Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 12 oktober 2007

Fellowship voor merken en communicatie aan de UvA

Gepubliceerd op 12 oktober 2007

De afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Stichting Giep Franzen Fellowship hebben het Giep Franzen Fellowship ingesteld. Hiermee willen zij stimuleren dat het wetenschappelijke werk wordt voortgezet dat Giep Franzen heeft verricht als bijzonder hoogleraar Commerciële communicatie aan de UvA.

Als Giep Franzen fellow wordt telkens voor een bepaalde tijd een (internationale) wetenschapper op het terrein van merken en communicatie benoemd tot gasthoogleraar bij de afdeling Communicatiewetenschap van de UvA. De gasthoogleraar houdt zich bezig met onderzoek, onderwijs en lezingen. In het onderzoek wordt samengewerkt met wetenschappers van het programma Persuasive Communication van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de UvA. In het onderwijs staan recente wetenschappelijke inzichten in het vakgebied centraal. Ontmoetingen met en lezingen voor mensen uit de reclamewereld kunnen daarnaast bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen wetenschap en praktijk. Een samenwerking met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) ligt hierbij voor de hand.

De eerste Giep Franzen fellow is prof. dr. Patrick de Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. De Pelsmacker is een internationaal erkende expert op het terrein van consumentengedrag en commerciële communicatie. Hij heeft zich in zijn onderzoek met uiteenlopende onderwerpen beziggehouden, waaronder merkstrategieën, mediastrategieën, eye tracking en reclame-effecten van interactieve digitale televisie.

Giep Franzen

De Stichting Giep Franzen Fellowship is opgericht om de invloed van Giep Franzen als ondernemer, inspirator en wetenschapper in de commerciële communicatie te onderstrepen. Zijn niet aflatende inspanning om de praktijk met de theorie te verbinden is een inspiratie voor veel mensen uit het vak. De stichting wil met het fellowship blijvend aandacht vragen voor het belang van wetenschappelijk onderbouwd merkenbeleid.

Giep Franzen is de oprichter van reclamebureau FHV, later FHV/BBDO. Tijdens zijn praktijkjaren besteedde Franzen al veel aandacht aan de wetenschappelijke basis van het vak. Hij richtte onder andere een internationale academie op voor mensen uit de praktijk en publiceerde een serie van acht monografieën over `het merk'. In 2000 werd hij door zijn vakgenoten gekozen tot `reclameman van de eeuw'. Van 1993 tot 2002 was Franzen bijzonder hoogleraar Commerciële communicatie aan de UvA. De leerstoel werd ingesteld vanwege het Genootschap voor Reclame. Franzen is tevens oprichter van SWOCC.

Verwijzingen

Internetpagina afdeling Communicatiewetenschap
Internetpagina ASCoR
Internetpagina SWOCC
Bron: UvA Persvoorlichting