een behandeling om dat verval tegen te gaan. Ook de als monument beschermde bunker Groigne in de kom van Lampernisse (Oudekapelle, Diksmuide) krijgt een opknapbeurt.

Het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) maakte eerst een doorgedreven inventarisatie van de oorlogsrelicten. Op basis daarvan werkte het een consolidatievoorstel uit. Het VIOE stelde ook een 'evocatie' voor: enkele bakstenen schuilplaatsen aan de Proostdijk worden gereconstrueerd zodat de bezoeker zich een beeld kan vormen van hoe de linie er in de Groote Oorlog uitzag.

De werkzaamheden sluiten aan bij het landinrichtingsproject 'De Westhoek' van de Vlaamse Landmaatschappij. Ze worden gefinancierd met middelen van de Vlaamse overheid en het provinciebestuur West-Vlaanderen. De provincie West-Vlaanderen is bouwheer.

Aannemer Janssens uit Lokeren start de werkzaamheden aan de oorlogsrestanten langs de spoorwegbedding op 15 oktober 2007. De uitvoeringstermijn bedraagt 80 werkdagen.

Op 5 november start aannemer nv Woudenberg uit Brugge de herstelwerkzaamheden aan de bunker in de Groigne, die 40 dagen zullen duren.


---