Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Laren, oktober 2007
Singer Solo : Breitner en Israels
13 oktober 2007 t/m 24 maart 2008
Parallel aan Schilders van de Ziel. Symbolisme in Frankrijk toont Singer
in de reeks wisselpresentaties uit eigen collectie Singer Solo: Breitner &
Israels. Van beide Nederlandse impressionisten bezit Singer een
verrassende groep werken, waarvan de meeste lange tijd niet te zien
waren.
`Kunstbroeders'
Breitner en Israels speelden een belangrijke rol bij de
vernieuwingen van de beeldende kunst rond 1890 van de
groep De Tachtigers. Deze groep schrijvers en
kunstenaars brak rond 1880-1890 zowel inhoudelijk als
esthetisch met de academische traditie. Zij bepleitten
l`art pour l'art: kunst dient geen ander doel dan de
schoonheid van de kunst zelf.
George Breitner, De Dam
Anders dan de Franse symbolisten die een `gedroomde'
werkelijkheid schilderden, vormde de zichtbare werkelijkheid
de inspiratiebron voor de Tachtigers. In hun strikt individuele
weergave daarvan was wel veel ruimte voor de persoonlijke en
emotionele beleving van de kunstenaar, reden waarom ze
Hollandse impressionisten worden genoemd.
George Breitner werd in 1857 geboren in het gezin van een
Rotterdamse handelsagent in granen. Isaac Israels kwam acht
jaar later ter wereld als enige zoon van de Haagse School
schilder Jozef Israëls in het milieu van de gegoede burgerij en
kunstenaars. Hun levenspaden kruisten elkaar in Amsterdam
waar ze beiden in de kring van de Tachtigers verkeerden en een
atelier huurden in hetzelfde pand aan het Oosterpark 82. Dat Isaac Israels, Portet van een meisje
pand huisvestte verschillende kunstenaarsateliers en groeide uit
tot een ontmoetingsplek voor de Tachtigers waaronder ook de
dichters als Willem Kloos en de componist Alphons
Diepenbrock.
Stadsleven
Breitner en Israels bewonderden elkaars werk maar echte
vrienden zijn ze nooit geworden. Breitner was vooral
geïnspireerd door de beweging in het drukke Amsterdam: de
George Breitner, Zittend halfnaakt
bedrijvigheid van paardentrams, sleperskarren, dienstbodes.
Singer Laren persbericht Breitner en Israels oktober 2007
Bruine en grijze tinten met een enkel kleuraccent zijn typerend.
Israels koos meer voor de elegantie en frivoliteit in zijn figuren
en portretten die losjes en luchtig in heldere kleuren zijn
opgezet. Regelmatig was hij in Parijs waar hij caféscènes
schilderde en wandelaars uit het Bois de Boulogne.
voor informatie, interviews of beeldmateriaal kunt u contact opnemen
met
Lucas Bonekamp, publiciteit@singerlaren.nl,
035 - 539 39 50 Isaac Israels, Vrouw op Parijs balkon
Petra Verbrugge, communicatie@singerlaren.nl,
035 - 539 39 51
Singer Laren persbericht Breitner en Israels oktober 2007
---- --