Gemeente Oldenzaal


College bezoekt Twents Carmel College

gepubliceerd op : 15-10-2007

Het college van burgemeester en wethouders bracht op vrijdag 12 oktober een bezoek aan twee van de in totaal vier locaties van het Twents Carmel College in Oldenzaal. Het was het vijfde bezoek in een reeks van bezoeken aan bedrijven, organisaties en instellingen die een band met Oldenzaal hebben.

Op deze wijze wil het college de banden aanhalen en informeren over actuele ontwikkelingen op verschillende maatschappelijke terreinen.

Het college werd met een aantal ambtenaren om 10.00 uur ontvangen op het praktijkonderwijs aan de Leliestraat. De heer Claessen, rector van het Twents Carmel College, gaf vervolgens een algemene presentatie over het Twents Carmel College in Oldenzaal, Dinkelland en Losser. Het zogenoemde `externe leren' (leren en stage lopen buiten school) kwam hierbij nadrukkelijk aan de orde. In de toekomst gaat dat ook voor de Havo en het VWO gelden.

Ook werd ingegaan op de plaatsingsregeling. Dat houdt in dat één school voor het voortgezet onderwijs wordt gekoppeld aan een beperkt aantal scholen voor het basisonderwijs, zodat de overdracht van leerlingen vanuit het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs zo goed mogelijk geregeld is. De heer Spit, adjunct-directeur van het praktijkonderwijs, vertelde uitvoerig over deze vorm van onderwijs, die in 1985 met de komst van `De Eik' in Oldenzaal is gestart. Het stagetraject in het derde leerjaar is heel belangrijk bij het praktijkonderwijs. De leerling en de praktijk staan voorop, niet de theorie. Na de presentatie volgde een rondleiding in het prach-tige, nieuwe gebouw.

Aansluitend werd de tweede locatie van het Twents Carmel College bezocht, aan de Potskampstraat. Daar gaan de leerlingen in het derde en vierde leerjaar van het VMBO naar toe. Leerlingen die aangewezen zijn op het Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO), kunnen daar ook al in het eerste en tweede leerjaar naar toe. Op deze locatie krijgen leerlingen zorg en onderwijs `op maat', in doorlopende leerlijnen. De heer Snijders, locatiedirecteur, verwoordde het uitstekend: "Het gaat om de talenten in hoofden, harten en handen". Vervolgens werd hier eveneens een aantal afdelingen bezocht, waarbij opviel dat de leerlingen zich druk bezighouden met zaken zoals het opzetten van een bedrijfje, het inrichten van etalages en het verwennen van bijvoorbeeld bewoners van verzorgingshuizen met een gezichtsbehandeling.

Het college complimenteerde de docenten met het feit dat zij zoveel enthousiasme uitstraalden. Dit had eveneens een duidelijke, positieve invloed op de goede sfeer waarin het werkbezoek verliep.