Vereniging van Effectenbezitters


Effect 21: Interview Jan Maarten Slagter

Het magazine Effect van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) heeft vernieuwde koerspagina's met veel meer kerngegevens dan voorheen van de in Amsterdam genoteerde hoofdfondsen. Daarnaast start in dit nummer een nieuwe China-rubriek, waarin Bert van Dijk, freelance correspondent in Shanghai, verslag doet over de Chinese beurs. Hiermee is de metamorfose van Effect, die begon bij nummer 18, vrijwel afgerond. Effect is dikker, scherper, actueler en beter dan ooit!

In Effect 21 komen de volgende onderwerpen aan bod:

VEB: meer aandacht voor fondsen en financiële producten Effect had een interview met de nieuwe directeur van de VEB, Jan Maarten Slagter. Hij was advocaat en journalist, heeft weinig ervaring met beleggen ('Ik zit vooral in beleggingsfondsen') maar acht zich wel geknipt voor zijn nieuwe baan: 'In deze functie komt wel alles samen wat ik de afgelopen jaren heb gedaan.' En over de kritiek op de VEB rond de ABN Amro-zaak: 'je kunt een aandeelhouder niet verwijten dat hij rendement wil. Hij heeft geïnvesteerd, risico gelopen en hij wil daarvoor vanzelfsprekend beloond worden.' 'Dat aandeelhouders voor het geld gaan is precies wat ze moeten doen: ze houden daarmee de bedrijfsleiding scherp, zorgen dat het bedrijf waarde blijft creëren en daarmee werkgelegenheid voor de werknemers en goede producten voor de klanten. Dat hoort er allemaal bij, met dat systeem is niets mis.' De VEB zal de komende jaren naar verhouding meer aandacht gaan schenken aan beleggingsfondsen en wil bijdragen aan de transparantie in de markt van belegginggerelateerde financiële producten zoals hypotheken, pensioenen, levensverzekeringen. 'iedereen is belegger, de VEB is er voor iedereen!'

Tele Atlas verdient een beter bod
Vorige week kondigde Nokia aan Navteq over te willen nemen en schoot de koers van Tele Atlas omhoog, ondanks het feit dat dit bedrijf al heeft ingestemd met een overname door TomTom. Nu is het de vraag of Tele Atlas zich niet veel te makkelijk laat overnemen. Het bod op concurrent Navteq is op basis van diverse financiële maatstaven namelijk veel hoger en diverse potentiële bieders zouden ook interesse hebben in Tele Atlas. Mede omdat de beurskoers inmiddels ruim boven het bod ligt, zal TomTom moeilijk onder een hoger bod uit kunnen komen. Is het niet gedwongen door een tegenbod, dan wel door ontevreden aandeelhouders.

Special Beleggingsfondsen
Met verschillende achtergrondartikelen bespreekt Effect een aantal categorieën beleggingsfondsen die momenteel bovengemiddeld in de belangstelling van beleggers staan. Internetfondsen, teakfondsen, planeetvriendelijke fondsen en individueel vastgoedfondsen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. Freddy van Mulligen van Morningstar gaat nader in op het soms onduidelijke en vaak dure prijskaartje dat aan beleggingsfondsen hangt.

Verder in Effect:

* Hoogervorst, aan het werk!: Jan Maarten Slagter over de rol die de AFM zou moeten spelen om fraudes zoals die rond Royal Dubai en Golden Sun Resorts in de toekomst te verhinderen.
* Kopen, kopen, niet kijken: nieuwe column van freelance journalist Bert van Dijk over de beurs in China, waar het aantal beleggers sterk groeit, aangetrokken door de almaar stijgende koersen.
* Tarwebubbel: in 1 jaar 2 keer zo duur: Financieel analist Koen Lauwers over de sterk gestegen tarweprijs en hoe beleggers daarop kunnen inspelen.
* Akzo's charmeoffensief: Akzo verhoogt zijn dividend en meldt dat het met ICI 2,5 miljard aan kostenvoordelen kan creëren. Mooie woorden, het is wachten op de daden.
* Franse slag om Hagemeyer: het bod van 4,25 euro van Sonepar op de aandelen Hagemeyer is minimaal een euro te laag, vindt de VEB.
* Aandelenmarkt als rustoord: column van Alex Otto over de relatie tussen de aandelenmarkt en de obligatiemarkt.
* Verenigde Staten ver van recessie: macro-economie door Cees Rijsdijk. Doordat het consumentenvertrouwen nog altijd relatief hoog is, blijft een recessie voorlopig uit.
* Turbo nabootsen met opties: derivatenrubriek van Kees van Lieshout.
* Danone: babyvoeding als gifpil: sectoranalyse van Jacques Potuijt over de voedingssector waarbij met name Danone, PepsiCo en Kraft de revue passeren.