Gemeente Aalten


15-10-2007
Horecaconvenant gemeente Aalten
Oproep om praktijkervaringen kenbaar te maken

Inspraakmogelijkheid Horecaconvenant gemeente Aalten

Op 10 april 2007 is het eerste horecaconvenant van de gemeente Aalten ondertekend door vertegenwoordigers van de plaatselijke horeca, de politie, het openbaar ministerie en de gemeente. Afgesproken werd, dat met het horecaconvenant eerst gedurende een half jaar zou worden "proefgedraaid". Na afloop van de proefperiode zou het horecaconvenant op basis van de opgedane ervaringen worden geëvalueerd, waarna het horecaconvenant, al dan niet in gewijzigde vorm, definitief wordt vastgesteld.

In het horecaconvenant worden afspraken gemaakt tussen de plaatselijk horeca, de politie, het openbaar ministerie en de gemeente die er op zijn gericht het uitgaansklimaat in de gemeente Aalten plezieriger en vooral veiliger te maken. Zo worden er afspraken gemaakt over alcoholmatiging, toezicht, toelatingsbeleid, drugs en wapens.

Belangrijk onderdeel van het horecaconvenant is, dat alle horecaondernemers die het horecaconvenant hebben ondertekend voor de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag in aanmerking komen voor een ontheffing van het reguliere sluitingstijdstip van 02.00 uur. Voor hen geldt een toelatingstijdstip van 02.00 uur. Dit betekent dat de horecaondernemers na 02.00 uur geen nieuwe bezoekers meer mogen binnenlaten in het horecabedrijf. Op die manier wordt horecatoerisme en mogelijke overlast die daar mee gepaard gaat, beperkt. Bovendien is het voor de politie gemakkelijker om toezicht te houden als een uniform toelatingstijdstip geldt in de hele Achterhoek. Om uiterlijk 04.00 uur moeten alle bezoekers de horecagelegenheid verlaten hebben. Voor de Achterhoek Arena te Dinxperlo geldt, gezien zijn bijzondere aard en locatie, een van ontheffing van het sluitingsuur tot 05.00 uur. Voordeel is dat de cafébezoekers niet meer allemaal tegelijk op straat belanden, maar meer verspreid over de avond en nacht huiswaarts keren waardoor er minder onrust is op straat.

Op hun verzoek hebben tien horecaondernemers in de gemeente Aalten gedurende de proefperiode een ontheffing van het sluitingsuur ontvangen.

Op 10 oktober jl. was de proefperiode afgelopen. De ervaringen die het afgelopen halfjaar met het horecaconvenant zijn opgedaan zullen op korte termijn door de professioneel betrokken partijen (de plaatselijke horeca, de politie en het openbaar ministerie en de gemeente) worden geëvalueerd. In verband daarmee zijn zeker ook de ervaringen van de inwoners van Aalten met de werking van het horecaconvenant van belang. U wordt dan ook gedurende een periode van vier weken na datum van deze publicatie in de gelegenheid gesteld uw inspraakreactie met betrekking tot het horecaconvenant en uw praktijkervaringen kenbaar te maken.

Het horecaconvenant ligt ter inzage bij de afdeling Bestuur op de locatie Markt 7 te Aalten. Uw eventuele inspraakreactie kunt u richten aan de burgemeester van Aalten, Postbus 119, 7120 AC Aalten.