Gezamenlijke Marokkaanse belangenverenigingen dienen gehoord te worden


Stop met samenscholingsverbod Kanaleneiland-Noord

UTRECHT, 20071015 -- De Marokkaanse Vereniging Voor Eenheid (MVVE) en de stichting Beheers Organisatie Etnische Groepen (Boeg) sturen deze week namens 10 organisaties en moskeeën een brandbrief aan het Utrechtse stadsbestuur, waarin zij waarschuwen voor het negatieve effect van het samenscholingsverbod. D66 is het eens met deze signalen en wenst, zoals twee weken geleden al aangekondigd, ook een stop op het samenscholingsverbod in Kanaleneiland-Noord. Volgens D66 is het tijd voor een ander beleid, namelijk snel, consequent en ingrijpend. Raadslid Gerda Oskam: "En nu wij begrijpen dat het samenscholingsverbod zomaar is ingesteld - zonder overleg met de Marokkaanse gemeenschap...

"Het samenscholingsverbod ineffectief, onzinnig en overbodig, dit hebben we al vastgesteld. Het werkt slechts stigmatiserend. Het aanpak moet snel, consequent en ingrijpend: snel ingrijpen bij strafbare feiten. Echt lik op stuk beleid. Maar vooral consequent en ingrijpend in preventief opzicht! Want daar schiet het beleid echt tekort. Het gaat constant om tijdelijke projecten, tijdelijke budgetten die niet goed werken. Want dat er veel moet gebeuren in Kanaleneiland-Noord en andere wijken, is duidelijk. Maar een samenscholingsverbod helpt daarbij niet. Vier jongens die eieren gooien naar iemand, wat écht is gebeurd, daar wordt niet tegen opgetreden omdat het niet strafbaar is, maar 5 jongens die een beetje met elkaar staan te praten - dat mag niet. Waar ben je dan mee bezig?"aldus Oskam.

Ook over hetgeen de Marokkaanse verenigingen opmerken over de mogelijke financiële gevolgen van het samenscholingsverbod heeft D66 twee weken geleden het college vragen gesteld. Oskam: "Eén van de grote problemen is de schuldenproblematiek in Kanaleneiland-Noord. Dat werd ook erkend door wethouder Spit. Ik vroeg haar destijds welk effect een boete van minimaal 200 euro bij overtreding van het samenscholingsverbod heeft op deze structurele problemen. Daar bleef zij het antwoord op schuldig, want het samenscholingsverbod `an sich' was het `pakkie an' van de burgemeester. Daarmee heeft ze in feite aangegeven dat zelfs in het college in deze kwestie langs elkaar wordt gewerkt. Dit moet echt anders! En snel."

Tekst Kanaleneiland-Noord

Uitgesproken door Gerda Oskam, D66 fractie

Raadsvergadering donderdag 4 oktober 2007



Voorzitter, sinds bij 1 van de vliegtuigen die gekaapt werden op 11 september 2001 ontdekt werd dat delen van wapens in de toiletten waren verborgen is er door de Amerikaanse autoriteiten verordonneerd dat op alle vluchten NAAR de Verenigde Staten voor de start moet worden omgeroepen dat passagiers niet mogen samenscholen bij de toiletten. Sindsdien staan passagiers in de rij voor het toilet in de gangpaden, in de keukens of bij de nooduitgangen. Eigenlijk overal elders in het vliegtuig richting de Verenigde Staten, behalve bij de toiletten. Formeel is dat minder bedreigend. Utrecht zou zich tot boven dit Bush-niveau moeten kunnen verheffen.



Voorzitter, ik moest hieraan denken toen ik als raadslid uit de krant vernam dat de burgemeester van Utrecht een samenscholingsverbod wilde instellen voor een deel van Kanaleneiland-Noord. En ook toen wethouder Bosch gisteren op de radio vertelde dat hij dit samenscholingsverbod een acute noodmaatregel noemde. Het samenscholingsverbod is wellicht met de beste bedoelingen bedacht, maar net als aan boord van vliegtuigen weten de mensen die in de praktijk dit moeten uitvoeren dat een dergelijk verbod onzinnig, niet effectief, overbodig en onpraktisch is en in het meest gunstige geval de problemen alleen maar verplaatst. Het zogenaamde waterbedeffect.



Voorzitter, de problemen in Kanaleneiland-Noord zijn niet nieuw. Al sinds de wijkenmonitor vanaf 2000, 7 jaar geleden, is het percentage mensen dat aangeeft zich onveilig te voelen in de buurt gestegen van 45% in 2000 naar 59,9% in 2006. Het percentage mensen dat jongerenoverlast ervaart in de buurt is gestegen in dezelfde periode van 29% naar 64,4% in 2006 met een tijdelijke terugval in 2004. Sinds 2006 zijn tot augustus 2007 deze cijfers nauwelijks veranderd. Het buurtoordeel over de netheid van de openbare ruimte is sinds 2000 gedaald van 5,6 naar 4,8. Van een nieuwe situatie is dan ook geen sprake. Wel van een situatie waaruit blijkt dat het tot dusver gevoerd beleid in Kanaleneiland-Noord heeft gefaald.



In het voorjaar heeft D66 daarom gepleit voor een andere aanpak van Kanaleneiland-Noord. Ons pleidooi werd toen nog door de burgemeester van tafel geveegd. Als onderdeel van een totaalpakket stelde wij het structureel volgen van de harde kern van jongeren door particuliere beveiligingsdiensten voor, die de criminele kern van zo?n 80 jongeren aan zou spreken op hun gedrag VOORDAT er sprake is van strafbare feiten. Dat gebeurt op een succesvolle manier in Amsterdam, maar ook in Hoog Catharijne is in goede samenwerking met particuliere beveiligers en de spoorwegpolitie de overlast en criminaliteit succesvol aangepakt.



Bij de onlangs gehouden stadsconferentie jongerenproblematiek bleek ons inziens de insteek van D66 door de mensen in de praktijk te worden bevestigd. Niet hard en sociaal, maar snel en ingrijpend om een professional bij de stadsconferentie te citeren. Geen nieuwe tijdelijke projectjes, maar structurele maatregelen op zowel preventief als repressief vlak onder regie van bijvoorbeeld het wijkbureau. Of een crisismanager met mandaat/bevoegdheden zoals de Wijkraad Zuidwest voorstelt. Zorgen dat je de structurele problemen in de opvoeding, bij gezinnen, bij verslaving, schulden of schoolverzuim oplost door de professionals tijd, ruimte en mankracht te geven om hun werk in goede samenwerking te kunnen doen. Dat is de preventieve kant. Aan de andere kant het verkeerde rolmodel voor jonge kinderen die op straat opgroeien, de mores van de straat als waarden en normen overnemen van de harde kern, te elimineren door juist een zero tolerance op meerdere aspecten van het gedrag van die harde kernjongeren, dan alleen op het aspect van strafbare feiten. Dat kan alleen door stewards zoals door de VVD werd voorgesteld of door particuliere beveiligers in te schakelen zoals succesvol al is gedaan in Hoog Catharijne en nu in Amsterdam. Of door het instellen van een Asterix-team zoals succesvol in Zuilen is gedaan.



De problematiek in Kanaleneiland-Noord wordt niet opgelost door een tijdelijk samenscholingsverbod van 6 maanden waarbij 10 agenten van elders worden ingezet. Alsof in de overige wijken in Utrecht geen problemen zijn en agenten daar ook niet heel hard nodig zijn. Het geeft de buurt en de bewoners wederom een slecht imago in de landelijke pers en het lost niets op. Voorzitter, wij vragen de burgemeester dringend om haar beleid bij te stellen zoals de mensen in de praktijk hebben aangegeven. En zoals D66 nu wederom voorstelt.



Maatregelen Kanaleneiland: niet ingrijpend genoeg!
vrijdag, 05 oktober 2007
D66 wil effectievere aanpak jongerenproblematiek in Utrecht
"Unaniem was de raad van mening dat de maatregelen van burgemeester Brouwer niet effectief, consequent en ingrijpend genoeg waren om de problematiek in Kanaleneiland-Noord te verhelpen. Een samenscholingsverbod is zeker niet de juiste manier, vindt D66. De jongerenproblematiek vergt een veel bredere, ingrijpendere en effectievere aanpak met een stringent lik op stuk beleid tegenover mensen die strafbare feiten plegen. Met een crisismanager die de bevoegdheid heeft alle instanties op een effectieve uitvoering aan te sturen, van hulpverlening tot woningcorporatie, van leerplichtambtenaar tot verslavingzorg, van politie tot schuldsaneerder. Welnu, die komt er dankzij de unaniem gesteunde motie van de gemeenteraad tijdens het door D66, VVD, Leefbaar Utrecht en SP aangevraagde spoeddebat over Kanaleneiland-Noord!" aldus raadslid Gerda Oskam

Oskam: "Het was schokkend te zien hoe ouderwets en vastgeroest de burgemeester en wethouder Spit (PvdA) optraden in dit debat. De kritiek van bijvoorbeeld de wijkraad Zuidwest op de hap-snap aanpak van dit college bleek helder doordat burgemeester Brouwer zich strik hield aan haar rol in de openbare ordebewaking en wethouder Spit, die het jeugdprogramma van de onlangs bevallen wethouder Den Besten waarneemt, zich strikt hield aan haar portefeuille. Zo noemde Spit de schuldenproblematiek in Kanaleneiland-Noord een groot probleem. Daarop vroeg ik hoe effectief zij de maatregel vond van burgemeester Brouwer om boetes van meer dan ¤250,-- te heffen bij overtreding van het samenscholingsverbod op de lange termijn oorzaken van de problematiek in Kanaleneiland-Noord. Maar dat was haar 'pakkie an' niet, daar was zij niet voor verantwoordelijk. Echt te gek voor woorden! Ineffectiever en gefragmenteerder beleid voor de wezenlijke problemen in Kanaleneiland-Noord kan bijna niet!"

De voltallige gemeenteraad had in navolging van D66, VVD, Leefbaar Utrecht en de SP karrenvrachten kritiek op de aanpak van dit college van de jongerenproblematiek. Net als eerder al het geval was bij problemen in Overvecht. Dat de motie voor een ander, ingrijpender en integraler beleid daardoor unanieme steun kreeg, was niet onverwacht.





Ingezonden persbericht