Gemeente Aalten
15-10-2007
Horecaconvenant gemeente Aalten
Oproep om praktijkervaringen kenbaar te maken
Inspraakmogelijkheid Horecaconvenant gemeente Aalten
Op 10 april 2007 is het eerste horecaconvenant van de gemeente Aalten
ondertekend door vertegenwoordigers van de plaatselijke horeca, de
politie, het openbaar ministerie en de gemeente. Afgesproken werd, dat
met het horecaconvenant eerst gedurende een half jaar zou worden
"proefgedraaid". Na afloop van de proefperiode zou het horecaconvenant
op basis van de opgedane ervaringen worden geëvalueerd, waarna het
horecaconvenant, al dan niet in gewijzigde vorm, definitief wordt
vastgesteld.
In het horecaconvenant worden afspraken gemaakt tussen de plaatselijk
horeca, de politie, het openbaar ministerie en de gemeente die er op
zijn gericht het uitgaansklimaat in de gemeente Aalten plezieriger en
vooral veiliger te maken. Zo worden er afspraken gemaakt over
alcoholmatiging, toezicht, toelatingsbeleid, drugs en wapens.
Belangrijk onderdeel van het horecaconvenant is, dat alle
horecaondernemers die het horecaconvenant hebben ondertekend voor de
nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag in
aanmerking komen voor een ontheffing van het reguliere
sluitingstijdstip van 02.00 uur. Voor hen geldt een toelatingstijdstip
van 02.00 uur. Dit betekent dat de horecaondernemers na 02.00 uur geen
nieuwe bezoekers meer mogen binnenlaten in het horecabedrijf. Op die
manier wordt horecatoerisme en mogelijke overlast die daar mee gepaard
gaat, beperkt. Bovendien is het voor de politie gemakkelijker om
toezicht te houden als een uniform toelatingstijdstip geldt in de hele
Achterhoek. Om uiterlijk 04.00 uur moeten alle bezoekers de
horecagelegenheid verlaten hebben. Voor de Achterhoek Arena te
Dinxperlo geldt, gezien zijn bijzondere aard en locatie, een van
ontheffing van het sluitingsuur tot 05.00 uur. Voordeel is dat de
cafébezoekers niet meer allemaal tegelijk op straat belanden, maar
meer verspreid over de avond en nacht huiswaarts keren waardoor er
minder onrust is op straat.
Op hun verzoek hebben tien horecaondernemers in de gemeente Aalten
gedurende de proefperiode een ontheffing van het sluitingsuur
ontvangen.
Op 10 oktober jl. was de proefperiode afgelopen. De ervaringen die het
afgelopen halfjaar met het horecaconvenant zijn opgedaan zullen op
korte termijn door de professioneel betrokken partijen (de
plaatselijke horeca, de politie en het openbaar ministerie en de
gemeente) worden geëvalueerd. In verband daarmee zijn zeker ook de
ervaringen van de inwoners van Aalten met de werking van het
horecaconvenant van belang. U wordt dan ook gedurende een periode van
vier weken na datum van deze publicatie in de gelegenheid gesteld uw
inspraakreactie met betrekking tot het horecaconvenant en uw
praktijkervaringen kenbaar te maken.
Het horecaconvenant ligt ter inzage bij de afdeling Bestuur op de
locatie Markt 7 te Aalten. Uw eventuele inspraakreactie kunt u richten
aan de burgemeester van Aalten, Postbus 119, 7120 AC Aalten.