SGP


15 - 10 - 07 | Begroting LNV 2008 - Natuur

SGP

Begroting LNV 2008 - Natuur 15 oktober 2007
Wetgevingsoverleg ir B.J. van der Vlies

Agrarisch natuurbeheer
De SGP-fractie is altijd een groot voorstander van agrarisch natuurbeheer geweest. De minister ziet ook een belangrijke rol weggelegd voor agrarisch natuurbeheer in het realiseren van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Het MNP heeft echter aangegeven dat de ecologische effectiviteit van agrarisch natuurbeheer nog onder de maat is. Zwaardere beheerspakketten, heldere ruimtelijke sturing en meer continuïteit zouden hier uitkomst kunnen bieden. Om dit te bereiken, vraagt de SGP-fractie aandacht voor het volgende: Agrarische natuurbeheerders klagen over de uitvoering van het Programma Beheer: structurele betalingsachterstanden, zware controledruk, kleine afwijkingen en onzorgvuldigheden worden hard aangepakt. Hierover is in juni een petitie ingediend. Kan de minister ervoor zorgen dat deze knelpunten versneld aangepakt worden? Alleen dan is de weg open voor verdere verbeteringen.

Soortenbescherming
De minister wil met haar voorgestelde beleid de biodiversiteit beschermen. Dat is positief. Realisatie en beheer van de EHS zal hier zeker aan bijdragen. Buiten de EHS zal er echter ook werk verricht moeten worden. De minister zet onder andere in op de leefgebiedenbenadering. Hiervoor is eenmalig 5 miljoen euro vrijgemaakt.
De minister wil ook doorgaan met weidevogelbeheer, via het zogenaamde Weidevogelverbond. Voortgang van de activiteiten van het Weidevogelverbond is belangrijk, omdat het MNP in de Natuurbalans 2007 heeft aangegeven dat de kwaliteit van weidevogelgebieden nog steeds achteruit gaat. In 2007 heeft de minister 4 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor weidevogelbeheer. Deze extra inzet lijkt eenmalig. In de begroting voor 2008 is geen extra geld opzij gezet voor weidevogelbeheer. Is de minister bereid de extra inzet te continueren of kan zij garanderen dat de provincies zorgen voor extra geld ten behoeve van de activiteiten van het Weidevogelverbond? Is er binnen de extra middelen voor de leefgebiedenbenadering ook geld beschikbaar voor weidevogelbeheer?

Natura 2000
In 2008 gaat de minister door met het aanwijzen van Natura 2000 â gebieden en het opstellen van beheerplannen voor deze gebieden. Hierbij wordt rekening gehouden met de principes âhaalbaar en betaalbaarâ. Het is belangrijk dat doelen realistisch zijn en dat er draagvlak is voor de beheersmaatregelen. De SGP-fractie wil hier ook het belang van duidelijkheid onderstrepen. Wanneer kan de minister juridische duidelijkheid scheppen over bestaande bedrijvigheid in en om Natura 2000 â gebieden? Hoe eerder, hoe beter. Wanneer kan de minister duidelijkheid scheppen over de vergunningaanvraag voor activiteiten in aangewezen Natura 2000 â gebieden? De set begrippen uit de Natuurbeschermingswet en Vogel- en Habitatrichtlijnen schept nog geen duidelijkheid. Hoe bepaalt een begrip als âsignificante negatieve effectenâ voor welke activiteiten geen vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet nodig is? Graag een reactie. De SGP-fractie wil ook aandacht voor de betrokkenheid van belanghebbenden bij de totstandkoming van de beheerplannen. Een actieve rol voor agrariërs en particuliere natuurbeheerders in het opstellen van de beheerplannen vergroot de gebiedsspecifieke kennis en het draagvlak. Hiervoor moeten deze belanghebbenden voldoende achtergrondkennis over Natura 2000 hebben. De minister heeft een Natuurloket ingesteld. Dit loket staat echter alleen open voor overheden en niet voor particulieren. Voor de deelnemers in beheerplannen zou er ook een helpdesk moeten komen. LTO Nederland heeft hiertoe een voorstel ingediend bij het ministerie. Zou een mogelijke helpdesk gekoppeld kunnen worden aan het Natuurloket, zodat het wiel van de informatievoorziening niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden? Graag een reactie van de minister op het voorstel.

Bescherming natuurgebieden
Algemene Rekenkamer geeft aan dat ministers van LNV en VROM te weinig richting en ondersteuning geven aan decentrale overheden als het gaat om de uitwerking van rijksbeleid. De reactie van ministers heeft twee spitsen: âSpelregels EHSâ en ondersteuning door Steunpunt Natura 2000, Gegevensautoriteit Natuur en Kennissteunpunt Vogel- en Habitatrichtlijn. De SGP-fractie vraagt nog aandacht voor het volgende punt:
De verschillende gebiedskaarten zijn niet goed op elkaar afgestemd. De kaarten in de Nota Ruimte, provinciale streekplannen, gemeentelijke bestemmingsplannen en de provinciale beheer- en natuurgebiedsplannen worden op verschillende niveauâs en in verschillende schalen opgesteld. Het door de Algemene Rekenkamer gesignaleerde gebrek aan afstemming schept onduidelijkheid. Komt de afstemming van gebiedskaarten in de âspelregels EHSâ al aan de orde of kan de minister hierin nog een slag maken?

Regelgeving
De minister geeft in de begroting aan dat ze door zal gaan met het verminderen van de regeldruk en de administratieve lasten. Dat is belangrijk. In de praktijk wordt er echter nog weinig van gemerkt. Een kanttekening met betrekken tot natuur en regelgeving: De Flora- en Faunawet, Natuurbeschermingswet en Boswet zijn complex. Vooral voor betrokken instanties, boeren en tuinders, die niet weten waar ze het zoeken moeten. De regelgeving met betrekking tot vergunningen en rapportering is te complex. De evaluatie van deze natuurwetgeving die over enkele maanden afgerond zal worden is daarom belangrijk. Kan de minister aangeven wat de speerpunten van de evaluatie zijn? Het is niet de vraag of herijking van de wetten nodig is, zoals de minister in de begroting suggereert. Het gaat om concrete voorstellen voor vereenvoudiging en beperking van de regelgeving. Kunnen wij deze concrete voorstellen tegemoet zien?

Natuur- en Milieueducatie (NME)
Het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) stelt dat natuur- en milieueducatie werkt. Het zorgt via basisscholen en bezoekerscentra voor een positievere houding ten opzichte van het milieu. De SGP-fractie is hier blij mee. De NME-centra spelen een belangrijke rol. Het MNP is echter bang dat de financiering van deze centra door onder andere gemeenten onder druk komt te staan door bezuinigingen bij gemeenten.
De minister geeft in haar reactie op de Natuurbalans 2007 aan dat ze bezig is met een nieuwe inzet voor het NME-beleid. Wat is de kern van de nieuwe inzet? Welke mogelijkheden heeft de minister om de financiering van NME-centra te garanderen en het aantal centra te vergroten?
Ziet de minister ook een rol weggelegd voor multifunctionele landbouwers in natuur en milieueducatie? De op te richten Taskforce multifunctionele landbouw zou hier een sturende taak kunnen vervullen.

De minister geeft in haar brief over de âLNV-aanpak jeugdâ aan dat ze ongeveer 2 miljoen euro wil investeren in het programma Groene Kennis voor Burgers en in netwerken voor verspreiding van kennis over natuur, voedsel en gezondheid. De minister wil ook extra middelen uittrekken voor uitbreiding van de Smaaklessen. De investeringen worden zo versnipperd. Zou de rol van NME-centra niet uitgebouwd kunnen worden, zodat zij de spil in het educatie-web worden en een regierol gaan vervullen?

Begroting LNV 2008 - Natuur