Gepubliceerd op 12 oktober 2007
Fellowship voor merken en communicatie aan de UvA
Gepubliceerd op 12 oktober 2007
De afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam
(UvA) en de Stichting Giep Franzen Fellowship hebben het Giep Franzen
Fellowship ingesteld. Hiermee willen zij stimuleren dat het
wetenschappelijke werk wordt voortgezet dat Giep Franzen heeft
verricht als bijzonder hoogleraar Commerciële communicatie aan de UvA.
Als Giep Franzen fellow wordt telkens voor een bepaalde tijd een
(internationale) wetenschapper op het terrein van merken en
communicatie benoemd tot gasthoogleraar bij de afdeling
Communicatiewetenschap van de UvA. De gasthoogleraar houdt zich bezig
met onderzoek, onderwijs en lezingen. In het onderzoek wordt
samengewerkt met wetenschappers van het programma Persuasive
Communication van de Amsterdam School of Communications Research
(ASCoR) van de UvA. In het onderwijs staan recente wetenschappelijke
inzichten in het vakgebied centraal. Ontmoetingen met en lezingen voor
mensen uit de reclamewereld kunnen daarnaast bijdragen aan de
kennisuitwisseling tussen wetenschap en praktijk. Een samenwerking met
de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie
(SWOCC) ligt hierbij voor de hand.
De eerste Giep Franzen fellow is prof. dr. Patrick de Pelsmacker,
hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. De Pelsmacker is
een internationaal erkende expert op het terrein van consumentengedrag
en commerciële communicatie. Hij heeft zich in zijn onderzoek met
uiteenlopende onderwerpen beziggehouden, waaronder merkstrategieën,
mediastrategieën, eye tracking en reclame-effecten van interactieve
digitale televisie.
Giep Franzen
De Stichting Giep Franzen Fellowship is opgericht om de invloed van
Giep Franzen als ondernemer, inspirator en wetenschapper in de
commerciële communicatie te onderstrepen. Zijn niet aflatende
inspanning om de praktijk met de theorie te verbinden is een
inspiratie voor veel mensen uit het vak. De stichting wil met het
fellowship blijvend aandacht vragen voor het belang van
wetenschappelijk onderbouwd merkenbeleid.
Giep Franzen is de oprichter van reclamebureau FHV, later FHV/BBDO.
Tijdens zijn praktijkjaren besteedde Franzen al veel aandacht aan de
wetenschappelijke basis van het vak. Hij richtte onder andere een
internationale academie op voor mensen uit de praktijk en publiceerde
een serie van acht monografieën over `het merk'. In 2000 werd hij door
zijn vakgenoten gekozen tot `reclameman van de eeuw'. Van 1993 tot
2002 was Franzen bijzonder hoogleraar Commerciële communicatie aan de
UvA. De leerstoel werd ingesteld vanwege het Genootschap voor Reclame.
Franzen is tevens oprichter van SWOCC.
Verwijzingen
Internetpagina afdeling Communicatiewetenschap
Internetpagina ASCoR
Internetpagina SWOCC
Bron: UvA Persvoorlichting
Universiteit van Amsterdam